Izera będzie produkowana przy współpracy z chińskim Geely Holding

Koniec spekulacji! Polski samochód elektryczny Izera będzie budowany we współpracy z chińskim koncernem Geely, który dostarczy platformę do tego modelu i będzie partnerem technologicznym całego projektu. Geely jest m.in. właścicielem marek Volvo i Lotus, a obecnie planuje dalszą ekspansję w Europie.

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – podpisał umowę licencyjną, w ramach, której udostępni spółce ElectroMobility Poland (EMP) dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.

Architektura SEA Geely Holding ma wspierać polską markę motoryzacyjną w wyzwaniach, dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli: kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek na razie nie zostały podane.

Umowa ma się przyczynić się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się marki działające w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.

Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group CEO, powiedział: „Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów, gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności.”

Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie (woj. Śląskie). Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.

Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, tak to skomentował: „Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych.”

Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych aut dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi samochodu w zakresie od 1800 mm do 3300 mm, w zależności od wymagań użytkowników.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Izera – dane techniczne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.