Dobry początek roku na rynku polskim

Dla dealerów i importerów początek roku rozpoczął się dość optymistycznie – podaje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Siedmioprocentowy wzrost rynku dobrze rokuje na najbliższe miesiące. Trzeba jednak zaznaczyć, że do tego wzrostu głównie przyczyniły się zakupy przez firmy.

W pierwszym miesiącu tego roku zarejestrowano 31 795 nowych aut osobowych. Jest to o 14,89% mniej niż w grudniu 2015, ale o 7,15% więcej niż w styczniu 2015 r. Jest to najlepszy wynik od 2000 r.

W styczniu aktywni byli klienci instytucjonalni. Ich udział w sprzedaży wyniósł 54,94%. To właśnie oni stanowili siłę napędową na początku roku. Przedsiębiorstwa zakupiły prawie 17,5 tys. pojazdów osobowych. Jest to o 23,5% więcej niż przed 12 miesiącami. Klientów indywidualnych nie przyciągnęły natomiast typowe wyprzedaże rocznika. Osoby prywatne kupiły w styczniu 14,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli o 7,75% mniej niż przed rokiem.

Wśród rankingu najpopularniejszych marek nie było zaskoczenia. Pozycję lidera cały czas piastuje Škoda. Łącznie zarejestrowano 4648 pojazdów tego producenta, co stanowi o 3,39% lepszy wynik niż przed rokiem. Drugie miejsce przypadło Toyocie (3754 egz., +8,22%), a trzecie Volkswagenowi (2981 egz., +4,12%). Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Opel, Kia, Ford, Renault, Hyundai, Nissan i Dacia. Z TOP 10 jedynie Opel, Nissan oraz Dacia odnotowały spadki sprzedaży w porównaniu do stycznia 2015 roku.

Wśród konkretnych modeli liderem w styczniu była Škoda Fabia. Wynik sprzedaży został poprawiony w stosunku rok do roku o 71,3% (1689 egz.). Drugie miejsce przypadło Škodzie Octavii, która odnotowała mały spadek o 1,69% (1399 egz.). Na trzecim miejscu znalazł się Opel Astra, który dzięki wprowadzeniu w zeszłym roku nowej generacji modelu, poprawił swój wynik o 48,16% (1049 egz.).

Wśród producentów z segmentu premium najlepsze okazało się Audi. W pierwszym miesiącu roku producent z Ingolstadt zarejestrował 672 pojazdy. Jest to o 40,29% lepszy wynik niż przed rokiem. Tuż za Audi znalazło się BMW, które zarejestrowało 605 aut, czyli o 43,71% więcej w porównaniu do stycznia 2015. Następnym w kolejności producentem jest Mercedes-Benz. Sprzedał 519 aut, czyli o 11,61% więcej w stosunku r/r. Dane nie uwzględniają dostawczych modeli, które rejestrowane są jako pojazdy osobowe. Czwartą lokatę zdobył Lexus z wynikiem 319 sprzedanych pojazdów (+87,65%). Na piątą pozycję w rankingu spadło Volvo, które odnotowało spadek 9,28% (zarejestrowano 303 pojazdy).

Według prognoz IBRM Samar, liczba zarejestrowanych aut osobowych zwiększy się do ok. 365 tys. w 2016 roku oraz do 388 tys. egzemplarzy w 2017 roku. Nie uwzględnia się przy tym niespodziewanych czynników, które mogą wpłynąć pośrednio lub bezpośrednio na sprzedaż pojazdów.

Źródło: IBRM SAMAR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *