Rejestracje nowych samochodów – wstępne podsumowanie 2023 roku

Jak co roku IBRM Samar zaprezentował wstępne podsumowanie wyników na polskim rynku nowych samochodów osobowych i dostawczych. Dane obejmują rejestracje od 1 stycznia do 20 grudnia 2023. Ostatnie dni roku mogą jeszcze niewiele zmienić w czołówkach rankingów.

2023 to kolejny rok, który upłynął pod znakiem podwyżek. W przeciwieństwie do poprzednich 12 miesięcy, znacznie poprawiła się dostępność samochodów, a w drugiej połowie roku pojawiły się dawno niewidziane rabaty. W ostatnim kwartale każdy importer oferował już dodatkowe zniżki.

Warto przypomnieć, że w ciągu roku średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych zwiększyła się o około 18 tys. zł, a średnia z roku zbliżyła się do pułapu 173 tys. zł. W ciągu 5 lat wzrost cen nowych samochodów osobowych wyniósł ponad 70 procent!

Mimo to, popyt na nowe samochody rośnie, a firmy (dominujący klient w tym segmencie rynku) zaczynają wymieniać floty. Debiutujący na rynku chińscy producenci czy spadek stóp procentowych to z pewnością dobre wiadomości dla potencjalnych klientów, którzy mogą spodziewać się spowolnienia wzrostu cen. Potwierdza to Indeks Cenowy Samar (ICS). Wartość za listopad wskazuje 4,2% i – podobnie jak w przypadku Indeksu CPI – od dziewięciu miesięcy obserwujemy spowolnienie dynamiki wzrostu, a ostatnio wynik na takim poziomie odnotowano w lutym ubiegłego roku. Najwyższą wartość ICS, która wyniosła 9,2%, zanotowano natomiast w lutym tego roku.

Samochody osobowe

Już od stycznia wykreowała się czołówka, która „dociągnęła” wynik do końca. Niekwestionowanym liderem jest Toyota, która zdominowała rynek nowych samochodów osobowych. Drugie miejsce zajęła Skoda, a trzecie Kia. W rankingu modeli pierwszą pozycją zajmuje Toyota Corolla, która wyprzedziła Skodę Octavię i… póki co Toyotę Yaris. Póki co, bo zaledwie o 122 sztuki mniejszy wynik od Yarisa należy do Yarisa Cross i ostatnie dni roku mogą jeszcze zmienić ten ranking.

Prognozowany wynik rynku nowych samochodów osobowych na koniec roku to ok. 476 tysięcy sztuk. Będzie on większy o 13% od ubiegłorocznego. IBRM Samar przewiduje dalsze wzrosty w przyszłym roku. Wstępna prognoza to 485 tys. zarejestrowanych w 2024 roku nowych samochodów osobowych.

Segment premium

Od pierwszego miesiąca roku fotel lidera segmentu premium zajmuje Audi. Mniejszy o prawie 3 tysiące aut wynik ma ubiegłoroczny lider, czyli BMW, do którego z kolei niespełna 3 tysiące sztuk brakuje Mercedesowi. W rankingu modeli prawdziwym ewenementem jest Volvo XC60, który 15-ty rok z rzędu jest najpopularniejszym modelem w swojej kategorii. O drugie miejsce walka nadal trwa. Obecnie zajmuje je Audi A3, które ma 171 sztuk przewagi nad Lexusem NX. Poza podium znalazło się Audi Q5, ale brakuje mu obecnie zaledwie 152 sztuk do najniższego stopnia… Temat drugiego i trzeciego miejsca pozostaje zatem otwarty. Ciekawostką jest fakt, że w segmencie premium osoby fizyczne także postawiły na pojazd Toyoty – liderem jest Lexus NX (1 297 szt.).

W przypadku aut segmentu premium ten rok był rekordowy. Około 23-procentowy udział w rynku i wynik rejestracji w granicach 109 tys. sztuk (+17%) był wcześniej nieosiągalny. Pułap 100 tysięcy aut przekroczony został po raz pierwszy i wszystko wskazuje na to, że udział segmentu premium w rynku w 2024 roku będzie nadal rósł.

Samochody dostawcze

W segmencie aut dostawczych Renault od początku roku systematycznie umacniało się na pozycji lidera i miesiąc po miesiącu zwiększało swoją przewagę nad konkurencją. Na drugiej pozycji znalazł Ford, a na trzeciej Fiat. Ranking modeli po raz kolejny otwiera Renault Master, przed Iveco Daily i Fiatem Ducato. O ile początek roku cechowały spadki, finalny wynik będzie dodatni i będzie oscylował w granicach 64 tysięcy zarejestrowanych aut użytkowych (+3%). W przyszłym roku prognozowany wynik to 68 tysięcy sztuk, co oznacza dalsze wzrosty. Z pewnością rywalizacja będzie jeszcze bardziej zacięta, zwłaszcza że swój udział w segmencie furgonów o dmc do 3,5 tony zapowiedziała Toyota (model Proace Max).

Segment elektryków

Samochody elektryczne powoli, ale systematycznie zwiększają swój udział w rynku. W przypadku modeli osobowych tegoroczny wynik rejestracji powinien wynieść ok. 17 tys. sztuk, ale tu rywalizacja o tytuł „króla segmentu” dawno się skończyła. Ten tytuł należy do Tesli, która do końca listopada znalazła 4 205 nabywców, czyli więcej niż łącznie trzy kolejne marki w zestawieniu – Volkswagen (1 487 szt.), Kia (1 311 szt.) i Audi (1 176 szt.). W rankingu modeli na koniec listopada Model Y (2 214 szt.) miał bezpieczną przewagę nad Modelem 3 (1 718 szt.)

Z pewnością warto obserwować statystyki dotyczące marki MG. Model MG4 w cenie od 125 200 zł. wywołał spore poruszenie na rynku, co oczywiście może przełożyć się na ruchy cenowe wśród europejskiej i azjatyckiej konkurencji.

Więcej informacji oraz szczegółowe rankingi TOP20 z podziałem na osoby fizyczne oraz firmy można znaleźć na stronie www.samar.pl

(Oprac. red.) Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *