Škoda Fabia RS Rally2 – nowa gwiazda rajdowych tras

Škoda Motorsport, czyli dział sportu zlokalizowany przy fabryce w Mladej Boleslav, zaprezentował najnowszą rajdową broń czeskiej marki, która zastąpi utytułowaną Fabię Rally2 evo. Nowy model bazuje na drogowej wersji Fabii czwartej generacji i stanowi kontynuację najbardziej udanego pojazdu klasy Rally2 ostatnich lat, który jest dobrze znany także polskim zawodnikom.

Poprzedniej ewolucji rajdowej Fabii z powodzeniem używają m.in. Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny mistrz Europy i wielokrotny mistrz Polski oraz Miko Marczyk, dwukrotny czempion naszego kraju i zwycięzca tegorocznego Rajdu Polski. Obaj kierowcy aktualnie startują w mistrzostwach świata i w najbliższej przyszłości najprawdopodobniej będą chcieli przesiąść się do najnowszej generacji Fabii RS Rally2.

Idealna podstawa

Dla rajdówki Škody AD 2022 opracowano nowy silnik, poprawiono prowadzenie, układ napędowy, elektronikę oraz klatkę bezpieczeństwa, składającą się z 35,8 metra stalowych rur. – „Kto stoi w miejscu, ten się cofa, a dotyczy to szczególnie sportów motorowych. Dlatego projektując nową Škodę Fabię RS Rally2, wykorzystaliśmy doświadczenie, które zdobyliśmy przy poprzednim modelu i zoptymalizowaliśmy każdy szczegół. Celem było ulepszenie najbardziej udanego samochodu rajdowego na świecie. Jestem dumny z całego zespołu Škoda Motorsport, który z wielkim zaangażowaniem dąży do osiągnięcia tego założenia. Chciałbym również podziękować naszym kolegom z działu rozwoju samochodów drogowych. Fabia czwartej generacji zapewniła nam idealną podstawę dla opracowania nowego modelu rajdowego” – tłumaczy dyrektor Michal Hrabánek, szef Škoda Motorsport.

Auto wyposażono w nowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l, bazujący na jednostce 2.0 TSI z serii EA888, który wytwarza około 289 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm jest rozdzielany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych. Sprzęgło, rozdzielające przednią i tylną oś, jest teraz sterowane hydraulicznie.

Dwukrotnie większy docisk

Škoda Motorsport opracowała nowy pakiet aerodynamiczny w oparciu o najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza Fabii. W rezultacie nowy model generuje prawie dwukrotnie większą siłę docisku niż jego poprzednik. Szersze nadwozie i dłuższy rozstaw osi mają zapewnić lepszy balans masy samochodu. Oprócz szerszych błotników przednich i tylnych, siłę docisku zwiększa na nowo zaprojektowane tylne skrzydło. Jego wymiary i położenie są zgodne z przepisami dotyczącymi szerokości i wysokości pojazdu. Mała krawędź spoilera, tak zwana klapa Gurneya, także poprawia docisk. Przepływ powietrza nad dachem jest zoptymalizowany dzięki centralnie umieszczonemu wlotowi powietrza, który dostarcza świeże powietrze do kabiny. W modelu produkcyjnym ten wlot powietrza znajduje się pod przednią szybą, ale w samochodach rajdowych obszar ten jest zbytnio wyeksponowany na działanie kurzu i wody.

Samochód jest też cichszy, a jego tył bardziej stabilny. Przy okazji przesunięto zbiornik paliwa, a dodatkową przestrzeń w komorze silnika wykorzystano na montaż większego intercoolera.

Również układ hamulcowy może pomóc zaoszczędzić cenne ułamki sekund. Im mocniejsze hamulce, tym później kierowca może zacząć hamować, a podczas gwałtownych manewrów wytracania prędkości tarcze hamulcowe osiągają temperaturę ponad 700 stopni Celsjusza! Aby więc zapewnić wydajne chłodzenie, tarcze w Fabii RS Rally2 są wentylowane, a cały układ można dostosować zarówno do jazdy po odcinkach szutrowych, jak i asfaltowych. Tarcze hamulcowe przeznaczone na asfalt mają średnicę 355 mm z przodu i 300 mm z tyłu, dla 18-calowych kół o rozmiarze obręczy 8×18. Natomiast hamulce na nawierzchnie szutrowe mierzą 300 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu. W tym przypadku zastosowano 15-calowe koła o rozmiarze 7×15. W porównaniu z poprzednim modelem skok zawieszenia jest dłuższy, a kolumny MacPhersona sztywniejsze. Ponadto projektanci zmniejszyli tarcie w amortyzatorach. Dłuższy rozstaw osi skłonił inżynierów do opracowania nowej kinematyki zawieszenia i modyfikacji mechanizmu różnicowego.

Mimo podobieństw niektóre podzespoły stosowane w samochodach rajdowych znacznie różnią się od swoich odpowiedników w pojazdach produkowanych seryjnie. Koncepcja napędu Fabii RS Rally2 jest inna od modelu produkcyjnego nie tylko ze względu na napęd na wszystkie koła. Ponieważ przepisy techniczne FIA zabraniają stosowania elektronicznych systemów wspomagania jazdy w celu poprawy trakcji, dozwolone są tylko mechaniczne blokady mechanizmu różnicowego na przedniej i tylnej osi. Dodatkowy, środkowy mechanizm różnicowy nie jest dozwolony. Sprzęgło separujące między przednią i tylną osią, które jest aktywowane po zaciągnięciu hamulca ręcznego, pomaga w pokonywaniu zakrętów na odcinkach specjalnych.

Niektóre elementy aerodynamiczne z modelu produkcyjnego sprawdziły się również w samochodzie rajdowym. W tym modelu zwracaliśmy większą uwagę na aerodynamikę niż w przypadku jego poprzednika i dokładnie zbadaliśmy każdy szczegół. Nasz cel – większa siła docisku dla wyższych prędkości pokonywania zakrętów i lepsze prowadzenie, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności aerodynamicznej pojazdu” – mówi Lukáš Vojík, specjalista ds. aerodynamiki z Działu Rozwoju Technicznego Škoda Auto.

Ekologiczne paliwo
W kabinie rajdowej Škody większy niż poprzednio wyświetlacz główny może nawet odtwarzać informacje w formie wideo i umożliwia intuicyjną obsługę podczas rajdu. Kierowca ma bezpośredni dostęp do wielu funkcji za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy. Zintegrowany z nią jest również przycisk uruchamiania silnika, dzięki czemu można go błyskawicznie użyć np. w przypadku wyłączenia silnika po piruecie na zakręcie.

Trzeba podkreślić, że przez cały sezon 2022 w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) samochody będą używać biopaliw pochodzących z odpadów biologicznych i syntetycznych e-paliw. Są one produkowane przy użyciu odnawialnych źródeł energii, a w 100 procentach odnawialna benzyna jest produkowana bez dodatku paliw kopalnych.

Rajdowa odmiana Fabii przeszła całą serię morderczych testów przeprowadzonych na asfalcie, żwirze i śniegu, które odbywały się w różnych warunkach pogodowych przez blisko rok. Auto testowano nie tylko w Czechach, ale także we Francji, Włoszech, Chorwacji, Niemczech, Belgii, Hiszpanii oraz w ekstremalnych warunkach zimowych w północnej Finlandii.

Škoda Motorsport – historia sukcesu Fabii

Škoda jest obecna w sportach motorowych od 1901 roku, odnosząc sukcesy zarówno w rajdach, jak i w wyścigach na torze. W sezonie 2020 Škoda Motorsport zmieniła strategię i po licznych sukcesach w poprzednich latach, dział sportowy czeskiej marki nie wystawił już własnego zespołu w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zamiast tego sukcesywnie zwiększał wsparcie dla zespołów klienckich na całym świecie, kontynuując jednocześnie rozwijanie portfolio swoich usług. W tym samym czasie w Mladej Boleslav intensywnie pracowano nad rozwojem Fabii RS Rally2.

A trzeba podkreślić, że Škoda Fabia jest jednym z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych na świecie. Od 2015 do 2022 roku dominowała w kategorii WRC2 jako Fabia Rally2 i Rally2 evo. Ponad 450 egzemplarzy wyprodukowanych przez Škoda Motorsport do kwietnia 2022 r. odniosło aż 710 zwycięstw, w tym cztery triumfy w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Dział sportu Škody i jego zespoły klienckie świętowały także 12 tytułów mistrzów świata w kategorii kierowców oraz w klasyfikacji zespołów, które zdobyto pojazdami opartymi na modelu Fabia trzeciej generacji. Dzięki temu Fabia Rally2 i Rally2 evo osiągnęły jeszcze więcej sukcesów, niż ich poprzedniczki: Fabie S2000 i WRC. Co ciekawe, Škoda Motorsport pracuje również nad wieloma innowacyjnymi projektami, w tym nad całkowicie elektrycznym modelem rajdowym RE-X1 Kreisel, ale o tym napiszemy już przy innej okazji.

Na koniec warto przypomnieć, że poza mistrzostwami świata, Škoda Motorsport i jej zespoły klienckie zdobyły ponad 20 tytułów w Europie od 2015 roku, w tym w głównej kategorii mistrzostw Europy z Andreasem Mikkelsenem (2021) i Chrisem Ingramem (2019) za kierownicą. Do tego dodać należy zwycięstwa w mistrzostwach FIA w Afryce (ARC), Ameryce Północnej i Środkowej (NACAM), Ameryce Południowej (CODASUR), Azji i Pacyfiku (APRC) oraz Rajdowych Mistrzostwach Bliskiego Wschodu (MERC). Natomiast na poziomie krajowych mistrzostw kierowcy i zespoły używające tych samochodów zdobyli co najmniej 100 tytułów mistrzowskich na całym świecie, wywalczonych przez Fabię Rally2 i Rally2 evo. To właśnie w tym ostatnim modelu Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk triumfowali w czerwcowym Rajdzie Polski.

Tekst i zdjęcia: Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.