Iveco będzie produkować elektryczne ciężarówki zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych

Firma Iveco ogłosiła, że będzie produkować i sprzedawać pod własną marką elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych. Jest to konsekwencja zakomunikowanego przez Iveco Group w czerwcu tego roku przejęcia niemieckiej spółki powstałej z byłego joint-venture Nikola Iveco Europe.

Samochody ciężarowe Iveco zasilane z akumulatorów (HD BEV) i ogniw paliwowych (HD FCEV) są wyposażone w elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest FPT Industrial, siostrzana marka Iveco w ramach Iveco Group, specjalizująca się w zespołach napędowych, akumulatory firmy Proterra oraz technologię ogniw paliwowych i kluczowe podzespoły Bosch. Pojazdy zostały zaprojektowane od podstaw jako elektryczne, z wykorzystaniem ciężarowej platformy S-Way, której modułową konstrukcję zaadaptowano specjalnie na potrzeby zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.

Iveco HD BEV ma zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kW i można je ładować z mocą do 350 kW. Takie źródło energii pozwala na realizowanie przewozów między centrami logistycznymi, w szerokim zakresie zastosowań regionalnych. Na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić na przykład podczas obowiązkowych postojów dla kierowców.

Pierwszym modelem, który na rynek europejski trafi w ostatnim kwartale 2023 r., będzie ciągnik siodłowy w konfiguracji 4×2. Iveco HD FCEV ma zasięg do 800 km. Dzięki szybkiemu tankowaniu trwającemu niespełna 20 minut samochód doskonale sprawdza się w ciężkim transporcie komercyjnym na dalekich trasach. W zbiornikach pojazdu mieści się 70 kg użytecznego wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Ciężarowy FCEV porównaniu z wersją czysto elektryczną ma większy zasięg, dzięki czemu zmieni reguły gry pod względem zerowej emisji lokalnej w transporcie długodystansowym. Pierwsze egzemplarze tego modelu zostaną dostarczone klientom we Francji, Szwajcarii i Niemczech pod koniec 2023 r. — zgodnie z założeniami europejskiego projektu H2Haul współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership i mającego na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań wodorowych w branży transportowej oraz umożliwienie masowej eksploatacji samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w najbliższych latach.

Obydwa pojazdy są produkowane w należących do Iveco Group wielomarkowych zakładach w Ulm w Niemczech i będą sprzedawane oraz serwisowane w sieci dealerskiej Iveco, liczącej 254 punkty w całej Europie.

Źródło: Informacja prasowa

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *