[TEST] Škoda Fabia Combi Joy 1.2 TSI

Škoda Fabia Combi to ciekawa propozycja tak dla flot, jak i rodzin.

Auto nawiązuje wyglądem zarówno do swoich poprzedniczek, jak i całej rodziny marki Škoda. Prezentuje się całkiem nieźle, podobać mogą się wyraźne przetłoczenia ciągnące się przez całą boczną linię auta, czy tylne reflektory w kształcie litery C. Testowanemu modelowi charakteru dodawały również 15-calowe czarne alufelgi, które kontrastowały z białym nadwoziem.

Wnętrze, podobnie jak w innych autach z segmentu B wywodzących się z Volkswagen Group, jest wykonane starannie, ale niektóre z użytych materiałów mogłyby nie być aż tak twarde. Rozmieszczenie przełączników czy pokręteł pozwala na intuicyjne i ergonomiczne ich wykorzystanie. Wielofunkcyjna, skórzana kierownica dodatkowo to ułatwia, zatem obsługa radia czy komputera pokładowego odbywa się bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Czytelny zestaw wskaźników, podobnie jak umieszczony centralnie na desce rozdzielczej 5’’ ekran komputera, to dodatkowy atut wnętrza pojazdu.

Zwiększone w porównaniu do poprzedniej wersji nadwozie przełożyło się na nieco większą ilość miejsca w kabinie. Kierowca i pasażer z przodu nie powinni narzekać na brak miejsca, podobnie jak pasażerowie na tylnej kanapie – o ile jest ich dwóch. Nie zmienia to jednak faktu, że auto jest jak na ten segment przestronne, a potężny bagażnik – o pojemności aż 530 litrów – daje mu miejsce w ścisłej czołówce i wyróżnia na tle konkurentów. Seat Ibiza ST (430 l) czy należący do wyższego segmentu Ford Focus (490 l) nie mogą pochwalić się aż tak dużym kufrem, w którym nie powinno zabraknąć miejsca niezależnie od tego czy chcemy zabrać towar dla klienta, czy też walizki na rodzinny wyjazd. Gdyby jednak okazało się inaczej, po złożeniu tylnych foteli dostępna przestrzeń zwiększa się niemalże do 1400 l, co jest wynikiem bardzo dobrym dla tej kategorii.

Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1,2 TSI to miłe zaskoczenie, bowiem wydawać by się mogło, że 90 KM dostępnych pod pedałem gazu nie będzie gwarantowało dynamicznej jazdy podczas przyspieszeń czy manewrów wyprzedzania. Tymczasem 5-stopniowa skrzynia biegów i 160 Nm dostępne już od 1400 obr./min (do 3500 obr./min) sprawiły, że auto radziło sobie wyjątkowo dobrze i nawet przy obciążeniu nie traciło wiele na dynamice. Co więcej, silnik ten jest naprawdę ekonomiczny, bo w trybie mieszanym auto spalało około 6 l/100 km. Jeśli jednak po jeździe testowej ktoś twierdziłby, że przydałoby mu się kilka koni więcej, to do dyspozycji ma również silnik o tej samej pojemności, ale o mocy już 110 KM. Gamę silników uzupełniają również: najsłabszy motor 1,0 MPI o mocy 75 KM oraz 3-cylindrowe jednostki 1,4 TDI o mocy 90 i 105 KM.

Testowana wersja prowadziła się nie tylko dynamicznie, ale również stabilnie na zakrętach. O bezpieczeństwo kierowcy w czasie jazdy dba system elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+, który w razie konieczności potrafi przyhamować wpadające w poślizg koło. W przypadku kolizji mamy zestaw czołowych i bocznych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne. Jedynym mankamentem przy jeździe w dłuższą trasę był tempomat, a raczej jego brak. Dostępna była jedynie jego namiastka, którego funkcja sprowadza się do ograniczenia prędkości z jaką się poruszamy. W przypadku wielokilometrowych podróży przydałby się jednak klasyczny tempomat.

Wersja Skody Fabii Joy, którą miałem okazję testować, posiadała dodatkowe wyposażenie wspomagające kierowcę w codziennych zmaganiach na drodze. Przednie światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, czujniki parkowania z tyłu, elektrycznie sterowane szyby w całym pojeździe, funkcja wykrywania zmęczenia u kierowcy Driver Activity Assistant, czujnik zmierzchu Easy Light Assistant oraz dobrej jakości system audio na pokładzie to cała gama dodatków, których jeszcze kilka lat temu na próżno by szukać w aucie z segmentu B. Nie wspomnę nawet o licznych schowkach, bowiem projektanci Škody zawsze dbają o to, by było ich pod dostatkiem.

Podsumowując, auto ma wiele atutów, dzięki którym można zakwalifikować go do czołówki pojazdów w segmencie. Jest to bardzo dobra opcja zarówno jako auto służbowe, jak i rodzinne, w szczególności, gdy chcemy, aby w parze z niewygórowaną ceną szła również jakość.

Škoda Fabia Combi Joy 1.2 TSI – dane techniczne:

Długość/szerokość/wysokość 4257/1732/1488 mm
Rozstaw osi 2470 mm
Objętość bagażnika 530/1395 l
Liczba miejsc  5
Silnik benzynowy, R4, 1197 cm3
Moc 90 KM przy 4400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 1400-3500 obr./min
Skrzynia biegów 5-stopniowa, manualna
Napęd FWD
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 182 km/h
Średnie spalanie (dane producenta) 4,7 l/100 km
Średnie spalanie (dane testowe) 6 l/100 km
Cena (podstawowa) 55 780 zł

Galeria

Autor: Przemysław Gutowski

Sprawdź też inne testy: