[W MAGAZYNIE] Pierwsza jazda – Alfa Romeo Giulia i Stelvio

Dwa udane modele włoskiej marki, należące do klasy średniej, przeszły kurację odmładzającą. Giulia i Stelvio zostały lepiej dopracowane we wnętrzu, otrzymały nowocześniejsze multimedia oraz nowe systemy bezpieczeństwa.

Tekst: Tomasz Szmandra

Giulia zadebiutowała na rynku w 2016 r., natomiast pierwszy SUV w historii marki – Stelvio – rok później. Nic więc dziwnego, że inżynierowie z Arese postanowili nieco odświeżyć czy raczej poprawić swoje dzieła. A w Giulii wypadało nieco dopracować wykończenie niektórych elementów wnętrza oraz wstawić nowocześniejszy system multimedialny. Wzbogacona została także lista systemów bezpieczeństwa oraz wspierających pracę kierowcy.

Multimedia po nowemu

Modele po liftingu otrzymały nowy interfejs HMI, który jest prostszy i bardziej intuicyjny w obsłudze. Pod deską rozdzielczą znajdziemy 7-calowy ekran TFT z przeprojektowanym systemem informacyjnym, rozbudowanym o obsługę autonomicznych technologii. Zaś pośrodku konsoli centralnej zamontowano dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 8,8 cala. Nowa jest też grafika oparta na widgetach, których układ można łatwo dostosować do swoich potrzeb – wystarczy przytrzymać obiekt i przesunąć go. Dzięki temu każdy użytkownik może stworzyć własną stronę główną, bo każda funkcjonalność dostępna jest jako „osobna aplikacja”. Poruszając się horyzontalnie, możemy znaleźć tu m.in. takie opcje jak: Alfa DNA, radio, media, smartfon, nawigacja, ustawienia klimatyzacji, serwisy łączności i ADAS. Systemem multimedialnym można sterować nie tylko za pomocą ekranu dotykowego, ale również używając pokrętła.

Łączność, czyli bezpieczeństwo

Zarówno Giulia, jak i Stelvio wyposażone są w Alfa Connect Services – narzędzie, które zapewnia łączność na pokładzie oraz zestaw usług zwiększających bezpieczeństwo i komfort.
Dostępnych jest kilka pakietów: My Assistant oferuje połączenie SOS, umożliwiające pasażerowi w razie potrzeby wysłanie prośby o pomoc do centrum obsługi telefonicznej, z kodami pozycji i identyfikacji pojazdu – to wszystko za pomocą przycisku SOS, polecenia radiowego lub aplikacji mobilnej. W razie wypadku połączenie jest wysyłane automatycznie. W przypadku awarii pojazdu wezwanie może być przekierowane do serwisu pomocy drogowej, przy okazji załączając dane o współrzędnych pojazdu, aby przyspieszyć nadejście pomocy. Kierowcy mogą również bezpośrednio skontaktować się z działem obsługi klienta w celu uzyskania pomocy technicznej, stosując powyższe procedury. Pakiet zawiera też usługę raportowania, informującą klientów na bieżąco o stanie technicznym samochodu za pomocą comiesięcznych raportów wysyłanych pocztą elektroniczną.

Z kolei My Remote obejmuje wiele usług umożliwiających zdalne sterowanie kilkoma funkcjami pojazdu (zamykanie i otwieranie drzwi, sygnał światłami) za pomocą smartfona lub smartwatcha, komunikację z systemami wspomagania głosowego Alexa lub Google Home, lokalizację pojazdu oraz monitorowanie określonych parametrów (prędkości i obszaru), z alarmami w przypadku nieprzestrzegania ustalonych limitów. „Moja nawigacja” obejmuje aplikacje do zdalnego wyszukiwania miejsc docelowych i punktów użyteczności publicznej (POI) oraz alarmy o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, pogodzie i fotoradarach. Pakiet zawiera również usługę Send & Go, umożliwiającą kierowcy wysyłanie celu podróży bezpośrednio ze smartfona lub portalu internetowego. Kropką nad „i” ma być system My Wi-Fi, umożliwiający współdzielenie połączenia internetowego maksymalnie pomiędzy 8 urządzeniami pokładowymi. My Theft Assistance natomiast ostrzeże właściciela o próbie kradzieży. Producent zaznacza jednak, że oferta aplikacji wkrótce zostanie rozszerzona.

Włoski styl

Typowo włoski styl Alfy Romeo charakteryzuje się prostotą, a zarazem wyrafinowaną elegancją. Nowa, całkowicie przeprojektowana konsola centralna w obu autach mieści większe, bardziej dostępne schowki oraz pozwala na bezprzewodowe ładowanie smartfonów. W przypadku Giulii standardowe wykończenie nosi nazwę modelu. Bazowa wersja ma 16-calowe felgi i wnętrze wykończone tkaniną. Nieco bogatszy wariant Super oferuje 17-calowe felgi, będące także wyróżnikiem wariantu Business. Ti natomiast zawiera 18-calowe felgi, drewniane detale i szeroki wybór jakościowych skórzanych foteli z myślą o klientach poszukujących luksusu i bardzo dobrych jakościowo materiałów. Sportowe wykończenie Sprint to skórzana tapicerka, 18-calowe felgi i aluminiowe wstawki, podczas gdy Veloce ma odmienne skórzane fotele. W przypadku topowego Veloce Ti klient otrzymuje 19-calowe felgi, karbonowe wstawki, wykończenie ze skóry i alcantary. Podobne poziomy wyposażenia znajdziemy w Stelvio, z tą różnicą, że obręcze kół są o cal większe. Gama silnikowa składa się z jednostki benzynowej 2.0 o mocy 200 lub 280 KM, a także turbodiesla 2.2 w wariantach o mocy 136 (tylko dla Giulii), 160, 190 lub 210 KM. Natomiast napęd przekazywany jest na tylne koła lub na obie osie, w zależności od wersji silnikowej. Oprócz tego w ofercie znalazły się nowe kolory nadwozia, w tym oryginalny zielony, Visconti Green.

Drugi poziom autonomii

Odnowione modele Giulia i Stelvio wyposażono w zestaw ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – zaawansowane systemy asystujące kierowcy), który zapewnia wysoki poziom autonomicznej jazdy i równowagę między przyjemnością jazdy a bezpieczeństwem. W efekcie Włochom udało się osiągnąć drugi poziom autonomii zakładający z definicji, że auto samo jest w stanie przyspieszać, hamować i skręcać w określonych warunkach, poprzez wykorzystanie systemów elektronicznych, wspomaganych przez systemy ciągłego monitorowania. Wszystko to ma zapewnić większy komfort podczas dłuższych podróży, poprawiając jednocześnie aspekt bezpieczeństwa. Giulia i Stelvio 2020 mają także asystenta utrzymania pasa ruchu, który wykrywa, kiedy pojazd zmienia pas bez zasygnalizowania kierunkowskazem. Jednak te systemy są tylko dodatkiem do znakomitych właściwości jezdnych obu Alf, które sprawiają, że mimo całej tej elektronicznej kontroli kierowca wciąż jeszcze może czerpać radość z prowadzenia samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *