[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30

Marka Infiniti przewiduje, że Q30 będzie jej najpopularniejszym modelem w Polsce w 2016 r. Kompaktowy samochód ma też pomóc firmie w pozyskaniu całkiem nowych klientów w innych krajach europejskich. Po pierwszych jazdach testowych możemy powiedzieć, że przyszli właściciele nie będą zawiedzeni wyborem.

Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w 2015 r. zarejestrowano w Polsce 378 samochodów Infiniti. Q30 może znacznie poprawić statystyki marki. Dystrybutor planuje sprzedać w tym roku 220 sztuk tego auta w naszym kraju.

Q30 to pierwszy samochód Infiniti produkowany w Europie. Pojazd jest wytwarzany w fabryce w Sunderland. Dlaczego firma postawiła akurat na ten samochód? Kompakty klasy premium pełnią funkcję tzw. modeli wejściowych, mających na celu przyciągnąć do salonów klientów innych marek oraz osoby, dla których większe auta są wciąż zbyt drogie, ale chcą jeździć samochodem wyższej kategorii.

Po japońsku i niemiecku

Infiniti Q30 jest zbliżone pod względem technologicznym do Mercedesów GLA, CLA i Klasy A. Efekty kooperacji Aliansu Renault–Nissan (w którego skład wchodzi Infiniti) oraz koncernu Daimler najszybciej dostrzeżemy we wnętrzu, gdzie zamontowano wiele znanych z Mercedesów przełączników czy dźwigienek.

Mimo tego nie można powiedzieć, że Q30 jest kopią innego modelu. Samochód ma stylistykę typową dla Infiniti, ale oryginalną na tle konkurentów. Karoserię zdobią płynnie łączące się ze sobą przetłoczenia. Auto ma charakterystycznie wygięte słupki C. Dynamiki sylwetce nadaje zadarty tył, fragment nadwozia, który spodobał nam się najbardziej.

Q30

Wzornictwo kabiny utrzymane jest w podobnym stylu. Pal sześć wspomniane przyciski z Mercedesa, skoro obsługa funkcji nie sprawia problemów. Pewne zastrzeżenia mieliśmy do pokrętła od multimediów, bo znajduje się trochę zbyt blisko podłokietnika, ale można do tego przywyknąć.

Dolne partie kabiny zostały wykończone dość twardym tworzywem, jednak cała reszta wnętrza to klasa premium. Infiniti zastosowało Alcantarę, skórę i materiał zamszopodobny o nazwie Dinamica (zaznaczmy, że nie sposób go odróżnić od zamszu).

Infiniti Q30, przy długości 4425 mm, ma rozstaw osi wynoszący 2700 mm. Dzięki temu autem wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Przednie fotele zapewniają solidne podparcie boczne. Bagażnik jest całkiem spory, jego pojemność to 368 l. Minus za wysoko położony próg załadunkowy i nieregularny kształt kufra. Cóż, Q30 nie jest rodzinnym kombi, forma czasem jest ważniejsza od treści.

Technologie

Infiniti dużą wagę przyłożyło do wyciszenia wnętrza. Producent m.in. zamknął niektóre sekcje strukturalne nadwozia, aby poprawić sztywność skrętną. Dla samochodu zaprojektowano felgi i opony mające redukować wibracje w kontakcie z drogą. W wersji z dieslem o pojemności 2,2 l zastosowano system aktywnej redukcji hałasu, który z głośników drzwiowych emituje fale dźwiękowe przeciwdziałające np. dudnieniu dochodzącemu z komory silnikowej. W największym skrócie: w Infiniti Q30 jest cicho nawet przy prędkościach autostradowych.

Samochód został wyposażony w liczne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo, w tym układ ostrzegający o pojazdach w martwym polu i system ostrzegający kierowcę o niebezpieczeństwach przed autem z możliwością automatycznego hamowania awaryjnego. Do tego dochodzi automatyczne przełączanie świateł z długich na mijania, a także aktywny tempomat.

Infiniti Q30 ma także asystenta parkowania z funkcją automatycznego parkowania równoległego oraz system kamer dookólnych, który generuje widok z lotu ptaka.

Za kierownicą

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję przetestować dwie skrajne wersje. Pierwsza z nich miała napęd na przód, a pod maską diesla o pojemności 1,5 l. Jednostka dysponuje mocą 109 KM, a jej maksymalny moment obrotowy to 260 Nm.

Samochód z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12 s i może rozwinąć prędkość maksymalną 190 km/h. Wersja z najsłabszym dieslem to propozycja dla osób, którym zależy na oszczędnej jeździe. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 3,9 s. Podczas pierwszych jazd nie sposób rzetelnie ocenić tego typu parametrów, ale wedle wskazań komputera pokładowego spalanie wynosiło ok. 6 l/100 km.

Silnik pracuje cicho i równomiernie rozwija moc, jednak czuć, że brakuje mu koni mechanicznych. Podczas podjazdów lub przed wyprzedzaniem niezbędna będzie redukcja, czasem o dwa biegi. Tutaj warto dodać, że 6-biegowa skrzynia manualna pracuje precyzyjnie.

Infiniti Q30 ma z przodu kolumny McPhersona, tył to konstrukcja wielowahaczowa. Zawieszenie nieźle radzi sobie z wybieraniem nierówności, nie jest jednak nastawione na zapewnienie maksymalnego komfortu, ale na dobre trzymanie się drogi.

Infiniti Q30_25

Druga testowana przez nas wersja, czyli Q30 Sport, ma zawieszenie obniżone o 15 mm oraz sprężyny twardsze o 7% w porównaniu z innymi wariantami. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a siła wspomagania wydaje się słabsza w stosunku do pozostałych odmian. Auto bardzo chętnie pokonuje zakręty i jest przewidywalne, w czym również zasługa napędu na obie osie.

Nie tyko zawieszenie sprawia, że wersja ta znacznie różni się od tej wyposażonej w 109-konnego diesla. Infiniti Q30 Sport jest napędzane przez 2-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 211 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Jednostka współpracuje z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową. Rozpędzenie auta do 100 km/h zajmuje 7,3 s, a licznik prędkościomierza zatrzymuje się na 230 km/h. Deklarowane średnie zużycie paliwa na poziomie 6,4 l/100 km trzeba włożyć między bajki. W rzeczywistości jest przynajmniej o 4-5 l/100 km większe. Dużo większa jest też przyjemność z jazdy.

Cennik otwiera wariant z benzynowym motorem 1.6 o mocy 122 KM kosztujący 99 950 zł netto. Infiniti przewiduje, że połowa sprzedawanych egzemplarzy będzie wyposażona właśnie w tę jednostkę. W ofercie jest też wspomniany diesel 1.5 (od 107 850 zł) oraz wysokoprężna jednostka 2.2 o mocy 170 KM, której cena (od 126 861 zł) jest windowana przez akcyzę.

Infiniti Q30 1.5d i Infiniti Q30 – dane techniczne:

Q30 1.5d

Q30 S 2.0t AWD

Długość/szerokość/wysokość 4425/1805/1495 mm 4425/1805/1475 mm
Rozstaw osi  2700 mm  2700 mm
Pojemność bagażnika  368 l  368 l
Liczba miejsc  5  5
Silnik wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, turbodoładowany, 1461 cm3 benzynowy, rzędowy, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, turbodoładowany, 1991 cm3
Moc  109 KM przy 4000 obr./min  211 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy  260 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min  350 Nm w zakresie 1200-4000 obr./min
Skrzynia biegów  manualna, 6-biegowa  dwusprzęgłowa DCT, 7-stopniowa
Napęd  przedni  na obie osie
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h  12 s  7,3 s
Prędkość maksymalna  190 km/h  230 km/h
Średnie zużycie paliwa (dane producenta)  3,9 l/100 km  6,4 l/100 km
Cena netto/brutto (podstawowa)  87 682,93 zł/107 850 zł  129 167,85 zł/158 876 zł
Wartość rezydualna po 36. miesiącach  52,6%  49,9%

Galeria

Sprawdź też inne testy:

Wideo

Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
Zapraszamy na II Międzynarodowe Targi EkoFlota - 6-7 października, Warszawa
[Menadżer Floty] Ford Mustang GT V8 5.0 - końska dawka emocji
[Menadżer Floty] Range Rover Velar
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności