Eksport przemysłu motoryzacyjnego w 2019 r. Kilka lat poczekamy na lepszy wynik

Przemysł motoryzacyjny, jeden z motorów napędowych polskiej gospodarki, zanotował w minionym roku kolejne rekordy w eksporcie. W tym roku epidemia COVID-19 zatrzymała nie tylko ten sektor ale niemal całą europejską gospodarkę. Prognoza firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl zakłada wysoki, bo aż dwucyfrowy spadek eksportu przemysłu motoryzacyjnego w 2020 roku.

W 2019 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wzrosła do poziomu 27,85 mld euro. To o 1,89 mld euro więcej niż rok wcześniej a jednocześnie nowy rekord w tej branży. Eksport przemysłu motoryzacyjnego rósł nieprzerwanie od 2013 roku.

Eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl na podstawie danych GUS

Wyniki za zeszły rok są w pewnym stopniu zaskakujące – ocenia Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. – Pierwsze miesiące roku wskazywały, że wartość eksportu będzie na poziomie 2018 roku. Jednak w II, III i IV kwartale utrzymano kilkuprocentowe wzrosty.

Niezmiennie naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (30,2 proc. całości). Eksport na ten rynek było o 1,5 proc. wyższy niż w 2018 r.  do którego eksport był o ponad 5 proc. wyższy (+5,45 proc.) niż przed rokiem. Kolejne miejsca należą do: Czech (7,67 proc. całości, spadek o 5,5 proc.) ,  Włoch (7,33 proc., wzrost o 1,8 proc.) i Francji (6,39 proc., wzrost o 16,4 proc.).

Od kilku lat najważniejszą grupą produktową są części i akcesoria. Jak w latach poprzednich także w 2019 r. został ustanowiony nowy rekord w ich eksporcie – 12,79 mld euro, +4,5 proc. . Na części i akcesoria przypadło 45,93 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do roku 2018 udział części spadł o 1,24 punktu procentowego. Największym partnerem nadal są Niemcy (33,86 proc. całości,  spadek o 2,26 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były Czechy (8,86 proc. całości, wzrost o 7,31 proc.), Słowacja (7,12 proc.,  wzrost o 4,9 proc.) i Wlk. Brytania (5,85 proc., wzrost o 5,9 proc.).

Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl na podstawie danych GUS

Drugą grupą są samochody osobowe i towarowe-osobowe. W 2019 r. wartość ich eksportu wyniosła 6,16 mld euro, o 1,24 proc. mniej niż rok wcześniej. Trzecie miejsce przypada pojazdom ciężarowym (3,52 mld euro, spadek o 0,15 proc.).

Bardzo trudny 2020 rok

Przemysł motoryzacyjny jest jednym z dwóch obok branży spożywczej, najważniejszych sektorów produkcyjnych w Polsce. Jego funkcjonowanie jest bardzo silnie powiązane z rynkami zagranicznymi. W minionym roku kraje UE odpowiadały za niemal 87 proc. całości motoryzacyjnego eksportu z naszego kraju. – Produkcja samochodów, autobusów i pojazdów ciężarowych w Europie została zatrzymana – mówi Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. – Ma to przełożenie na cały łańcuch dostaw, w tym także na producentów komponentów w Polsce. Niemal wszyscy dostawcy zawiesili działalność (nieliczni produkują dla klientów w Chinach lub Turcji). – Pierwsze redukcje miejsc pracy są już za nami. Praktycznie do zera spadła liczba pracowników tymczasowych w przemyśle motoryzacyjnym – mówi Rafał Orłowski. – Nie wiemy jak długo potrwają przestoje (należy przyjąć, że do końca kwietnia w minimalnym stopniu może zostać wznowiona produkcja pojazdów w Europie) i jak niski popyt na nowe aut będzie w nowej rzeczywistości gospodarczej całego świata. Pewne jest, że w sektorze motoryzacyjnym, nie tylko tym produkcyjnym, nastąpi fala zwolnień, zwolnień grupowych i najprawdopodobniej upadłości. Nie znamy na razie jej skali.

Długotrwała pandemia COVID-19 przełoży się zarówno na drastyczne osłabienia kondycji firm motoryzacyjnych, spadek zatrudnienia ale także na wielkość eksportu. – „Tylko” miesięczny przestój w takim okresie roku jaki obecnie znamy odpowiada za niższy o 9-10 proc. roczny eksport – podkreśla Rafał Orłowski. – Nawet jeśli za kilka tygodni rozpocznie się restart produkcji samochodów w Europie, nie wiemy jaki niskie będą wolumeny zamówień w kolejnych miesiącach. Nasza wstępna prognoza, jako AutomotiveSuppliers.pl, zakłada, że musimy się liczyć z eksportem przemysłu motoryzacyjnego z Polski w 2020 r. o co najmniej 25-33 proc. niższym niż w rekordowym zeszłym roku.

Żródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *