Na warszawskim Torze Wyścigów Konnych na Służewcu odbyła się polska premiera Volvo EX30 oraz EX90. Nowe, w pełni elektryczne SUY-y szwedzkiego producenta można już zamawiać, a do salonów sprzedaży trafią za kilka miesięcy.
Trybuna nr 2 to zdecydowanie najciekawszy obiekt służewieckiego kompleksu, a jednocześnie jedna z najbardziej niesamowitych hal w stolicy. Ten modernistyczny budynek z licznymi akcentami okrętowymi oddano do użytku w 1939 roku. Charakterystyczne elementy żebrowań konstrukcyjnych doskonale prezentują się podczas punktowego podświetlania, a duża przestrzeń niezaburzona jakimikolwiek filarami jest wprost stworzona do organizacji dużych wydarzeń. Przy okazji premiery nowych modeli Volvo, 13 lipca, hala została wypełniona po brzegi. Ponad 3 tys. gości zgromadziło się, by dwa nowe samochody: EX30 i EX90. To właśnie te pojazdy będą w najbliższych miesiącach debiutowały w salonach Volvo na całym świecie. Samochody zostały wyeksponowane na wyspowym, podświetlanym podwyższeniu, a ich walory zewnętrzne uwypuklały efektowne animacje świetlne.
Volvo EX30 – najmniejszy w gamie
Ten elektryczny SUV występuje w trzech wariantach. Podstawowa, tylnonapędowa odmiana z akumulatorem o pojemności 54 kWh jest dostępna w cenie od 169 900 zł. Ma moc 272 KM, zasięg 344 km (WLTP) i osiąga setkę w 5,7 s. Kombinacja takich parametrów przy tej cenie sprawia, że model ten nie ma na rynku konkurencji. Druga wersja ma identyczną moc, ale większy akumulator (69 kWh) i tym samym zasięg (480 km). Jej cena zaczyna się od 209 000 zł. Gamę wieńczy odmiana AWD o mocy 428 KM, z zasięgiem 460 km, która setkę osiąga w szokująco krótkim czasie: 3,6 s. Kabina zaskakuje przestronnością, a karoseria i wnętrze urzekają nowoczesnym designem. Model EX30 trafi do polskich salonów na przełomie roku.
Volvo EX90 – pokaz technologicznych możliwości
EX 90 to 7-osobowy, również całkowicie elektryczny SUV. Na dodatek jest wszechstronny i wyposażony w najnowocześniejsze technologie. Standardowe bezpieczeństwo w EX90 jest wyższe niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Volvo. Samochód wyposażony jest w „tarczę bezpieczeństwa”, którą zapewnia najnowsza technologia czujników, zarówno wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz. Czujniki, takie jak kamery, radary i lidary, połączone są z wysokowydajnymi komputerami samochodu, tworząc w czasie rzeczywistym 360-stopniowy obraz świata. Specjalne czujniki przeprowadzają też pomiary koncentracji wzroku kierowcy i „wyczuwają”, kiedy jest on rozkojarzony, senny lub nieuważny.
Początkowo dostępna dwusilnikowa wersja EX90 z napędem na wszystkie koła jest napędzana akumulatorem o pojemności 111 kWh i dwoma silnikami elektrycznymi dostarczającymi łącznie 380 kW (517 KM) i 910 Nm momentu obrotowego. Nowe elektryczne Volvo to także duży zasięg: na jednym ładowaniu (w cyklu pomiarowym WLTP) zapewnia do 600 km zasięgu, a ładowanie od 10 do 80 procent trwa poniżej 30 minut. W Polsce model EX90 pojawi się w sprzedaży w przyszłym roku.
Warto dodać, że do 2030 roku Volvo chce sprzedawać wyłącznie samochody w pełni elektryczne, a do 2040 roku osiągnąć neutralność klimatyczną.
(TSz) Źródło: Informacja prasowa