[RELACJA] Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki

Konferencja „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki”, zorganizowana przez  Ministerstwo Rozwoju wraz z Związkiem Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan, była idealną okazją, aby przedstawić osiągnięcia oraz przyszłe plany rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz jego  potencjału naukowo-badawczego, technologicznego, biznesowego i ekonomicznego.

W wydarzeniu wzięło udział szereg osób z rządu RP, władz samorządowych oraz największych polskich producentów motoryzacyjnych. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że rozwój przemysłu motoryzacyjnego ma olbrzymie znaczenie dla polskiej gospodarki. – Motoryzacja to 10 % wszystkiego – 10 % zatrudnienia, 10% udziału w produkcji przemysłowej Polski, i nawet więcej niż 10% eksportu – powiedział Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

W trakcie swojej prelekcji przekazał apel od branży motoryzacyjnej do polskiego rządu: inwestycje w badania, rozwój i innowacyjność w przemyśle motoryzacyjnym muszą być priorytetem. Wiąże się to ze stopniową, lecz nieuchronną, utratą prostej konkurencyjności Polski w zakresie kosztów płacy i zagrożeniem relokacji miejsc pracy z Polski do krajów i regionów oferujących tańszą siłę roboczą. Aby móc rozwijać biznes i płacić pracownikom coraz więcej, trzeba podnosić ich kwalifikacje, elastyczność oraz wykształcenie. To możliwość realizowania coraz bardziej zaawansowanych technologiczne przedsięwzięć będą atutami Polski jako miejsca lokalizacji przyszłych inwestycji.

Jadwiga Emilewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju omawiając „Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” podkreśliła, że „branża motoryzacyjna pomaga uciec z polskiej pułapki średniego produktu i średniego wynagrodzenia”, a „polska motoryzacja nie musi gonić za światowym peletonem, ale jest w czołówce”. Pani Emilewicz podczas swojego wystąpienia powiedziała również, że rząd przemodeluje proces rekrutacji projektów naukowo-badawczych wspieranych z pieniędzy publicznych, aby wyłowić te ukierunkowane na konkretne produkty. Podkreśliła, że polskie firmy motoryzacyjne produkują coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty, o coraz wyższej marży – zatrudniają coraz lepiej wykształconych i lepiej wynagradzanych pracowników.

Po indywidualnych prelekcjach przyszedł czas na dyskusję. Podczas niej potwierdzono, że najbliższe 5 lat przyniesie więcej zmian w motoryzacji, niż przyniosło ostatnie 50 lat. – Za 5 lat pojedziemy zupełnie innym samochodem, który sam nas zawiezie; będzie wyprodukowany w zupełnie innej fabryce, która będzie mądrzejsza od swojego dyrektora generalnego – zauważył Andrzej Korpak, Dyrektor Generalny GMMP Sp. z o.o.

Podczas konferencji Pani Emilia Maciejewska zapowiedziała wprowadzenie reformy edukacji, która zakładałaby wprowadzenie branżowej szkoły I i II stopnia. 3-letnie szkoły I stopnia kształciłyby w zawodach jednokwalifikacyjnych, ale uczniowie po zdobyciu drugiej kwalifikacji zawodowej mogliby ubiegać się o stopień technika (jak w szkołach II stopnia). Uczestnicy dyskusji o edukacji zawodowej zgodnie wskazali na konieczność edukowania rodziców, bo to rodzice mają znaczący wpływ na decyzje wyboru szkoły przez młodzież.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *