[TEST] Suzuki Vitara – mocny gracz w segmencie SUV

Ten model od zawsze był niemal wzorem wśród aut typu SUV i cechował się praktycznością, wszechstronnością oraz bezpieczeństwem, które zapewniał podróżnym. W naszym teście mieliśmy okazję sprawdzić, jak Suzuki Vitara jeździ w wersji Elegance, wyposażonej w nową jednostkę napędową – turbodoładowany silnik o pojemności 1,4 l i mocy 140 KM.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Vitara obchodzi właśnie 30. urodziny i jest pionierem w segmencie kompaktowych SUV-ów. Jednak nowy model charakterystyką i wyglądem przypomina bardziej miejskiego crossovera z segmentu B niż typowego SUV-a. Konstrukcyjnie oparty jest na płycie podłogowej modelu SX4 S-Cross. Vitara po face liftingu na pierwszy rzut oka niewiele różni się od poprzedniej wersji. Z przodu przemodelowano nieco zderzak, dodając mu w wyższych wersjach wyposażenia chromowane wstawki. Zmienił się także grill – poziome ożebrowanie zastąpiono pionowym, upodabniając nieco Vitarę do większego brata SX4 S-Cross. Z tyłu zamontowano nowe lampy – ich kształt się nie zmienił, ale teraz są wykonane w technologii LED (już w podstawowej wersji). Ponadto samochód wyposażono w czarne nakładki progów i krawędzi błotników oraz masywne słupki C. Ten model Suzuki jest dostępny w gamie 15 kolorów nadwozia (w tym trzy nowe). Można też zamówić wersję z dwukolorowym nadwoziem – z białym lub czarnym dachem. Trzeba za to co prawda dopłacić 3290 zł, ale wówczas mamy możliwość spersonalizowania naszego samochodu.

Praktyczne wnętrze

Zdecydowanie lepsza niż w poprzedniej generacji jest jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza, nawet twarde plastiki wyglądają nieźle, a ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń. Deska rozdzielcza została obszyta miękkim, przyjemnym w dotyku tworzywem. Niestety zabrakło go na boczkach drzwi. Szeroka listwa poprzeczna deski rozdzielczej oraz wstawki w kolorze aluminium sprawiają, że wnętrze zyskało bardziej nowoczesny charakter. Odświeżono też grafikę zegarów. W wyższych wersjach wyposażenia znajdziemy także analogowy zegarek na szczycie deski rozdzielczej, a topowa odmiana XLED Sun posiada duży panoramiczny dach. Funkcjonalna, przestronna kabina z licznymi schowkami, duży bagażnik o pojemności 375 l z dwupoziomową podłogą oraz wysoka pozycja za kierownicą sprawiają, że podróż dla czterech osób jest komfortowa. Tapicerka siedzeń wykonana została z alcantary połączonej ze skórą ekologiczną. Przednie fotele są wygodne i dobrze trzymają ciało na zakrętach. Dzięki regulacji siedzeń i kierownicy można optymalnie dopasować swoją pozycję w samochodzie. Z tyłu także podróżuje się wygodnie. Nawet po przejechaniu dłuższej trasy nie powinniśmy odczuwać dyskomfortu. Na konsoli środkowej znajduje się 7-calowy ekran dotykowy systemu audio, nawigacji oraz Bluetooth. Poniżej jest zestaw przycisków i pokręteł klimatyzacji automatycznej oraz sterowania nawiewami, a obsługa wszystkich urządzeń jest intuicyjna.

Wersje wyposażenia

W podstawowej wersji wyposażenia Comfort mamy 3-cylindrowy silnik 1.0 BoosterJet, 5-biegową manualną skrzynią biegów i napęd na przednią oś (to jedyna konfiguracja w tej wersji). W standardzie otrzymujemy też LED-owe tylne lampy, klimatyzację manualną, radio ze złączem Bluetooth, USB czy asystenta ruszania na wzniesieniu. Najbogatsza jest wersja Premium, ponieważ oferuje wszystkie możliwe kombinacje silnikowo-napędowe. Wówczas na liście wyposażenia standardowego znajdą się m.in. LED-owe światła do jazdy dziennej, przyciemniane tylne szyby, elektryczne lusterka, automatyczna klimatyzacja, system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem i tempomat (aktywny dla wersji z automatem i napędem na cztery koła AllGrip). Dwie topowe odmiany to Elegance i Elegance Sun (ta druga różni się tylko tym, że ma panoramiczny dach). W tej wersji auto posiada m.in. w pełni LED-owe oświetlenie, automatyczne światła i wycieraczki, kierunkowskazy w obudowach lusterek, system bezkluczykowy, analogowy zegarek na desce rozdzielczej oraz interaktywny system multimedialny z kamerą cofania i nawigacją.

Za kierownicą

W najnowszej generacji Vitary wolnossący silnik 1,6 l zastąpiono turbodoładowanym silnikiem 1.0 o mocy 111 KM i maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm (wcześniej było to 156 Nm). Diesel 1.6 DDIS nie jest już produkowany. W naszej testowej Vitarze pod maską pracowała jednostka napędowa 1.4 z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na obie osie AllGrip Select. Daje ona poczucie bezpieczeństwa, niezależnie od warunków panujących na drodze. Systemy HHC oraz HDC (dostępne z napędem AllGrip) dodatkowo zwiększają pewność prowadzenia podjazdu i zjazdu ze wzniesienia. Kierowca ma do wyboru 4 tryby pracy: Auto (napęd tylnej osi jest dołączany w razie uślizgu przedniej osi), Sport (układ napędowy zapewnia najlepszą efektywność trakcji podczas jazdy po zakrętach), Snow (do jazdy po śliskich nawierzchniach) oraz Lock (stale przekazuje wysoki moment obrotowy na koła tylnej osi). Samochód wyposażony jest też w systemy wspomagające kierowcę, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent martwego pola lusterek zewnętrznych czy układ ostrzegający przed obiektami poruszającymi się poprzecznie z tyłu pojazdu. Podczas jazdy Vitarą czuje się lekkość konstrukcji. Auto z napędem na obie osie i najbogatszym wyposażeniem waży zaledwie 1210 kg, co przekłada się przede wszystkim na stosunkowo niewielkie zużycie paliwa – od około 6 l/100 km poza miastem do 9,8 l/100 km podczas jazdy w dużych korkach miejskich. Dobre wyniki spalania to także zasługa napędu AllGrip. Vitara znakomicie radzi sobie mieście, nie tracąc przy tym właściwości terenowych. Jej wymiary: długość – 4175 mm, szerokość – 1775 mm, wysokość 1610 mm oraz wysoki prześwit sprawiają, że łatwo jest nią manewrować, ale też bez problemu wjedziemy na wysoki krawężnik czy zjedziemy na nieutwardzoną drogę.

Podsumowanie

Cennik Vitary otwiera kwota 64 900 zł za najuboższą odmianę Comfort z napędem na przednią oś, silnikiem BoosterJet o pojemności 1 l (111 KM) i 5-biegową przekładnią manualną. Za najdroższą wersję Elegance Sun z napędem na obie osie, silnikiem 1.4 BoosterJet (140 KM) i 6-biegową skrzynią manualną trzeba zapłacić minimum 109 900 zł. Ceny testowanej przez nas wersji Vitary Elegance z silnikiem 1.4 o mocy 140 KM z 6-biegową skrzynią manualną rozpoczynają się od 98 900 zł.

Suzuki Vitara to auto zaprojektowane z pomysłem. Charakteryzuje się funkcjonalnością, dobrą jakością wykonania oraz komfortem. Bardziej nowoczesna, ciekawsza niż u poprzednika stylistyka, możliwość personalizacji, bogate wyposażenie, nowoczesne rozwiązania techniczne oraz dynamiczne, a zarazem oszczędne silniki sprawiają, że jest to propozycja niewątpliwie warta rozważenia. Model ten sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas dalszych podróży. Wiele możliwości konfiguracji sprawia, że każdy klient zainteresowany Vitarą będzie mógł znaleźć rozwiązanie najlepsze dla siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *