[W MAGAZYNIE] Test Nowego SEATA Ibiza – kipi energią

Nowy SEAT Ibiza ma wiele wspólnego z wyspą, od której wziął swoją nazwę. Hiszpański model daje radość. Podróż nim może nam rozświetlić zwykły, szary dzień, niczym wspomnienie wakacji na Balearach. Ibiza kipi energią, ale pozostaje przy tym autem funkcjonalnym.

Ibiza od lat przyciąga rzesze turystów swoim pięknem. Wyspa na Morzu Śródziemnym dzięki swojej popularno­ści bezustannie może rozwijać się pod względem infrastruktury.

Ibiza produkowana przez markę SEAT jest pod tym względem podob­na. Poprzednie cztery generacje, każda doskonalsza technologicznie, sprzedały się w liczbie 5,4 mln egz. Klientów kusiły nie tylko znakomite parametry użytko­we dotychczasowych modeli, ale rów­nież ich pełne pasji wzornictwo. Piąta generacja już staje się nową ikoną marki SEAT. Jak śródziemnomorska wyspa Ibi­za jest dojrzała, a jednocześnie zaskakuje młodzieńczym wdziękiem i energią.

SEAT Ibiza z powodzeniem może sta­nowić podstawę dużej floty. Ze względu na swój styl jest też świetną propozycją dla przedstawicieli zawodów, w których liczy się estetyka i wyobraźnia.

SEAT Ibiza może stać się naszą wi­zytówką, pokazywać, że cenimy rzeczy zaprojektowane z polotem, przemyślane i na wskroś nowoczesne. Jest autem, które może służyć do codziennej pracy w kom­fortowych warunkach oraz do użytku prywatnego, wyjazdów na weekendy po tygodniu wypełnionym obowiązkami.

WZORNICTWO NAJWYŻSZEJ PRÓBY

Nowy SEAT Ibiza zdobył nagrodę Red Dot Award: Product Design 2017. To jedno z najważniejszych wyróżnień w świecie designu. Produkty są oce­niane przez gremium 40 ekspertów z całego świata, którzy nie mogą mieć związków z nominowanymi firmami, co gwarantuje obiektywizm.

SEAT Ibiza wyróżnia się doskonały­mi proporcjami. Dynamiczną sylwetkę podkreślają ostre linie i zwężająca się ku tyłowi linia okien. Z przodu auta uwagę zwracają trójkątne reflektory w techno­logii LED.

W zależności od wersji SEAT Ibiza ma elementy, które podkreślają cha­rakter danego wariantu. Odmiana FR ma sportowe dodatki, jak np. końcówki wydechu zamontowane po obu stronach zderzaka. Wersja Xcellence otrzymała z kolei liczne chromowane detale, pod­kreślające jej elegancję.

Wnętrze łączy w sobie sportowego ducha z funkcjonalnością. Proste linie sprawiają, że kokpit przez długie lata będzie wyglądał świeżo. SEAT bar­dzo dużą wagę przywiązuje do jakości. Producent zastosował nowe materia­ły wykończeniowe. O dbałości o detale świadczy fakt, że wszystkie kierownice montowane w autach hiszpańskiej mar­ki są ręcznie obszywane przez krawców.

WIĘCEJ I LEPIEJ

Nowy SEAT Ibiza to pierwszy model Volkswagen Group oparty na nowej platformie MQB A0. W porównaniu z poprzednim modelem nowa Ibiza jest o 87 mm szersza, o 2 mm krótsza i 1 mm niższa. Ma 4059 mm długości, 1780 mm szerokości i 1444 mm wyso­kości (1429 mm w Ibizie FR). Rozstaw kół przedniej osi w nowej Ibizie jest szerszy o 60 mm, a tylnej – o 48 mm, zaś odległość między osiami zwiększyła się o 95 mm i wynosi teraz 2564 mm.

Zmiana wymiarów bezpośrednio przekłada się na doznania podróżnych. Auto stało się przestronniejsze. Kie­rowca ma do dyspozycji o 55 mm wię­cej miejsca, pasażer na prawym fotelu o 16 mm, a osoby zasiadające na tylnej kanapie o 35 mm. Wszyscy podróżujący nową Ibizą mają nad głowami 17 mm dodatkowej przestrzeni w porównaniu z poprzednim modelem.

Dzięki temu, że nowy SEAT Ibiza jest szerszy, zwiększyła się przestrzeń bagażowa. Pojemność kufra wynosi 355 l i jest aż o 63 l większa niż w mo­delu czwartej generacji. Jest to jeden z najlepszych wyników w segmencie. Dodatkowym atutem jest obniżony w porównaniu z poprzednią Ibizą próg załadunkowy.

DYNAMIKA I ROZSĄDEK

Zastosowanie platformy MQB A0 prze­kłada się nie tylko na poprawę komfortu i właściwości użytkowych. Przyczyniło się też do ulepszenia tego, z czego SEAT słynie od lat – parametrów jezdnych.

MQB A0 zapewnia o 30% większą sztywność skrętną. Zawieszenie Ibizy pracuje w lepszy sposób, a dzięki popra­

wionemu elektromechanicznemu wspo­maganiu układu kierowniczego C-EPS (Column Electric Power System) auto szybciej i precyzyjniej reaguje na komen­dy kierowcy. W skrócie – SEAT Ibiza daje frajdę z jazdy po zakrętach, a przy tym jest samochodem zapewniającym wy­godną podróż nawet w długich trasach.

Wszystkie jednostki napędowe dostęp­ne dla nowego SEAT-a Ibiza spełniają normę emisji spalin Euro 6. Cechują się dużą wydajnością i zapewniają świetne osiągi. Boki i głowice cylindrów silni­ków zostały wykonane z aluminium i są zaopatrzone w dwa wałki rozrządu na­pędzane paskiem. Wszystkie odmiany jednostek TSI korzystają z układu zmiennych faz rozrządu zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, co po­prawia płynność ich pracy oraz reakcję na dodanie gazu, niezależnie od prędko­ści obrotowej. Co istotne, okresy między przeglądami wynoszą aż 30 000 km, a za oszczędne obchodzenie się z pali­wem odpowiada m.in. układ start&stop.

W gamie dostępne są motory 1.0 MPI (75 KM) i 1.0 EcoTSI w dwóch warian­tach mocy (95 i 115 KM). Każdy z nich wyróżnia się niskim zużyciem paliwa (4,7-4,9 l/100 km) i dużą elastycznością na wyższych biegach. Jednostki o mocy 75 i 95 KM współpracują z 5-biegową, a silnik 115-konny z 6-biegową skrzynią manualną. Prędkości maksymalne są osiągane na niższych przełożeniach (od­powiednio na 4 i 5), dzięki czemu jazda z większymi szybkościami na najwyż­szym biegu pozwala na cichą i komfor­tową podróż po autostradzie.

Pełna gama będzie obejmować jeszcze dwa silniki. Pierwszy z nich to 1.0 MPI generujący 65 KM. Drugi to nowa, czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI o mocy 150 KM.

NAJNOWSZE TECHNOLOGIE

Nowy SEAT Ibiza to samochód wy­posażony w wiele technologii, które poprawiają bezpieczeństwo i sprawia­ją, że podróż staje się przyjemnością. Kierowca i pasażer są chronieni przez przednie i boczne poduszki oraz kurty­ny powietrzne.

Aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości dostosowuje prędkość jazdy do pojazdu poprzedzającego, a w razie niebezpieczeństwa system kontroli od­stępu Front Assist automatycznie uru­chamia hamulce. System wykrywania zmęczenia podpowie kierowcy, kiedy powinien odpocząć. Ibiza otrzymała ponadto najnowszą generację systemu stabilizacji toru jazdy ESC oraz asysten­ta podjazdu.

System multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym ma funkcję Full Link. Dzięki niej można podłączyć urządzenie mobilne i korzystać z możli­wości dostępnych aplikacji. W smart­fonie brakuje prądu? Nie ma proble­mu. SEAT Ibiza może być wyposażony w schowek z możliwością bezprzewodo­wego ładowania.

Wyspa Ibiza słynie z tego, że tętni muzyką. SEAT Ibiza spełnia oczeki­wania miłośników dobrego brzmienia. Auto może zostać wyposażone w system muzyczny z 7 bardzo dobrej jakości gło­śnikami, procesorem sygnału cyfrowe­go (DSP) oraz 8-kanałowym wzmac­niaczem o mocy 300 W, opracowanym we współpracy z BeatsAudio.

TWÓJ STYL

SEAT Ibiza może zostać łatwo dopa­sowany do różnych potrzeb. W gamie akcesoriów znajdą się np. uchwyty na tablety czy bagażniki rowerowe. Kosz do bagażnika z wysokimi ściankami jest antypoślizgowy i łatwo utrzymać go w czystości. Ułatwi zachowanie porząd­ku, gdy przewozimy towary potrzebne nam do pracy, torby w podróży urlopo­wej czy zakupy.

SEAT-a Ibizę można dopaso­wać do swojego stylu. W ofercie są m.in. różne wzory felg z wypełnieniami w kilku kolorach. Do własnych pre­ferencji można dostosować wnętrze. Od kierownicy, dywaników i pedałów, po obicia boczne i dźwignię zmiany biegów – każdy szczegół kabiny można zmieniać. Do wyboru są trzy wersje wy­stroju: Sport, Trend i Urban Tech.

W DROGĘ!

Ceny dynamicznego, pięknego, a przy tym funkcjonalnego samochodu ro­dem z Hiszpanii ruszają od 48 900 zł. W dodatku w kredycie Moc Niskich Rat nowy SEAT Ibiza dostępny jest już od 310 zł miesięcznie. Dodatkowe ko­rzyści to wymiana samochodu na nowy co 3 albo 4 lata, oprocentowanie od 0%, wkład własny od 0 do 30% wartości auta i pakiet ubezpieczeń OC/AC/NW.

Jeśli cenisz sobie styl, a równocześnie potrzebujesz praktycznego samochodu na co dzień, SEAT Ibiza jest wyborem idealnym.

Wojciech Kaczałek
Menadżer Floty

Artykuł ukazał się pierwotnie w magazynie Menadżer Floty (wyd. 06/2017)

Artykuł możesz przeczytać także w interaktywnym wydaniu magazynu pod adresem: www.ewydanie.menadzerfloty.pl

Sprawdź też inne testy:

Wideo

Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
Zapraszamy na II Międzynarodowe Targi EkoFlota - 6-7 października, Warszawa
[Menadżer Floty] Ford Mustang GT V8 5.0 - końska dawka emocji
[Menadżer Floty] Range Rover Velar
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności