Branża motoryzacyjna świętuje Światowy Dzień Wody

22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody, który został ustanowiony przez ONZ, aby uświadomić państwom członkowskim wpływ prawidłowej gospodarki wodnej na ich kondycję gospodarczą i społeczną.

Do racjonalnego korzystania z zasobów wodnych za sprawą samochodów napędzanych wodorem przyczynia się branża motoryzacyjna. W sprzedaży dostępne są już trzy modele samochodów na wodorowe ogniwa paliwowe, w przypadku których jedyną emitowaną substancją podczas jazdy jest właśnie woda. Toyota, Honda i Hyundai oferują swoim klientom samochody osobowe zasilane wodorem: Toyotę Mirai, Hondę Clarity Fuel Cell i Hyundaia ix35 FCEV.

Toyota Mirai weszła na rynek w 2014 r. w Japonii. Średniej wielkości sedan jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm. Auto ma zasięg od 550 do maksymalnie 700 km. Do konstrukcji napędu wodorowego Toyota wykorzystała elementy układu hybrydowego, w tym niewielką baterię trakcyjną, w której magazynowana jest energia odzyskiwana przy hamowaniu.

Honda Clarity Fuel Cell zadebiutowała w Kalifornii w grudniu 2016 r. i obecnie jest dostępna w 12 salonach marki w tym stanie. Ekologiczny samochód Hondy to sedan średniej wielkości z silnikiem elektrycznym o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Zasięg samochodu to około 600 km. Wodorowej Hondy nie można kupić na własność – producent przewidział tylko formę leasingu.

Model Hyundai ix35 FCEV to specjalna wersja SUV-a produkowanego seryjnie przez Koreańczyków. Samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Zasięg samochodu określany jest na około 600 km, a tankowanie wodoru zajmuje około 3 minut.

Toyota wprowadziła także napędzane wodorem autobusy miejskie: Toyota FC Bus, Toyota Sora. Również firmy Solaris i Ursus, planują niedługo wdrożyć do produkcji wodorowe autobusy.

W Europie Zachodniej funkcjonuje już gęsta sieć stacji tankowania wodoru. Wiele z nich to nowe obiekty, zbudowane specjalnie z myślą o paliwie wodorowym, jednak tańszym rozwiązaniem jest instalacja dystrybutora wodoru na stacji benzynowej. Orlen wyposażył jedną ze swoich stacji benzynowych w Niemczech w punkt tankowania wodoru. W Polsce na razie nie ma jeszcze takich obiektów, jednak Orlen, Lotos, Azoty i Tauron planują połączyć siły i zbudować infrastrukturę tankowania wodoru.

Źródło: Toyota, Honda, Hyundai

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *