[Test] Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen, idąc nieco po prąd trendowi do tworzenia crossoverów i SUV-ów, wypuścił na rynek model Golf Alltrack, który łączy praktyczność nadwozia kombi i napędu 4WD.

Volkswagen Golf to najpopularniejszy samochód koncernu oraz lider w swoim segmencie. Klienci doceniają go za wygodę, zaawansowanie technologiczne oraz duże możliwości dopasowywania do własnych potrzeb. Teraz do tej i tak dużej grupy dołączyła wersja dla aktywnych rodzin. Alltrack, bo tak właśnie nazywa się uterenowiona odmiana Golfa Varianta, ma być alternatywą dla osób, które nie lubią jeździć dużymi i nie zawsze praktycznymi SUV-ami, a potrzebują od czasu do czasu zjechać z głównej drogi.

Mimo że jest to tylko przerobiony Golf Variant, to wyróżnia się na drodze. Podniesione o 20 mm nadwozie oraz dedykowany pakiet stylistyczny, w którego skład wchodzą plastikowe nakładki ochronne na nadkola oraz zderzaki, sprawiają, że odmiana Alltrack prezentuje się znacznie lepiej niż klasyczne kombi. Trzeba jednak pamiętać, że mimo napędu 4Motion nie jest to samochód nadający się do typowego off-roadu. Sam producent podkreśla, że jest to uterenowione auto i prawdopodobnie przez większość czasu będzie jeździło po utwardzonych drogach.

Gama jednostek napędowych nie jest zbyt duża. Klienci mogą wybierać pomiędzy motorem benzynowym 1.8 TSI o mocy 180 KM albo jednym z trzech silników wysokoprężnych: 1.6 TDI 110 KM albo 2.0 TDI w wariantach 150 lub 184 KM. Do testów otrzymaliśmy najmocniejszą dostępną odmianę diesla, zsynchronizowaną z 6-biegową przekładnią DSG. Trzeba przyznać, że wspomniane 184 konie mechaniczne oraz 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zupełności wystarczają do napędu ważącego 1584 kg samochodu. Osiągi też nikogo nie powinny rozczarować. W końcu 7,8 sekundy do 100 km/h oraz prędkość maksymalna 219 km/h są w zupełności wystarczające do codziennych wojaży.

Jednak w Alltracku nie silnik jest najważniejszy, a przeniesienie napędu. Volkswagen zastosował w tym przypadku sprawdzony układ 4Motion, opierający się na systemie Haldex piątej generacji. Układ ten wspomagany jest system EDS zintegrowany z układem ESC. W razie ekstremalnych sytuacji wykorzystywany jest jeszcze system XDS+, który ma za zadanie przyhamowywać wewnętrzne koła, zapewniając lepsze prowadzenie. W praktyce kierowca nie wyczuje działania systemu 4Motion. Podczas jazdy cały moment obrotowy przenoszony jest na koła przednie. W razie konieczności komputer sterujący rozdziela moment pomiędzy obie osie, a w sytuacjach kiedy przednia oś traci przyczepność, w całości przekierowuje go na tył. Dzięki temu szybkie pokonywanie ciasnych zakrętów nie robi żadnego wrażenia na Alltracku.

Prowadzenie testowanego egzemplarza niczym nie odbiega od jazdy tradycyjnym Golfem. Cały czas mamy do czynienia jednym z lepszych aut w segmencie. Podczas podróżowania nie jest też odczuwalne podwyższone zawieszenie. Na zakrętach samochód jest na tyle sztywny, że nadwozie nie ma znaczących przechyłów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia oraz komfort jazdy.

Przyjemność jazdy Glofem Variantem Alltrack nie jest tania. Podstawowa odmiana z dieslem 1.6 TDI 110 KM kosztuje od 107 190 zł. Za dodatkowe 9400 zł klienci będą mogli cieszyć się autem z silnikiem 2.0 TDI 150 KM. Najmocniejszy wariant wysokoprężny to wydatek co najmniej 128 690 zł. Natomiast benzynę 1.8 TSI 180 KM kupimy od 116 990 zł.

VW Golf Variant Alltrack – dane techniczne:

Długość/szerokość/wysokość 4578/1779/ 1515 mm
Rozstaw osi 2630 mm
Objętość bagażnika 588/1620 l (5/2 osoby)
Liczba miejsc  5
Silnik diesel, R4, ustawienie poprzeczne, 1968 cm3
Moc 184 KM przy 3500-4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 630 Nm w zakresie  1750-3250 obr./min
Skrzynia biegów  6-stopniowa, DSG
Napęd Haldex V generacji
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h  7,8 s
Prędkość maksymalna  250 km/h
Średnie spalanie (dane producenta) 4,9 l/100 km
Cena (podstawowa) 107 190 zł
Cena (egz. testowy) ok. 130 000 zł

Galeria

Sprawdź też inne testy:

Wideo

Menadżer Floty: Szkolenie Hybrydowa Flota - Czy to się opłaca?
!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności