Unia Europejska chce dalszej redukcji emisji CO2

Mimo kłopotów branży motoryzacyjnej wywołanych pandemią koronawirusa, Unia Europejska naciska na producentów samochodów, by wzmogli działania na rzecz dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla.

Do tej bezkompromisowej postawy skłonić miały urzędników z Brukseli najnowsze dane wskazujące, że mimo podejmowanych działań emisja dwutlenku węgla ostatnio wzrosła. Zgodnie z raportem opublikowanym w tym tygodniu przez agencję ochrony środowiska, średnie emisje CO2 z nowych samochodów zarejestrowanych w UE i Wielkiej Brytanii w 2018 r. wzrosły do ​​120,8 gramów na km i były o dwa gramy większe niż rok wcześniej.

Aby osiągnąć surowsze cele wyznaczane przez UE i uniknąć kar pieniężnych, producenci samochodów muszą obniżyć emisje o 27 proc. w stosunku do poziomu z 2018 r. Warto przypomnieć, że cel na 2020 rok zakłada emisję dwutlenku węgla z nowych aut w wysokości 95 g /km. – Producenci będą musieli poprawić efektywność zużycia paliwa w produkowanych przez siebie samochodach i przyspieszyć wdrażanie pojazdów o zerowej i niskiej emisji – oświadczyli w środę przedstawiciele Komisji Europejskiej.

Wzrost średnich emisji dla nowych samochodów spowodowany był głównie odchodzeniem od oszczędnych silników wysokoprężnych na rzecz pojazdów napędzanych benzyną, przy czym udział diesla we flocie aut spadł o 9 punktów procentowych. Według danych UE w 2018 r. 60 procent nowych samochodów stanowiły auta wyposażone w silniki z zapłonem iskrowym, a te z silnikami wysokoprężnymi – 36 procent.

Średnia emisja CO2 z nowych samochodów dostawczych wyniosła 157,9 g / km i wzrosła po raz pierwszy rok do roku. Na wzrost emisji wpłynęła również zmiana preferencji konsumentów, którzy coraz chętniej wybierają większe i cięższe SUV-y napędzane benzyną. Ich udział w rynku zwiększył się do 35 procent z 29 procent w 2018 roku – Nowe rejestracje samochodów zero i niskoemisyjnych wzrosły w 2018 r., ale nadal stanowiły tylko około 2 procent rejestracji nowych aut – poinformowała Komisja.

Ograniczenie emisji z transportu jest jednym z największych wyzwań dla UE, która chce stać się neutralna dla klimatu do 2050 r. w ramach strategii pod nazwą Zielony Ład.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *