[TEST] Jeep Renegade – z dobrymi genami

Prawdziwe samochody terenowe powoli odchodzą do hisotrii. Zastępowane są przez SUV-y i crossovery. Wszystko za sprawą preferencji klientów. Na szczęście marka Jeep cały czas pamięta po co została stworzona i jakie geny płyną w przewodach paliwowych ich pojazdów.

Jeep rozpoczął swoją działalność na szeroka skalę w 1945 roku. Jest to dokładnie pięć lat po uzyskaniu przez markę kontraktu dla armii amerykańskiej, na budowę lekkich pojazdów zwiadowczych (Willis-Overland). Był to złoty interes ponieważ dzięki temu marka była w stanie się rozreklamować, sprawdzić możliwości pojazdu w najróżniejszych warunkach. To w bezpośredni sposób przełożyło się na sprzedaż. Klienci byli zachwyceni tym co oferują im Jeepy.

Tam gdzie SUV nie może

W taki sposób zrodziła się legenda, która trwa do dziś. Jednak z upływem lat zmieniły się pojazdy, jak też podejście klientów. Teraz nie można zrobić auta dobrego tylko w jednej dziedzinie. Musi on być niemalże perfekcyjny od A do Z. W tym wszystkim Jeep stara się zachować tak zwany złoty środek pomiędzy właściwościami jednymi, a oferowanym komfortem i wyposażeniem.

O dziwo udaje im się to w przypadku modelu Renegade. Jest to obecnie najmniejszy przedstawiciel typowo terenowej firmy. Najmniejszy nie oznacza jednak najsłabszy. Jest to bardzo dzielne auto z dobrymi właściwościami terenowo-jezdnymi. Najlepszym tego przykładem jest prześwit wynoszący w standardowej odmianie 190 mm, co pozwala na brodzenie w wodzie o głębokości 482 mm, kąt natarcia wynosi 17,9 stopnia, rampowy to 21,2 stopnia, a natomiast zejścia to 29,7 stopnia. Wartości te mogą być lepsze, jak wybierze się inną wersję pojazdu. W przypadku auta testowego były one takie jak zostały podane wyżej. Jest to spowodowane zastosowaniem tradycyjnych zderzaków z przodu i z tyłu.

Poza tym nie mogło zabraknąć też systemów wspomagających kierowcę. Wśród tych udogodnień można wymienić choćby asystenta zjazdu ze wzniesienia HDC (Hill Descent Control) czy systemu wspomagającego zarządzenie trakcją (Select-Terrain). W przypadku tego drugiego układu jego zadaniem jest rozdzielanie momentu obrotowego tak aby był jak najbardziej skuteczny. Dlatego też można wybrać jeden z pięciu trybów pracy tego systemu (skały, piasek, błoto, śnieg i auto). To sprawia, że Renegade to dzielny wóz nawet w nieco trudniejszym terenie. Z pewnością można wybrać się nim na tak zwany turystyczny off-road, bez obawy, że sobie nie poradzi.

Dla wnikliwych

Poza tym, że całkiem dobrze radzi sobie poza utwardzonymi drogami to też wygląda. Jest inny niż większość oferowanych obecnie pojazdów. Przede wszystkim jest pudełkowych kształtów. Testowy model miał kolor biały z czarnymi dodatkami. Z punktu widzenia doboru barw jest to z pewnością przemyślany wybór. Niestety nieco w przypadku białego lakieru giną gdzieś wszystkie przetłoczenia, których jest naprawdę sporo. Z pewnością Renegade nie jest typem w którym zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Jest to auto, które trzeba poznać, bo z każdym kolejnym dniem odkrywa się kolejne ciekawe szczegóły w jego stylistyce.

Funkcjonalne wnętrze

Wnętrze Renegade zostało dość urozmaicone. W jednej z wyższych opcji wyposażenia, jaką mieliśmy okazję testować, było wszystko co jest potrzebne do szczęścia. Skórzana tapicerka, dotykowy ekran ciekłokrystaliczny służący do sterowania centrum multimedialnym czy wiele innych elementów. W tym miejscu należy powiedzieć, że obsługa całego centrum sterowania nie jest intuicyjna. Zbyt duża liczba informacji przytłacza. Z pewnością osoby, które nie są biegłe w obsłudze nowoczesnych smartfonów będą miały problem aby ogarnąć na początku co się dzieje i skąd się bierze. Najważniejszym jest jednak fakt, że Jeepa możemy spersonalizować. Lista opcji jest dość długa co bezpośrednio umożliwia klientom dokonanie wyboru najlepszego dla nich.

Renegade to również niezliczona wręcz liczba znaczków czy symboli nawiązujących do historii marki. Jest to fajny motyw, który nie pozwala zapomnieć z jaką marką mamy do czynienia.

Przestronnie i wygodnie

Warto podkreślić, że w tym aucie jest wyjątkowo dużo miejsca jak na samochód o długości 4232 mm i szerokości 1804 mm. Wygodnie może podróżować komplet pasażerów co jest pewnego rodzaju ewenementem. Jest jednak mały warunek. Kierowca i pasażer siedzący z przodu nie mogą być tak zwanego koszykarskiego wzrostu. Wtedy znacząco zmniejsza się ilość miejsca na nogi dla osób jadących z tyłu.

Downsizing z potencjałem

Do napędu testowanego egzemplarza posłużył silnik benzynowy 1.4 o mocy 170 koni mechanicznych. Jest to jednostka napędowa dość popularna w szeregach grupy FIATa. Z pewnością do napędu Jeepa jest ona wystarczająca. Pozawala na rozpędzenie się do 100 km/h w 8,8 sekundy i maksymalnie osiągnąć 196 km/h. Są to dość dobre parametry biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z pojazdem o aerodynamice lodówki. Do tego skrzynia biegów współpracująca z silnikiem (6-cio biegowy manual) jest dość dobrze zestrojona. Jakby nie patrzeć taka konfiguracja pojazdu jest nastawiona na bardziej turystyczną jazdę niż sportową rywalizację.

Kolejnym aspektem jest zużycie paliwa. Mimo że mamy do czynienia z benzynowym silnikiem to jest on stosunkowo oszczędny. Średnio według producenta zużywa jedynie 6,9 l/100 km. Podczas testów składających się w 90% z jazdy po mieście wynik ten wyniósł 7,8 l/100 km. W tym przypadku jest to akceptowana różnica.

Cennik

Klienci mają do wyboru cztery wersje wyposażenia: Sport, Longitude, Limited oraz Trailhawk, oraz sześć silników: benzynowe – 1.6 E-TorQ (110 KM), 1.4 Tmair (140 KM), 1.4 Tmair (170 KM), diesel – 1.6 MJD (120 KM), 1.6 MJD (140 KM), 1.6 MJD (170 KM). Odmiana testowa czyli wersja Limited z jednostką napędową 1.4 Tmair o mocy 170 KM kosztowała od 113 100 zł.

Jeep Renegade

Najmniejszy Jeep z rodziny jest równie odważny co jego więksi bracia. Z pewnością nie zajedzie tak daleko jak Wrangler, ani nie zaoferuje luksusu i komfortu dostępnego w Grand Cherokee ale z pewnością zaspokoi potrzeby każdego fana Jeepów. Według mnie jest to jeden z tych samochodów, w które wczepiono cząstkę wyróżniającą markę przez te wszystkie lata.

Jeep Renegade – dane techniczne:

Długość/szerokość/wysokość 4232/1804/1667 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Objętość bagażnika 351 l
Liczba miejsc 5
Silnik benzyna, turbo, R4, 1368 cm3
Moc 170 KM przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 2500 onr/min
Skrzynia biegów 6-biegowa manaulana
Napęd 4×4
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8,8 s
Prędkość maksymalna 196 km/h
Średnie zużycie paliwa (dane producenta) 6,9 l/100 km
Cena (podstawowa) 69 900 zł
Cena (egz. testowy) ok. 120 000 zł

Sprawdź też inne testy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *