Volvo Trucks zanotowało dobry rok. W 2017 roku udało się firmie sprzedać 25 314 nowych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 16 ton. Firma utrzymała pozycję na podium, odnotowując wysoki udział w rynku. Potwierdza to, że klienci doceniają samochody szwedzkiej marki.
Głównym obszarem specjalizacji Volvo Trucks są pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 16 ton. Tego typu aut udało się sprzedać 4356 sztuk, co daje 17,21% udział w całym rynku. Te wyniki pozwoliły na uzyskanie trzeciego miejsca wśród firm dostarczających klientom ciężkie pojazdy.
W sumie przez 12 miesięcy ubiegłego roku w Polsce, sprzedano 25 314 nowych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 16 ton. Stanowi to 3,6% wzrost w odniesieniu do 2016 roku. Najlepsze wyniki zostały odnotowane w czwartym kwartale roku. w grudniu zarejestrowano aż 2 419 samochodów ciężarowych, czyli aż o 13,9% więcej niż w tym samym okresie 2016 r. Doskonałe wyniki Volvo Trucks zanotowało także w sprzedaży podwozi (wzrost o 36% w porównaniu z poprzednim rokiem) oraz sprzedaży części (14% wzrost r/r).
Kilka lat temu stworzyliśmy w Volvo Trucks specjalny dział odpowiedzialny za sprzedaż podwozi na terenie całej Polski, jednocześnie po zakupie zagwarantowaliśmy klientom wsparcie techniczne. To się sprawdziło i wzrosty sprzedaży, które odnotowaliśmy w ubiegłym roku, w ogromnej mierze są właśnie efektem pracy tego zespołu – podkreśla Paweł Węcłowski, dyrektor sprzedaży Volvo Trucks w Polsce.
Paweł Węcłowski dodaje – spodziewamy się, że w roku 2018 sprzedaż pojazdów o DMC powyżej 16 ton utrzyma się na ubiegłorocznym poziomie, czyli około 25 tysięcy sztuk. Dalej będzie się również zwiększała sprzedaż podwozi w stosunku do ciągników siodłowych. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że coraz większą liczbę pojazdów kupuje się do obsługi rynku krajowego, co stanowi efekt dynamicznego wzrostu gospodarczego. Kiedyś firmy obsługujące krajowy rynek przewozów kupowały samochody używane, teraz coraz częściej decydują się na zakup pojazdów nowych.
4 Poland (Wspieramy Polski Transport)
Volvo Truck aktywnie wspiera polską branże transportową. Uruchamiane są kolejne akcje, które tym razem skierowane są do firm działających w transporcie lokalnym lub regionalnym. Najlepszym na to dowodem jest rozpoczęcie w 2017 roku kampanii 4 Poland, w ramach której Volvo Trucks zaoferowało klientom pojazdy dostosowane do krajowych przewozów oraz produkty i usługi im towarzyszące. Także w 2018 roku filozofia sprzedaży 4 Poland będzie jednym z priorytetów firmy.
Volvo Trucks a bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo było zawsze bardzo istotne dla marki Volvo. Dlatego też w pojazdach ciężarowych przygotowano parę rozwiązań, które minimalizują ryzyko związane z wykonywaniem manewrów. Wśród nich można wymienić choćby ostrzeżenia świetlne
czy montaż dodatkowej kamery martwego pola. Innym przykładem tego typu zabezpieczeń jest inteligentny system awaryjnego hamowania, który najpierw ostrzega kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie, a następnie sam rozpoczyna procedurę zatrzymywania pojazdu. Podobną rolę w pojazdach Volvo pełnią układy monitorowania pasa ruchu i reakcji kierowcy. Ostrzegają one o niebezpieczeństwie, gdy ten zjeżdża z zajmowanego pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu oraz analizują jazdę i sygnałem dźwiękowym informują o zachowaniu odbiegającym od normy. Ponadto w pojazdach szwedzkiej marki została zainstalowana tzw. klatka bezpieczeństwa, wzorowana na konstrukcjach znanych z samochodów rajdowych. Zabezpiecza ona kierowcę w przypadku zderzenia czołowego lub przewrócenia pojazdu. W celu zminimalizowania obrażeń pozostałych uczestników ruchu, samochody posiadają między innymi specjalną belkę przeciwnajazdową, chroniącą małe jednostki przed wciągnięciem pod samochód ciężarowy i jednocześnie absorbującą część energii uderzenia. Potwierdzeniem zintensyfikowanych działań marki w kwestii bezpieczeństwa jest założenie, że do 2020 roku samochody Volvo Trucks mają być wyposażone w systemy, które w 100 proc. zagwarantują bezkolizyjną jazdę.
Autonomia z Volvo Trucks
Volvo Trucks dołączyło do grona firm posiadających pojazd autonomiczny. Mimo to trwają dalsze prace nad autonomicznym samochodem ciężarowym. Firma nie zamyka się wyłącznie na ciągniki siodłowe z naczepą. Rozwój technologii autonomicznej ma obejmować również pojazdy które poruszają się na terenach zamkniętych, takich jak porty, terminale, pola uprawne, kopalnie czy wysypiska śmieci. Najlepszym potwierdzeniem zaawansowanych prac nad pojazdami autonomicznymi są testy przeprowadzone w 2017 roku przez Volvo Trucks i szwedzkie przedsiębiorstwo komunalne Renova, które miały na celu sprawdzenie bezpieczeństwa pojazdu do wywozu odpadów.
LNG w Volvo Truck
Nowością w szeregach Volvo Truck będzie wprowadzenie do oferty pojazdów z zasilaniem LNG. W 2018 roku zaprezentowane zostaną wersje: FM LNG i FH LNG, napędzane skroplonym gazem ziemnym, a w przyszłości producent umożliwi zasilanie tych silników biogazem. Klienci będą mogli kupić zarówno klasyczne ciągniki siodłowe, jak i same podwozia, dostępne w wersji z dwiema lub trzema osiami.
Modele FH LNG oraz FM LNG będą wyposażone w 13-litrowe silniki, osiągające moc od 420 do 460 KM i moment obrotowy od 2100 do 2300 Nm. Są to nowość na rynku, ponieważ jak do tej pory żaden producent nie zaprezentował równie mocnej jednostki z napędem gazowym. Silniki tych samochodów będą zasilane w niemal 95% skroplonym gazem ziemnym, a w 5% olejem napędowym. Dzięki temu będą pracować w takim samym cyklu, jak silniki diesla, emitując przy tym o około 20% mniej dwutlenku węgla niż podobne modele zasilane olejem napędowym. Istotną kwestią jest fakt, że paliwo jakim jest LNG charakteryzuje się o blisko 40% lepszą wydajnością w odniesieniu do oleju napędowego.
Plany na 2018 r.
Volvo Trucks w 2018 roku planuje przede wszystkim obchody dwóch ważnych jubileuszy – 90-lecia Volvo Trucks oraz 25-lecia najpopularniejszego modelu Volvo FH. Na obie te rocznice zostaną przygotowane specjalne edycje pojazdów.
Zanim rozpoczną się obchody jubileuszy, firma rozpoczęła już kampanię sprzedażową Fire&Ice (Ogień i Lód). W ramach tej akcji oferowane są dwa typy pojazdów – edycja Fire (Ogień) – pojazdy, które są ukierunkowane na dynamikę i właściwości jezdne oraz edycja Ice (Lód) – pojazdy wyspecyfikowane pod doskonałą ekonomikę paliwową. Kampania sprzedażowa potrwa do końca czerwca br.
Kolejnym planem marki jest prowadzenie dalszych działań na rzecz polskiej branży transportowej, zmagającej się z problemem braku odpowiednio wyszkolonych kierowców samochodów ciężarowych. Planowana jest trzecia edycja programu „Profesjonalni kierowcy”. Volvo Trucks w Polsce jest inicjatorem tej akcji, której celem jest podnoszenie kwalifikacji przyszłych zawodowych pracowników transportu. W ramach II edycji akcji w 2017 roku odbyło się 14 szkoleń w terminach od kwietnia do września, w takich miastach jak Długołęka, Nowy Sącz, Rzeszów czy Płock. W tym roku po raz kolejny zostaną zorganizowane bezpłatne kursy, a przeszkolone osoby zdobędą certyfikat potwierdzający ich profesjonalne przygotowanie do bycia zawodowym kierowcą.
W 2018 roku powróci również konkurs „Volvo Trucks Driver Challenge”, zapoczątkowany w 2011 roku. Konkurs wystartuje w marcu i będzie otwarty dla wszystkich kierowców zawodowych, niezależnie od marki samochodu ciężarowego, którym jeżdżą. Finał konkursu w Polsce odbędzie się 14 czerwca, a światowy finał we wrześniu.
Źródło: Volvo Trucks