Mercedes-Benz wybuduje w Jaworze fabrykę samochodów dostawczych

Koncern Mercedes-Benz zawarł porozumienie z polskim rządem dotyczące budowy fabryki samochodów dostawczych z napędem elektrycznym w Jaworze na Dolnym Śląsku. Wartość inwestycji ma wynieść 1,3 mld euro.

Firma Mercedes-Benz Vans poinformowała o trwającej reorganizacji swojej europejskiej sieci produkcyjnej na potrzeby nowej modułowej platformy w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. Jednym z elementów tej strategii ma być budowa fabryki elektrycznych aut dostawczych w Jaworze na Dolnym Śląsku, który dołączy do zakładów produkujących samochody dostawcze niemieckiej marki w Niemczech (Düsseldorf i Ludwigsfelde) oraz w Hiszpanii (Vitoria).

Mercedes planuje zainwestować w nowy zakład 1,3 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”. W przyszłości ma tu znaleźć zatrudnienie około 2500 osób. Silniki do samochodów osobowych Mercedesa produkowane są w Jaworze od 2019 roku, a baterie do aut elektrycznych marki od 2020 roku.

Decyzja o wyborze Jawora to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Ponadto musimy dostosować nie tylko nasze produkty, ale także cały łańcuch wartości – od zakupów przez produkcję i logistykę po sprzedaż – do wymogów przyszłości. Dlatego inwestujemy w całkowicie elektryczną platformę VAN.EA, a tym samym w transformację, mającą nam zapewnić pozycję lidera na rynku aut elektrycznych. Tym samym zabezpieczamy też długoterminowe perspektywy istniejących zakładów Mercedesa w Europie – powiedział Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.

Projekt budowy fabryki uzyskał wsparcie polskiego rządu oraz agencji państwowych, takich jak: Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park”, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a także miasta Jawor i gminy Męcinka. We wspólnym oświadczeniu (Memorandum of Understanding) strony zobowiązały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji. W swoim komunikacie Mercedes podkreślił, że decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej. Pytanie, na jakie konkretnie wsparcie może liczyć inwestor? W wypowiedzi podczas spotkania premier Mateusz Morawiecki stwierdził jedynie, że polski rząd tworzy dla inwestorów najlepsze możliwe środowisko do inwestowania, zarówno od strony podatkowej, jak i regulacyjnej.

Warto podkreślić, że Polska w ostatnich latach pozyskała kilka dużych inwestycji związanych z produkcja samochodów, wśród których dominowały właśnie projekty związane z autami dostawczymi. W październiku 2016 roku Volkswagen uruchomił fabrykę samochodów dostawczych we Wrześni. Wartość inwestycji wyniosła 800 mln euro, a produkowane są tu modele Volkswagen Crafter oraz MAN TGE i e-TGE. Wybór Polski na lokalizację tej fabryki to w dużej mierze efekt dotychczasowych doświadczeń Volkswagena z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej modele: Caddy i Transporter. Obecnie na bazie nowego Caddy powstaje tu także Ford Tourneo Connect.

Natomiast od drugiej połowy ubiegłego roku trwa rozruch techniczny produkcji dużych samochodów dostawczych w fabryce Stellantis Gliwice (dawnej fabryce Opla), który będzie wytwarzał modele marek Peugeot, Citroen, Opel i Vauxhall. W tym roku zapowiedziano jeszcze uruchomienie produkcji samochodów użytkowych dla Toyoty. Ponadto w gliwickim zakładzie ma ruszyć produkcja kamperów marek koncernu Stellantis.

Źródło: Mercedes-Benz, IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *