Jeden z największych chińskich koncernów motoryzacyjnych BAIC Group debiutuje na polskim rynku. Na początek wprowadza do oferty 3 spalinowe modele Beijing 3, 5 i 7 z silnikami 1,5 l o mocy od 150 do 177 KM, których ceny rozpoczynają się od 78 900 zł za „Trójkę” i 127.900 zł za „Piątkę”. Ceny „Siódemki” poznamy na początku 2024 r., ale marka już planuje poszerzyć gamę oferowanych aut o kolejne modele, w tym elektryczne.
BAIC to prężnie rozwijająca się globalnie marka samochodów z Państwa Środka, która już jest obecna w Europie (m.in. w Niemczech), Ameryce Południowej i Środkowej, Afryce i na wielu rynkach azjatyckich. W Polsce debiutują właśnie 3 modele:
Beijing 3 – miejski SUV segmentu B-SUV+, o długości 432,5 cm, który kosztuje 78 900 zł i w standardzie oferuje m.in. elektrycznie otwierane okno dachowe, 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i efektownym wzorem, 8-calowy ekran dotykowy, kamerę cofania z liniami pomocniczymi oraz półautomatyczną klimatyzację. Pod jego maską pracuje 4-cylindrowy silnik 1.5T o mocy 150 KM.
Beijing 5 – SUV segmentu C-SUV+, który wyróżnia się atrakcyjnym wyglądem, praktycznością i bogatym wyposażeniem, a wszystko to za 127 900 zł. Benzynowy 1,5-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 177 KM rozpędza ten 4,6-metrowy pojazd od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund, natomiast moment obrotowy wynosi 305 Nm w szerokim zakresie obrotów: 1500 – 4500 obr./min.
Beijing 7 – topowy SUV w ofercie marki BAIC ma długość 4,7 m wyróżnia się ciekawą linią nadwozia i eleganckim wykończeniem. Do jego napędu wykorzystano czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5-litra, który zapewnia moc 177 KM oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 305 Nm. Więcej szczegółów na temat tego modelu oraz jego cennik poznamy w I kwartale 2024 roku.
Gwarancja i serwis
Wszystkie samochody marki BAIC są objęte pięcioletnią gwarancją z limitem przebiegu 100 tysięcy kilometrów. Równolegle modele tego producenta objęte są pięcioletnią gwarancją na powłokę lakierniczą oraz 10-letnią na perforację nadwozia. Już w momencie debiutu marki BAIC na polskim rynku klienci mogą liczyć na wsparcie i profesjonalne doradztwo w sieci 10 salonów dilerskich oraz punktów serwisowych na terenie całej Polski. Na razie takie placówki działają już w Gdyni, Gorzowie Wielkopolskim, Koninie, Krakowie, Łodzi, Opolu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Zielonej Górze. Do 2025 roku ich liczba wzrośnie do 35 punktów.
Plany na kolejne lata
Polski importer BAIC Auto Polska Sp. z o.o. już w 2024 roku zamierza wprowadzić do oferty kolejne modele, w tym kompaktowego sedana U5 Plus, terenowe auta serii BJ oraz elektryczne modele premium, oferowane pod marką ARCFOX w ramach joint-venture z firmą Magna. Auta wykorzystują architekturę 800 V, dzięki której m.in. wyraźnie skraca się czas ładowania ich akumulatorów.
65 lat na rynku
Na koniec kilka informacji o koncernie BAIC Group. Marka BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) jest jednym z najstarszych i największych producentów samochodów w Chinach założonym w 1958 roku. Koncern jest także trzecią największą firmą motoryzacyjną w Państwie Środka pod względem rocznych przychodów. Dotychczas wyprodukował on około 31 mln samochodów, które trafiły na drogi ponad 100 krajów świata. Tylko w 2022 roku fabryki BAIC Group opuściło blisko półtora miliona aut. W ciągu pierwszego półrocza 2023 roku było to już 819 tysięcy pojazdów (+22,2% r/r). Od czterdziestu lat firma rozwija produkcję samochodów tworząc spółki joint-venture ze znanymi koncernami na świecie. Markami joint venture funkcjonującymi w ramach BAIC Group są Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), Beijing Hyundai Auto Co., Ltd., Fujian Benz Automotive Co., Ltd. oraz Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd. (BFDA). W ramach współpracy z koncernem Daimler Benz AG, BAIC Group nabyło 9,98% udziałów w niemieckiej firmie, natomiast Daimler Benz AG posiada 9,55% udziałów w spółce BAIC Motor Co Ltd.
Z myślą o przyszłości firma rozwija innowacyjne gamy samochodów marek własnych: BAIC, ARCFOX oraz Foton. Tylko w 2022 roku koncern zainwestował w projekty badawczo-rozwojowe ok. 380 mln dolarów, które realizowano w Globalnym Centrum R&D w Pekinie, a także w centrach R&D zlokalizowanych w Dolinie Krzemowej i w Detroit w Stanach Zjednoczonych, a także w Hiszpanii, Włoszech oraz w Niemczech.
Siedziba BAIC Group od początku jej istnienia mieści się w Pekinie, a obecnie koncern zajmuje 162 miejsce na liście największych światowych koncernów w rankingu Fortune Global 500.
Oprac.: Tomasz Szmandra