Ford Mustang Mach-E GT. Szybszy, niż myślisz

Imponująca moc, świetna trakcja i rewelacyjne właściwości jezdne – Ford Mustang Mach-E GT zachwyca osiągami, ale nie tylko. Ten samochód udowadnia, że elektryk także może fascynować i oferować wyjątkowe wrażenia z jazdy.

Najmocniejsza odmiana elektrycznego Mustanga Mach-E to kwintesencja sportowego SUV-a naszych czasów – twierdzi producent tego samochodu. A czy my damy się przekonać? Czy faktycznie samochód w 100% elektryczny może nie tylko imponować fantastycznymi osiągami, ale także znakomitymi właściwościami jezdnymi i przyjemnością z jazdy?

Tym razem testujemy sportową wersję Mustanga Mach-E GT, która powstała z myślą o najbardziej wymagających klientach. Oferuje 487 KM maksymalnej mocy oraz aż 860 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

To sprawia, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,7 s (według danych producenta). Mimo akcentów stylistycznych i specjalnych elementów dla GT na pierwszy rzut oka topowa odmiana nie różni się aż tak bardzo od podstawowego modelu.

Sportowe geny

Po czym więc poznamy wersję GT? Auto wyposażono w pakiet stylizacyjny, w skład którego wchodzą m.in. zmienione zderzaki. Ten z przodu wyposażono w duże kanały powietrzne, które kierują strumień powietrza na boki. W centralnej części zderzaka znajduje się szeroka szczelina, która przedniej części auta nadaje bardziej dynamiczny wygląd. Na uwagę zasługuje także imponujących rozmiarów splitter, który nie tylko podkreśla sportowy charakter auta, ale zapewnia również odpowiedni przepływ powietrza pod samochodem, co poprawia docisk aerodynamiczny. Tylny zderzak też ma wiele sportowych cech. Jego dolna część z pokaźnym dyfuzorem przywodzi na myśl samochody wyścigowe, w których element ten odgrywa niezwykle istotną rolę – pozwala na pokonywanie zakrętów z jeszcze większą prędkością. Zwieńczeniem sportowego pakietu stylizacyjnego są listwy na nadkolach lakierowane w kolorze nadwozia. Wersję GT można rozpoznać także po 20-calowych obręczach kół z lekkich stopów o wzorze zarezerwowanym dla topowej odmiany Mustanga Mach-E. Za nimi, z przodu, kryją się wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy aż 385 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami w kolorze czerwonym, firmowane przez markę Brembo. Warto też zwrócić uwagę na opony Pirelli w rozmiarze 245/45 ze specjalnym bieżnikiem oraz wykonane ze zmodyfikowanej mieszanki tak, aby zapewnić lepszą przyczepność przy dużych prędkościach. Są one o 2,5 cm szersze w porównaniu z oponami do pozostałych odmian tego modelu.

We wnętrzu Mustanga mamy natomiast do dyspozycji m.in. sportowe fotele Ford Performance ze zintegrowanymi zagłówkami, zapewniające bardzo dobre trzymanie w zakrętach, pokryte przyjemną w dotyku tapicerką Miko Suede, łączona ze skórą ekologiczną Sensico. Kierownica również wykończona została materiałem Miko Suede. Są też „sportowe” elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej oraz emblemat GT na podłokietniku.

Zawieszenie

Zasiadając za kierownicą Mustanga Mach-E w wersji GT, szybko przekonujemy się, że w tym samochodzie nie tylko moc i dynamika silnika mogą zaimponować. Wyjątkowe wrażenia z jazdy, a jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania zapewnia aktywne zawieszenie MagneRide. Układ sterowania pracą amortyzatorów monitoruje i dostosowuje charakterystykę ich tłumienia w czasie rzeczywistym, co wpływa na stabilność nadwozia, komfort oraz kontrolę nad samochodem. Charakterystyka tłumienia amortyzatorów dostosowana jest do profilów jazdy, których to auto oferuje aż cztery do wyboru, w tym jeden – Untamed Plus – zarezerwowany wyłącznie dla wersji GT. O 17 mm mniejszy prześwit, który wynosi tylko 130 mm, to efekt zmian w układzie zawieszenia, w porównaniu do bazowej wersji, co również wpływa na stabilność auta, zwłaszcza przy większych prędkościach. Za skuteczne oświetlenie drogi nocą odpowiadają natomiast projekcyjne reflektory LED z funkcją Glare Free High Beam, która minimalizuje ryzyko oślepienia kierowców jadących z przeciwka.

Sukces rynkowy

Mustang Mach-E od chwili debiutu cieszy się dużą popularnością. Elektryczna odmiana kultowego modelu Forda zachwyca nie tylko potencjalnych klientów, ale również specjalistów z branży i dziennikarzy motoryzacyjnych. Dowodem na to są liczne nagrody, w tym The Best of Moto 2021 oraz tytuł Samochodu Roku 2022 w plebiscycie Car of the Year Polska. Trudno ocenić, ile w tym zasług należałoby przypisać wersji GT, która wyróżnia się także na tle konkurencji. Niewątpliwie jednak mamy do czynienia z modelem, będącym przykładem nowej generacji samochodów sportowych, które potrafią sprostać wyzwaniom współczesności.

A ile trzeba zapłacić za Mustanga Mach-E? Najtańsza wersja o mocy 269 KM, z napędem na tylną oś (RWD) i standardową baterią (zasięg 440 km) kosztuje minimum 269 550 zł. Testowana przez nas topowa odmiana GT, dysponująca mocą 487 KM, z napędem na wszystkie koła (AWD) i baterią o zwiększonej pojemności (zasięg 490 km) to wydatek od 390 850 zł.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *