600 stacji ładowania aut elektrycznych pod sklepami Biedronka

Dzięki umowie zawartej przez Jeronimo Martins, portugalskiego właściciela sieci sklepów Biedronka w Polsce, a firmą Powerdot. do końca przyszłego roku w 600 lokalizacjach przy sklepach tej sieci pojawią się szybkie ładowarki dla samochodów elektrycznych i hybrydowych. Każde urządzenie jednocześnie będzie mogło obsłużyć 3 pojazdy, co oznacza, że powstanie łącznie 1800 punktów ładowania.

Jak twierdzą obaj partnerzy tego przedsięwzięcia, budowa największego i powszechnie dostępnego systemu ładowania aut elektrycznych prądem stałym DC nie ma w Polsce precedensu, tak w zakresie skali, jak i mocy stacji ładowania. Dzięki współpracy Biedronki i firmy Powerdot, która odpowiada za instalację urządzeń, trzykrotnie ma powiększyć się istniejąca obecnie infrastruktura szybkiego ładowania pojazdów w Polsce o mocy przekraczającej 100 kW. Stacje ładowania umieszczone będą na parkingach sklepów zarówno w wielkich aglomeracjach, jak i małych miasteczkach, zapewniając szeroki dostęp do nowej usługi na terenie całego kraju.

Każda stacja dostępna przy wybranych sklepach sieci Biedronka będzie dysponować mocą 120 kW, co w praktyce będzie oznaczało możliwość szybkiego naładowania elektryka (dysponującego baterią o pojemności 50 kWh) w czasie ok. 20-30 minut, adekwatnym do czasu trwania zakupów w pobliskim sklepie. Po takiej operacji możliwe będzie przejechanie przykładowym autem elektrycznym około 200 km.

Sieć ładowarek przy Biedronkach będzie rozmieszczona w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe tylko korzystając z sieci ładowania aut przy Biedronkach w całym kraju. Dzięki naszej skali i obecności w każdym zakątku Polski, zaświecimy kolejne jasne punkty na polskiej mapie elektromobilności, już nie tylko w wielkich miastach – zapewnia Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka.

Stacje będą wyposażone w 3 złącza: CCS, ChaDemo oraz Type 2. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy naładują nie tylko niemal każdego elektryka, ale również hybrydę typu plug-in. Korzystanie z urządzeń zlokalizowanych przy sklepach sieci Biedronka nie będzie wymagało zakładania konta, używania aplikacji, ani opłacania jakiegokolwiek abonamentu. Możliwe będą różne formy płatności: kartą bankową poprzez wbudowany terminal do kart płatniczych, kodem QR bez rejestracji, a także kartą RFiD w ramach roamingu (dzięki czemu obsłużeni zostaną również abonenci innych dostawców usługi ładowania).

Przy budowie stacji ładowania samochodów elektrycznych Biedronka współpracuje z firmą Powerdot, która jest właścicielem stacji, a także ich operatorem. Będzie również odpowiedzialna za ich funkcjonowanie od strony sprzedaży energii, obsługi płatności oraz oprogramowania, a do dyspozycji klientów będzie całodobowe centrum wsparcia.

Celem projektu jest udostępnienie infrastruktury do ładowania dla każdego, tj. mieszkańców zarówno małych, jak i dużych miejscowości, a także wypełnienie rynkowej niszy, jaką jest niedobór ładowarek o dużej mocy, powyżej 100 kW. Projekt wpisuje się w ideę „destination charging” tj. ładowania samochodu przy okazji wykonywania codziennych obowiązków” – tłumaczy Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Współpraca Powerdot i Biedronki, obejmująca uruchomienie 600 stacji do końca 2024 roku, jest – zdaniem przedstawicieli obu firm – największym tego typu programem w Europie, stworzonym przez sieć handlową i operatora stacji ładowania.

Pierwsze dwie stacje zostały już uruchomione przy ul. Sytej i Pałacowej w Warszawie.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *