Lexus zaprezentował najnowszą generację modelu NX, który po raz pierwszy będzie oferowany z napędem hybrydowym typu plug-in. Do europejskich salonów auto trafi w czwartym kwartale tego roku.
Nowa generacja NX zastępuje model, który odniósł w Europie spory sukces: od premiery w 2014 roku jego sprzedaż przekroczyła 170 tys. aut. Obecnie Lexus całkowicie przeprojektował NX-a, aby dostosować nowy model do rosnących oczekiwań klientów i aż 95 proc. części samochodu zostało zastąpionych nowymi komponentami.
Stylistyka
Premiera NX-a to początek gruntownej zmiany w stylistyce Lexusa, choć utrzymanej w ramach koncepcji L-finesse, mającej według producenta połączyć design i technologię z finezją. Stylistyka modelu jest teraz bardziej awangardowa, a jednocześnie wnosi więcej dojrzałości, dynamiki i muskularności. Długa maska, krótkie zwisy i poszerzone nadkola, pod którymi mieszczą się nawet 20-calowe koła sprawiają, że auto prezentuje się dynamicznie.
Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry jest bardziej zintegrowany z samochodem, podkreśla maskę, a jednocześnie poprawia skuteczność chłodzenia silnika. Tylne światła w kształcie litery L są połączone świetlną listwą rozciągniętą na całą szerokość auta. Emblemat marki został zastąpiony na klapie bagażnika prostym napisem LEXUS.
NX urósł i w porównaniu z pierwszą generacją jest o 20 mm dłuższy, o 20 mm szerszy i o 5 mm wyższy, zaś rozstaw osi wzrósł o 30 mm. Dzięki większym wymiarom wnętrze zyskało na przestronności, z czego najbardziej ucieszą się pasażerowie na tylnej kanapie.
Zmieniona aranżacja wnętrza
NX to pierwszy model Lexusa, w którym zastosowano Tazunę, czyli koncepcję projektowania kokpitu kierowcy. Nazwa pochodzi od japońskiego słowa, oznaczającego sposób, w jaki jeździec przy pomocy lejców panuje nad koniem. Koncepcja kokpitu koncentruje się na przekazaniu kierowcy kontroli nad pojazdem zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”. Przykładem tego, że intuicyjna kontrola jest centralnym punktem konceptu, są dotykowe przyciski na kierownicy, które mogą zostać dopasowane tak, by obsługiwać wybrane przez kierowcę funkcje. W momencie naciśnięcia przycisku jego symbol jest pokazywany na wyświetlaczu head-up, więc kierowca nie musi patrzeć na kierownicę, by upewnić się, jaką funkcję uruchamia.
Kierowca może mieć poczucie bycia w centrum kokpitu za sprawą zakrzywionego kształtu deski rozdzielczej od drzwi do konsoli centralnej. W tym miejscu pogrupowane zostały wszystkie źródła informacji – ekran multimediów, wyświetlacz, cyfrowy prędkościomierz, wskaźniki parametrów pojazdu oraz (jeśli w danej wersji jest dostępny) wyświetlacz head-up – tak, by do ich odczytania potrzebny był tylko minimalny ruch okiem lub głową.
Podobna zasada została zastosowana do ulokowania urządzeń do obsługi pojazdu: przycisk do uruchamiania auta, dźwignia zmiany biegów, panel klimatyzacji i selektor trybów jazdy są umieszczone tak, by sięganie do nich i obsługa były uproszczone i intuicyjne.
Po raz pierwszy z plug-in
Założenia producenta są takie, aby NX odmienił markę Lexus. Gama zelektryfikowanych napędów wykorzystujących nowe technologie oraz zapewniających wysokie osiągi ma pomóc umocnić pozycję tego modelu na rynku. Istotną nowością będzie odmiana NX 450h+, czyli pierwsza hybryda plug-in Lexusa. Układ składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego, silników elektrycznych oraz baterii litowo-jonowej o największej w klasie pojemności 18,1 kWh. Dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi zapewnia stały napęd na cztery koła. Układ hybrydowy generuje łącznie 306 KM i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad sześciu sekund. Szacowane emisje CO2 (cykl mieszany WLTP) wynoszą poniżej 40 g/km, a spalanie poniżej 3 l/100 km. Rozmiar i pojemność baterii pozwolić mają na osiągnięcie zasięgu w trybie elektrycznym ok. 63 km, a także umożliwiają jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym z prędkościami do 135 km/h.
Według zapewnień producenta, elektryczny napęd hybrydowy plug-in utrzymuje wysoką wydajność nawet wtedy, gdy bateria jest rozładowana. Wówczas napęd domyślnie przechodzi w tryb wydajnego samoładującego układu hybrydowego. Bagażnik ma tę samą pojemność co w modelu hybrydowym. Dodatkowo, pod jego podłogą znajduje się 21-litrowy schowek na kable do ładowania. Nie zmieniła się pojemność baku, która wynosi 55 litrów.
Hybryda IV generacji
Dostępny będzie również nowy model hybrydowy. Lexus NX-a 350h ma w stosunku do poprzednika o 22 proc. większą moc – 242 KM, oraz o 15 proc. lepszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h – 7,7 sekundy. Jednocześnie spodziewana jest redukcja emisji CO2 o około 10 proc. Odmiana NX 350h będzie oferowana zarówno z napędem na koła przednie, jak i z napędem na cztery koła. Obie wersje mogą pociągnąć przyczepę o masie do 1500 kg.
Dwa nowe silniki benzynowe mają przyczynić się do poprawy popularności modelu w Rosji i Europie Wschodniej. Turbodoładowana jednostka o pojemności 2,4 litra osiąga 279 KM mocy oraz 430 Nm momentu obrotowego. Jej siła jest spotęgowana szybkim działaniem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni Direct Shift, która ma krótsze przełożenia. Rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną oś może wynosić 75:25 lub 50:50, w zależności od warunków jazdy. Z kolei nowy, 2,5-litrowy silnik o mocy 199 KM pozycjonować ma NX-a 250 w samym centrum segmentu . Ta wersja także jest oferowana ze stałym napędem na cztery koła i ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów Direct Shift.
Rewolucja w technologii
Wraz z NX-em debiutuje całkiem nowa platforma multimedialna Lexusa, dostosowana do potrzeb klientów oczekujących szybkiej i intuicyjnej łączności z autem. Działanie systemu ma być płynne i łatwe niczym korzystanie z tabletu. Platforma wprowadza zaawansowaną nawigację w chmurze (na rynkach, które obsługują tę technologię) za pośrednictwem modułu komunikacyjnego samochodu (DCM). Pozwala to na pozyskiwanie informacji o podróży i ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, bez korzystania z pakietu danych właściciela auta (czteroletni pakiet danych jest wliczony w cenę auta). System zawiera także asystenta Hey Lexus, który reaguje na komendy głosowe.
Standardowy system Lexus Link Connect ma antyrefleksyjny ekran dotykowy o przekątnej 9,8 cala z dodatkowymi przyciskami do obsługi najczęściej używanych funkcji. Z kolei system Lexus Link Pro wykorzystuje 14-calowy wyświetlacz – największy w klasie. Znajduje się on w wyposażeniu standardowym wyższych specyfikacji, a w innych modelach jest dostępny jako opcja. Wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości pokazuje ostry obraz bez względu na warunki otoczenia, a procesor działa 3,6 razy szybciej niż w obecnym systemie.
Dla wygody pasażerów w kabinie zamontowano cztery porty USB – dwa z przodu i dwa z tyłu. Trzy z nich to porty USB-C, które mogą być wykorzystywane do ładowania urządzeń mobilnych. W niektórych specyfikacjach jest ładowarka bezprzewodowa o działaniu szybszym o 50%. System łączy się bezprzewodowo ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay. Dostępny jest też układ Android Auto. Wiele funkcji i usług może być obsługiwanych zdalnie z wykorzystaniem aplikacji Lexus Link, m.in. otwieranie i zamykanie pojazdu czy ogrzewanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą – to funkcja dostępna w standardzie w całej gamie NX-a. Właściciele NX-a 450h+ z elektrycznym napędem hybrydowym plug-in mogą korzystać z aplikacji do monitorowania procesu ładowania baterii, a także zaplanować ładowanie i sprawdzić ustawienia.
Poprawione bezpieczeństwo
Lexus NX to pierwszy model japońskiej marki wyposażony w systemy bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 3. Pakiet jest oferowany w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia w całej Europie.
System ochrony przedzderzeniowej (PCS) działa w większym zakresie sytuacji zagrażających kolizją, uwzględniając nie tylko inne pojazdy, rowerzystów i pieszych, ale także motocyklistów oraz nieruchome przeszkody, jak drzewa, ściany czy słupki drogowe. PCS zyskał także nową funkcję rozpoznawania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach z nadjeżdżającymi pojazdami oraz pieszymi przechodzącymi przez jezdnię. Inżynierowie Lexusa zwiększyli szybkość reakcji systemu PCS oraz skuteczność unikania kolizji dzięki dodaniu funkcji wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist, ESA). Układ ten ingeruje w układ kierowniczy, aby ominąć przeszkodę na drodze, jeśli to możliwe – nawet bez opuszczenia pasa ruchu. Według producenta, PCS potrafi rozpoznać o 36 proc. więcej scenariuszy potencjalnych kolizji niż wcześniej i pomóc w ich uniknięciu.
Adaptacyjny tempomat (ACC) reaguje teraz szybciej, gdy przed nowego NX-a wjedzie inny samochód, a we współpracy z systemem LTA utrzymuje tor jazdy na łukach drogi. ACC współpracuje z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, która reaguje na większą liczbę znaków, w tym na znaki ostrzegawcze i znak Stop. Po rozpoznaniu znaku ograniczenia prędkości, system sygnalizuje kierowcy, aby dostosował prędkość do obowiązującego limitu.
W wyższych wersjach wyposażenia jest dostępny rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa (Extended Safety Package), zawierający automatyczne wspomaganie zmiany pasa ruchu (system rozpoczyna wstępne przyspieszanie lub zwalnianie, gdy kierowca sygnalizuje wyprzedzanie lub zjazd na pas za wolniejszym pojazdem). Pakiet zawiera również system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu, na przykład przy wjeżdżaniu na skrzyżowanie o słabej widoczności.
Przedpremierowe pokazy nowego Lexusa NX odbędą się w Polsce w sierpniu tego roku, natomiast ceny tego modelu poznamy w lipcu.
Źródło: Informacja prasowa