[TEST] Mercedes-Benz A220 4MATIC – Zawadiaka

Kompaktowe samochody są jedynymi z najpopularniejszych na rynku. Wśród nich są też auta z klasy premium, które mimo swojej ceny potrafią złapać za serce. Czy zmodernizowany Mercedes Klasy A jest jednym z tych samochodów?

Niezauważalne zmiany

Mercedes Klasy A to najmniejszy samochód z gamy niemieckiego producenta. Model ten został wprowadzony do sprzedaży w 2012 roku. Jego nowoczesna sylwetka w ogóle się nie zestarzała ale mimo to Mercedes postanowił przeprowadzić facelifting. Nie ma jednak co ukrywać, że jest on praktycznie nie zauważalny. Modernizacji uległ przedni pas auta, a dokładniej grill oraz reflektory, dzięki czemu teraz mogą być wykonane w technologii LED-owej.

Dopasowane wnętrze

We wnętrzu również nie ma co szukać większych zmian. Zmodernizowano jedynie tablicę rozdzielczą, która zachowała wiszące wskazówki ale otrzymała nowe tło i nieco zmodernizowaną grafikę. Unowocześnieniem jest też, w wyższych opcjach wyposażenia, ekran systemu multimedialnego, który ma większą przekątną – 8 cali. Poza tym wnętrze klasy A cały czas pozostało tak samo atrakcyjne, zwłaszcza w testowanej odmianie z pakietem sportowym AMG.

Dobrze wyprofilowane fotele z zintegrowanym zagłówkiem oprócz odpowiedniego komfortu zapewniają też trzymanie boczne co dobrze sprawdza się przy charakterze tego auta. Dodatkowo ścięta u dołu kierownica świetnie leży w dłoniach. Jej wyprofilowanie jest niemalże bezbłędne. Jak do tego dodamy czarną podsufitkę, aluminiowe wstawki otrzymamy dobrze wyglądające wnętrze, które wyznacza standardy pod względem materiałów, ergonomii i jakości wykonania.

Silnikowy kompromis

Przeprowadzony facelifting stylistycznie nie wprowadził zbyt wielu zmian. Jednak nieco zmieniło się pod maską. Do oferty trafił nowy silnik (A220) o objętości dwóch litrów i mocy 184 koni mechanicznych. Występuje ona jedynie w połączeniu z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na obie osie 4MATIC. Nie do końca jest to zrozumiałe w szczególności, że mocniejszą odmianę A250 można zestawić z przednim napędem oraz manualną skrzynią biegów.

Abstrahując od tego tematu trzeba powiedzieć wprost, że połączenie silnika o oznaczeniu 220 z automatem i napędem 4×4 daje dużą frajdę podczas jazdy i taki zestaw pracuje wręcz rewelacyjnie. W tym aucie możemy praktycznie zapomnieć o istnieniu pojęcia poślizgu. Trakcja jest wzorowa. O dziwo również skrzynia biegów w tym zestawie pracuje nad wyraz dobrze. Choć nie jestem zwolennikiem 7G-DCT to muszę przyznać, że w tym przypadku nie mam żadnych zastrzeżeń. Zapewne jest to spowodowane wprowadzeniem do klasy A systemu Dynamic Select. Za jego pośrednictwem możemy wybrać tryb pracy, w tym również Comfort i w końcu bez żadnych obaw można powiedzieć, że auto jeździ tak jak powinno od samego początku. Reakcja na pedał przyspieszania jest odpowiednia, przy jednoczesnym utrzymywaniu stosunkowo niskich obrotów silnika.

Warto również zwrócić uwagę na tryb Individual systemu Dynamic Select. Jak łatwo się domyślić w tym przypadku możemy samodzielnie ustawić konfigurację pracy: silnika, skrzyni biegów, klimatyzacji, systemu Start/Stop, układu kierowniczego i zawieszenia.

A220 to nie tylko dobra praca wszystkich podzespołów ale tez odpowiednie osiągi. Choć silnik generuje jedynie 184 km/h to pierwszą setkę osiąga się po upływie 7,4 sekundy. To z pewnością każdemu wystarczy w codziennej eksploatacji. W dodatku zużycie paliwa nie jest aż tak wygórowane. W mieście trzeba liczyć się z wynikami w granicach 11 litrów. Jest to do zaakceptowania biorąc pod uwagę konfigurację.

Przy składaniu zamówienia na ten samochód warto zastanowić się nad zawieszeniem z regulacją twardości. Trzeba co prawda dołożyć 3681 zł ale przynajmniej mamy jakiś wybór. Jak tego nie zrobimy, a wybierzemy pakiet sport AMG, będziemy musieli znieść twarde resorowanie, co daje się we znaki na nierównych odcinkach dróg. Dodatkowo 18 calowe alufelgi na niskoprofilowych oponach potęgują odczuwane nierówności.

Cena w standardach premium

Jak przystało na Mercedesa wszystko co dobre musi kosztować. Cena odmiany A220 rozpoczyna się od 122 600 zł. Jednak jak dodamy do tego opcjonalne wyposażenie, jak w przypadku auta testowego (m.in. szklany dach, LED-owe reflektory przednie, elektrycznie regulowany fotel przedni czy nawigacja), szybko cena zakupu wzrośnie do 180 tys. zł.

Prawie idealny

Mercedes Klasy A z nowym 184-konnym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów oraz napędem 4MATIC to dobra propozycja dla osób, które poszukują auta prawie tak szybkiego jak współczesne hot hatche ale zapewniającego odpowiedni komfort oraz zużycie paliwa na stosunkowo zrównoważonym poziomie. Według mnie jest to najlepsza opcja poza odmianą AMG. Z pewnością mogę powiedzieć, że A220 4MATIC potrafi złapać za serce. Jest to jeden z tych samochodów, które w krótką chwilę sprawią, że nie będzie chciało się ich oddać.

Maciej Gis

Źródło: Menadżer Floty

Mercedes A220 4MATIC – dane techniczne:

Silnik R4, benzynowy, turbodoładowany
Objętość skokowa 1991 cm³
Moc maksymalna 184 KM przy 5500 obr/min
Maks. moment obrotowy 300 Nm w zakresie 1200-4000 obr/min
Wymiary (dł./szer./wys.) 4299/1780/1433 mm
Rozstaw osi 2699 mm
Bagażnik 341/1571 l
Liczba drzwi / miejsc 5/5
Prędkość maksymalna 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Skrzynia biegów Automatyczna 7G-DCT
Napęd 4MATIC
Zużycie paliwa: średnie 6,6 l/100km
Cena wersji podstawowej (A220) 122 600 zł
Cena egz. testowego Ok. 180 000 zł

Sprawdź też inne testy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *