Daimler planuje rozdzielenie swojej działalności i zmianę nazwy

Daimler planuje rozdzielenie swojej działalności na dwa niezależne przedsiębiorstwa – produkujące samochody osobowe i dostawcze oraz ciężarówki i autobusy. Chce także wejść na giełdę z większościowym udziałem w Daimler Truck. W planach jest również zmiana nazwy z Daimler na Mercedes-Benz.

Daimler szykuje głębokie zmiany w strukturach koncernu, chcąc w przyszłości lepiej wykorzystać potencjał wszystkich gałęzi swojego biznesu. Rada nadzorcza i zarząd koncernu Daimler podjęły decyzję, że poddadzą ewaluacji projekt wydzielenia (spin-off) działalności związanej z samochodami ciężarowymi i autobusami, po czym zaczną się przygotowania do samodzielnego wejścia spółki Daimler Truck na giełdę. Większość udziałów Daimler Truck ma trafić do dzisiejszych akcjonariuszy koncernu Daimler. W rezultacie tych zmian Daimler Truck ma uzyskać pełną biznesową swobodę i posiadać odtąd własną strukturę ładu korporacyjnego (corporate governance) z niezależnym przewodniczącym rady nadzorczej. Podjęte zostały starania o to, by spółka Daimler Truck spełniła kryteria włączenia do indeksu DAX.

Według obecnego planu cała operacja zakończy się do końca roku 2021, kiedy to firma Daimler Truck ma już być notowana na giełdzie frankfurckiej. Zapowiedziano także późniejszą zmianę nazwy z Daimler na Mercedes-Benz.

 „Jest to dla koncernu Daimler moment historyczny – początek głębokiego przeobrażenia. Mercedes-Benz Cars & Vans oraz Daimler Trucks & Buses to firmy działające w odmiennych branżach, na rzecz różnych grup klientów, z odmiennymi ścieżkami technologicznymi i potrzebami kapitałowymi. Mercedes-Benz to marka samochodów luksusowych, która bardzo wymagającym klientom oferuje najbardziej pożądane samochody świata. Daimler Truck dostarcza wiodące na tle swojej branży rozwiązania i usługi transportowe. Gałęzie przemysłu, w których działają obie te firmy, przechodzą gruntowne zmiany technologiczne i strukturalne. Podążanie w rytmie tych przeobrażeń będzie efektywniejsze, jeśli nasze firmy będą działały jako niezależne podmioty, dysponujące znaczną płynnością netto i wolne od ograniczeń wynikających ze struktury konglomeratowej” – tłumaczy Ola Källenius, prezes zarządu Daimler i Mercedes-Benz.

W ramach tej restrukturyzacji zarówno Mercedes-Benz, jak i Daimler Truck mogą liczyć na biznesowe wsparcie ze strony spółek świadczących usługi finansowe i mobilnościowe. W tym celu koncern zamierza wykorzystać zasoby i personel dzisiejszej Daimler Mobility – na potrzeby zarówno Mercedes-Benz, jak i Daimler Truck.

Daimler Truck jest największym na świecie producentem samochodów ciężarowych i autobusów, który plasuje się na czołowych pozycjach rynkowych w Europie, Ameryce Północnej i Azji oraz posiada w skali całego globu ponad 35 głównych lokalizacji. Pod dachem firmy Daimler Truck, zatrudniającej ponad 100 tysięcy pracowników, połączonych jest siedem marek: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses oraz Western Star. W roku 2019 Daimler Truck dostarczył klientom łącznie ok. pół miliona aut ciężarowych i autobusów. Obrót firmy za rok 2019 wyniósł 40,2 mld euro ze sprzedaży ciężarówek oraz 4,7 mld euro z autobusów. Z kolei zysk operacyjny EBIT zamknął się kwotą odpowiednio 2,5 mld euro (ciężarówki) i 283 mln euro (autobusy).

W ramach planowanej operacji Daimler ma zamiar przekazać swoim akcjonariuszom większość udziałów w spółce Daimler Truck. Liczba akcji Daimler Truck, które otrzymają wtedy akcjonariusze koncernu Daimler, uzależniona będzie od wielkości dotychczasowego udziału. Daimler chce przy tym zachować mniejszościowy udział w Daimler Truck. Tak więc reprezentacja koncernu Daimler w radzie nadzorczej spółki Daimler Truck będzie dodatkowym odzwierciedleniem planowanego podziału strukturalnego.

Podjęta właśnie decyzja dopiero zapoczątkowuje proces konkretyzowania całej operacji. Pełny zestaw szczegółów dotyczących finansowo-technicznej realizacji poznamy więc później. Chodzi m.in. o kwestię tego, jak duża część Daimler Truck trafi na giełdę, oraz w jakiej proporcji akcje Daimler Truck zostaną przekazane akcjonariatowi koncernu Daimler.

Wszelkie dalsze, szczegółowe objaśnienia na temat planowanego rozdzielenia pól działalności akcjonariusze koncernu Daimler mają usłyszeć na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu w trzecim kwartale 2021 r. Podczas tego zgromadzenia udziałowcy zostaną poproszeni o wymaganą zgodę na całe przedsięwzięcie.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *