TOP50 najlepszych dealerów w Polsce

Na konferencji Forum TOP100, która odbyła się 21 marca 2018 roku, już po raz jedenasty ogłoszono listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów. Dealerzy obecni na Liście TOP50 sprzedają ponad połowę nowych aut w Polsce, czyli przeszło 250 tys. sztuk.

Ranking 50 dealerów i grup dealerskich, sprzedających najwięcej nowych aut, czyli Listę TOP50, przygotowuje co roku firma DCG Dealer Consulting, wydawca miesięcznika „Dealer”. Podobne zestawienia robione są dla większości najważniejszych rynków samochodowych w Europie (m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech). Na podstawie tych list obliczany jest głównie wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do wolumenu całego rynku.

W 2006 r., kiedy ogłoszono pierwszą Listę TOP50, wskaźnik konsolidacji na polskim rynku wynosił 31,2%. Początkowo zwiększał się on z reguły powyżej 2 pkt. proc. rocznie, dzięki czemu w 2011 r. udało się przekroczyć poziom 40%. W dwóch kolejnych latach było już gorzej, ponieważ w 2012 r. konsolidacja – jedyny raz w historii – spadła o 0,5 pkt. proc., a w 2013 r. wzrosła zaledwie o 0,2 pkt. Jednak w ciągu kolejnego roku rynek skonsolidował się o niemal 4 pkt. proc., co jest rekordem. Lata 2015-2016 to znowu stabilne konsolidowanie (wzrost wskaźnika odpowiednio o 1,67 i 1,59 pkt. proc.), dzięki czemu w 2016 r. doszliśmy do 48,5%.

W 2017 r. wskaźnik przekroczył już symboliczne 50% (wyniósł dokładnie 50,1%), co oznacza, że po raz pierwszy 50 dealerów z Listy TOP50 sprzedało ponad połowę nowych aut w Polsce.

Kolejne rekordy

Najnowsza Lista TOP50 to jednak jeszcze kilka innych rekordów. Średnia sprzedaż na dealera/grupę dealerską z „pięćdziesiątki” przekroczyła już 5 tys. aut (dokładnie 5095). Rekordowa okazała się również sprzedaż dealerów na punkt, gdzie – również po raz pierwszy – przełamano barierę tysiąca samochodów (1168 aut – o ponad 18% więcej niż w 2016 r.). Imponujące są wyniki liderów – firmy, które znalazły się na podium, sprzedały ponad 52 tys. samochodów (pierwsi dwaj dealerzy sprzedali odpowiednio 22 i 20 tys. szt., a trzeci wypracował wolumen powyżej 10 tys. aut).

Bardzo dobre wyniki firm z TOP50 w 2017 r. przełożyły się na 18,8-proc. wzrost sprzedaży, czyli o 3,8 pkt. proc. więcej niż wzrost całego polskiego rynku (podobnie jak w przypadku zeszłorocznej Listy).

Rynek dealerski obecnie ma się dobrze, o czym świadczy fakt, że na Liście TOP50 znacząco przeważają wzrosty – proporcje między firmami ze wzrostem i spadkiem sprzedaży wynoszą 47 do 3 (o jedną firmę gorzej niż na Liście z 2016 r.).

Lider wciąż w Poznaniu

Najlepszym dealerem w Polsce po raz czwarty z rzędu została Grupa Krotoski-Cichy (+12,2% r/r), choć jej przewaga nad Grupą PGD-IP nieco zmalała: z 3,5 tys. w 2016 r. do 2,5 tys. (to efekt ponad 20-proc. wzrostu wicelidera). Na najniższym stopniu podium znalazła się Grupa Plichta Dealer Park, osiągając ponad 40% wzrostu r/r. To już drugi raz z rzędu, kiedy trójmiejski dealer poprawia swój wynik aż o kilkadziesiąt procent (w 2016 r. było to aż +49%). Generalnie tylko jedna firma z pierwszej dziesiątki odnotowała wzrost mniejszy niż dwucyfrowy (to Grupa Bemo – dealer spadł w tabeli względem ostatniej edycji z 3. miejsca na 5.).

Największy wzrost na Liście – 74,4% – zanotowała Carolina Car Company, co wiąże się m.in. z coraz lepszym wykorzystaniem nowej lokalizacji dealera w Bielsku-Białej. Imponować mogą także rezultaty uzyskiwane przez grupy: Duda-Cars (+64,2%), Dobrygowski oraz Romanowski (wzrosty odpowiednio o 54% i 41%).

Na najnowszej Liście TOP50 znalazło się aż 3 debiutantów, którzy konsekwentnie przez ostatnie lata na to pracowali. Najwyższą z tego grona lokatę (33.) zajęła wspomniana już Grupa Duda-Cars, na miejscu 39. znalazła się Grupa Wróbel, zaś na 47. – firma Jaszpol, jedyny dealer Renault i Dacii na ziemi łódzkiej (+34 proc. r/r). Po kilku latach nieobecności na Listę powrócił z kolei Zimny Auto – dealer marek Skoda i Volkswagen z Łodzi oraz Piotrkowa Trybunalskiego.

Volkswagen kontra Toyota

Przegląd marek znajdujących się w TOP50 potwierdza obserwacje z poprzednich list. Tradycyjnie wśród dealerów dominuje wielomarkowość (pierwszy dealer, mający w portfolio tylko markę Toyota, Carolina Car Company, znajduje się na 23. pozycji). Nie musi to jednak oznaczać wielokoncernowości – dealerzy nr 1 i 3 na polskim rynku (a także 10. – Carsed) to grupy związane wyłącznie z markami Grupy Volkswagena. O sile niemieckiego koncernu świadczy też fakt, że aż 17 dealerów z TOP50 posiada w swoim portfolio jedną z czterech głównych marek Volkswagena. Tradycyjnie udany rok mają również dealerzy Toyoty – wśród 50 najlepszych jest ich aż 8. Warto wspomnieć, że tylko jedna z tych firm – Grupa Bońkowscy – związana jest dodatkowo z marką z innego koncernu (w tym przypadku z BMW). Jak widać Toyota i Volkswagen wciąż rywalizują ze sobą w sprzedaży, a tym samym w TOP50.

Powody do zadowolenia może też mieć marka Mercedes-Benz, która w ostatnim roku podwoiła swój „stan posiadania” na Liście. Ośmiu reprezentantów posiada Renault/Dacia, po 7 – Fiat i Ford. Grupą dealerską z największą liczbą autoryzacji (11) oraz lokalizacji (17) pozostaje Grupa PTH, mająca za sobą udany rok: ponad 9 tys. sprzedanych samochodów i 31-proc. wzrost, co przełożyło się na 6. miejsce w zestawieniu.

Prognozy

Jeśli chodzi o granicę konsolidacji, to bardzo trudno ją określić. Prognozy miesięcznika „Dealer” zakładają w 2018 r. około 15-proc. wzrost sprzedaży nowych aut. Jeśli TOP50 utrzyma tempo wzrostu o 3-4 pkt. proc. wyższe niż rynek, na co wiele wskazuje, to wskaźnik konsolidacji znowu wzrośnie. Może temu sprzyjać także coraz mniejsza liczba odrębnych spółek działających w branży, co jest z kolei efektem zakupów i przejęć mniejszych firm przez większe. Dodatkowo, zdaniem części ekspertów z branży, konsolidacja może wkrótce osiągnąć etap, na którym transakcje kupna/sprzedaży firm będą się odbywać także między największymi firmami w Polsce. Sprzyjać temu ma dobra koniunktura – według prognoz w grudniu br. sprzedaż aut powinna osiągnąć poziom 600 tys.

Oprac. na podstawie materiałów DCG Dealer Consulting.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *