Samochody z USA nie zawsze bezpieczne

Po polskich drogach jeździ blisko 235 tys. pojazdów sprowadzonych do Polski z Ameryki Północnej. Według badań Carfax Europe, przeprowadzonych na zlecenie IBRM SAMAR, ponad 130 tys. tych aut miało poważne uszkodzenia, z czego ponad 40 tys. w wyniku więcej niż jednego wypadku.

Na pierwszy rzut oka nie wygląda to źle, zważywszy że w Polsce zarejestrowanych jest oficjalnie prawie 25 milionów pojazdów. Ale za tymi uszkodzonymi pojazdami kryje się co najmniej 130 tys. kierowców i właścicieli samochodów oraz ich rodzin. Oznacza to, że tysiące Polaków codziennie prowadzi auta, które nie spełniają standardów bezpieczeństwa. Zjawisko to obejmuje wiele znanych marek, jednak w największym stopniu dotyczy popularnego w Polsce Forda. Badania Carfaxu wskazują, że prawie 12 procent wszystkich importowanych z rynku amerykańskiego pojazdów z poważnymi usterkami to auta tej marki.

Jak ważne jest szczegółowe sprawdzenie historii używanego samochodu przed zakupem, ilustruje zbadany przez Carfax przykład Forda Focusa, wyprodukowanego w 2017 roku. Trzyipółletni samochód, zaledwie z 52 tys. km na liczniku, pozornie wygląda na okazję zakupową, ale po bliższej analizie okazuje się, że nie jest tak dobrze. Po pierwsze, Carfax zauważa problem z raportowaniem przebiegu: to nie 52 tys., ale prawie 84 tys. km. Kiedy Ford Focus był importowany do Polski, przebieg widoczny jeszcze w USA (prawie 31.000 mil) został zwyczajnie zgłoszony w kilometrach zamiast w milach. Tym samym auto ma przejechane znacznie więcej kilometrów, niż wskazuje odczyt licznika.

Większy problem polega jednak na tym, że pojazd brał udział w poważnym wypadku. Uszkodzona została jego cała przednia część, a ubezpieczyciel zadeklarował szkodę całkowitą. Organ rejestrujący w Alabamie nadał Focusowi tytuł „Salvage” (co świadczy o tym, że nie nadaje się do uczestnictwa w ruchu drogowym), w związku z czym w USA pojazd byłby już niedopuszczony do ruchu na drogach publicznych.

Carfax podkreśla, że sprzedawcy, którzy nie dzielą się historią samochodu z potencjalnymi nabywcami, mogą osiągać wyższe zyski na gorszych pojazdach. Dla klientów oznacza to zaś wyższe koszty nabycia, większe wydatki na naprawy i poważne ryzyko, że samochód nie nadaje się do jazdy.

Carfax Europe jest największym dostawcą Historii Pojazdów na Starym Kontynencie z ponad 3 miliardami rekordów o europejskich pojazdach. Firma zapewnia dostęp do międzynarodowej bazy danych składającej się z ponad 27 miliardów zdarzeń historycznych związanych z samochodami w ponad 20 krajach.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *