[W MAGAZYNIE] Citigo-e iV i Superb iV– nowy rozdział w historii Škody

Škoda od lat utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych i najchętniej kupowanych marek samochodów. Wprowadzając na rynek hybrydową odmianę flagowego Superba i elektryczną wersję miejskiego Citigo, czeski producent rozpoczyna nowy rozdział swojej historii.

Szefowie marki za jeden z priorytetów w rozwoju firmy uznali napęd elektryczny i zapowiadają ponad 10 nowych samochodów na prąd, które mają się pojawić na rynku do 2022 r. Superb z napędem hybrydowym plug-in oraz elektryczne Citigo-e to ważne debiuty, wprowadzające wiele nowości, w tym submarkę „iV”, pod którą będą oferowane wszystkie elektryczne i hybrydowe Škody oraz usługi związane z szeroko pojętą elektromobilnością, w tyminfrastruktura niezbędna do użytkowania e-samochodów. Przez kolejne 5 lat czeski producent ma przeznaczyć na ten cel 2 mld euro i będzie to największa inwestycja w historii firmy.

Zeroemisyjne Citigo-e iV

Kolejny model nowej serii iV stworzonej przez Škodę to całkowicie elektryczne Citigo-e. Dla tej wersji przeprojektowano elementy nadwozia (ma m.in. grill w kolorze karoserii i zmodyfikowany zderzak), kokpit, zamontowano LED-owe światła do jazdy dziennej oraz zintegrowane kierunkowskazy. To rasowe miejskie auto ma 3597 mm długości i 1645 mm szerokości, pomieści cztery osoby, a bagażnik oferuje 250 l pojemności. Citigo-e wyposażono w silnik elektryczny generujący moc 61 kW (82 KM) i 210 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest od chwili ruszenia. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 12,5 s, a jego prędkość maksymalna to 130 km/h. Nie są to wartości imponujące, ale za to podczas pierwszych, krótkich jazd testowych duże wrażenie zrobiło na nas przyspieszanie w trakcie jazdy. Jak się okazało, podczas wyprzedzania Škoda potrafi nawet… wcisnąć w fotel. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 36,8 kWh pozwala przejechać na jednym ładowaniu do 260 km. Zamontowany został w podłodze, więc nie zmniejsza przestrzeni w kabinie ani w bagażniku. Można go naładować na kilka sposobów: na stacji szybkiego ładowania z wykorzystaniem specjalnego przewodu CCS i ładowarki o mocy 40 kW (ładowanie do 80% trwa godzinę), z ładowarki naściennej AC o mocy 7,2 kW (ładowanie do 80% trwa 4 godz. i 15 min), ze standardowego gniazdka elektrycznego o mocy 2,3 kW (ładowanie trwa ponad 12,5 godz.).

Škoda Citigo-e iV dostępna jest w wersjach wyposażenia Ambition oraz Style. W odmianie Ambition w standardzie są m.in. asystent pasa ruchu (Lane Assist), automatyczna klimatyzacja, radio ze złączem Bluetooth, LED-owe światła do jazdy dziennej, kabel do ładowania z domowego źródła prądu 230 V oraz gniazdo Type 2, które umożliwia ładowanie prądem przemiennym do 7,2 kW. Wersja Style oferuje dodatkowo m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, przyciemniane szyby boczne oraz pokrywy bagażnika, wielofunkcyjną kierownicę, oświetlenie wnętrza Ambiente, gniazdo CCS umożliwiające ładowanie prądem stałym do 40 kW oraz kabel do ładowania prądem przemiennym na stacjach ładowania do 7,2 kW. Za ten model w wersji Ambition zapłacimy 81 900 zł, natomiast w odmianie Style kosztuje on 89 900 zł.

Hybrydowy Superb iV

Flagowy Superb iV to pierwsza Škoda z napędem hybrydowym typu plug-in. Pod maską pracują tu dwa silniki: spalinowy 1.4 TSI (156 KM) i elektryczny z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 13 kWh (116 KM), dające łączną moc 218 KM. Według danych producenta auto może przejechać do 62 km wyłącznie na prądzie. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: E-Mode, Hybrid lub Sport. W standardzie jest 6-biegowa skrzynia DSG. Ze względu na bezpieczeństwo samochód ma jakże potrzebny (z uwagi na pieszych) generator dźwięku silnika E-Noise. Zestaw baterii został umieszczony w podłodze przed tylną osią, co wpłynęło na pojemność bagażnika, choć wciąż jest on duży – liftback pomieści 485 l, a kombi – 510 l.

Wszystkie wersje Superba iV wyposażone są w najnowszej generacji systemy multimedialne, wspomagania kierowcy oraz bezpieczeństwa. Na ekranie można sprawdzić dane dotyczące zużycia energii, poziomu naładowania akumulatora i energii odzyskiwanej z hamowania. Samochód dostępny jest w czterech wariantach: Ambition oraz Style, a także w usportowionej wersji Sportline i ekskluzywnej Laurin & Klement.

Podstawowa wersja Ambition oferuje w standardzie m.in. nawigację z 8-calowym ekranem dotykowym, obsługą głosową i Wi-Fi, adaptacyjne reflektory LED Top Matrix, tylne światła LED-owe, automatyczną dwustrefową klimatyzację, zawieszenie adaptacyjne, tempomat, funkcję Front Assist, system łączności SmartLink+. W podstawowym wyposażeniu znajdują się też: kabel do ładowania z gniazda domowego 230 V/10 A oraz kabel do ładowania prądem przemiennym ze stacji ładowania do 3,6 kW. W odmianie Style mamy dodatkowo m.in. bezkluczykowy system obsługi samochodu, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, podgrzewane fotele przednie czy dźwiękochłonne przednie boczne szyby. Wariant Sportline wyposażono w sportowe fotele przednie, tapicerkę z alcantary, skórzaną kierownicę wielofunkcyjną z łopatkami do zmiany przełożeń oraz pakiet oświetlenia wewnętrznego Ambiente. Najbogatsza wersja Laurin & Klement w standardzie zapewnia: systemy bezpieczeństwa Lane Assist, Side Assist i Rear Traffic Alert, 3-strefową klimatyzację elektroniczną, 18-calowe felgi aluminiowe oraz Škoda Sound System. Jest też oczywiście długa lista wyposażenia opcjonalnego.

Jeśli chodzi o ceny, to z okazji debiutu modelu Superb iV na polskim rynku Škoda daje 4 tys. zł upustu na każdą wersję. Po uwzględnieniu rabatów cennik kształtuje się następująco: najtańsza limuzyna w wersji Ambition to wydatek od 147 850 zł (za kombi dopłata 2700 zł), Style startuje od 155 150 zł (za kombi dopłata 2700 zł), Sportline – od 162 250 zł (za kombi dopłata 3700 zł), natomiast luksusowa wersja Laurin & Klement to wydatek minimum 172 350 zł (za kombi dopłata 2750 zł).

Nowa era czeskiej marki

Do grona producentów aut z napędami alternatywnymi dołączyła więc także Škoda, która podobnie jak inne firmy należące do Grupy Volkswagena wiąże duże nadzieje z elektromobilnością. Zdaniem przedstawicieli marki to rozważna decyzja, oparta na analizie rynku oraz potrzeb klientów. Hybrydowy Superb w mieście, na krótkich dystansach, pozwala wykorzystać potencjał i zalety silnika elektrycznego, a jednocześnie podczas długich podróży zapewnia wysoki poziom komfortu i duży zasięg. Citigo-e natomiast jest aktualnie najtańszym i najmniejszym w pełni elektrycznym autem dostępnym na polskim rynku, które doskonale sprawdza się w zatłoczonym mieście. A przy tym oba modele nie straciły nic ze swego charakteru. W nowym e-wydaniu Škoda ponownie zaprezentowała praktyczne, funkcjonalne modele, charakteryzujące się przemyślanymi rozwiązaniami.

Tekst: Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *