[W MAGAZYNIE] Branża leasingu i wynajmu pojazdów w bardzo dobrej formie

Tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce było w drugim kwartale 2016 r. wyższe niż w pierwszych trzech miesiącach roku i wyniosło 9,4% r/r – podaje Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów (PZWLP). Branża zakupiła aż o 1/3 więcej nowych aut osobowych w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Na koniec drugiego kwartału tego roku firmy należące do PZWLP wynajmu długoterminowego samochodów (CFM), które reprezentują ok. 80% całości tego rynku w Polsce, dysponowały flotą liczącą łącznie 122 tys. samochodów. Zdecydowana większość z nich (89,9%), czyli ponad 109,5 tys. aut, znajdowała się w usłudze Full Service Leasingu (Leasingu Operacyjnego z Pełną Obsługą).

Łącznie flota firm PZWLP w Full Service Leasingu była na koniec czerwca b. r. większa o prawie 9,5 tys. aut w porównaniu do tego samego okresu w 2015 r., co oznacza, że dynamika wzrostu branży wynajmu długoterminowego wyniosła aż 9,4% r/r. Osiągnięte po drugim kwartale tempo wzrostu wskazuje na wciąż rosnącą popularność wynajmu długoterminowego wśród polskich firm i przedsiębiorców. Dla porównania, na koniec marca branża odnotowała wzrost o pół punktu procentowego niższy, czyli 8,9% r/r.

Wynajem długoterminowy rośnie szybciej od innych form finansowania aut

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w okresie od początku marca do końca czerwca, firmy zakupiły w polskich salonach łącznie ok. 74,5 tys. nowych aut osobowych, czyli o 29,9% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Dane odnotowane obecnie przez polski rynek motoryzacyjny są pod tym względem jednymi z najlepszych w ostatnich latach.

Jak podaje PZWLP, branża wynajmu długoterminowego w Polsce zanotowała w tym zakresie w drugim kwartale 2016 r. wzrost jeszcze wyższy. W wynajmie długoterminowym znalazło się 15,3 tys. nowych aut osobowych  zakupionych w tym czasie w naszym kraju, a więc o 1/3 (32,6%) więcej niż w porównywalnym okresie rok temu. Większość, bo blisko 12 tys. samochodów, zostało nabytych przez firmy należące do PZWLP.

Co piąty nowy samochód osobowy w wynajmie długoterminowym

Rosnąca popularność wynajmu długoterminowego jest widoczna także na przykładzie zwiększającego się udziału aut kupowanych na potrzeby rzeczonej usługi w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce. Udział ten zwiększył się w drugim kwartale o ponad 5% w porównaniu z pierwszymi 3 miesiącami roku – z 15% do 20,5%.

– Podczas gdy jeszcze dekadę temu z wynajmu długoterminowego samochodów korzystały wyłącznie duże międzynarodowe korporacje, a usługa ta była na rynku polskim wręcz niszowa, obecnie już co piąte nowe auto osobowe kupowane przez firmy w naszym kraju jest użytkowane w ten sposób – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska.

pzwlp ii kwartal

Rola wynajmu długoterminowego jest już aktualnie znacząca, ale biorąc pod uwagę doświadczenia z Europy Zachodniej, gdzie usługa ta jest oferowana znacznie dłużej i w niektórych przypadkach auta w wynajmie stanowią nawet 80% wszystkich samochodów służbowych, rynek polski ma przed sobą wciąż olbrzymi potencjał. Tkwi on przede wszystkim w sektorze mikro, małych i średnich firm, których wg danych GUS jest obecnie ok. 1,8 mln. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla Research natomiast, już co piąta firma MŚP w Polsce korzysta z wynajmu długoterminowego samochodów. Odsetek ten będzie się z pewnością w kolejnych latach szybko zwiększał. Wynajem długoterminowy jest bowiem tak samo opłacalny dla małych przedsiębiorców, jak dużych korporacji, stanowiąc tańszą i bardziej komfortową, bo zapewniającą nie tylko finansowanie, ale i obsługę floty, alternatywę dla klasycznego leasingu samochodów.

Zachęty sposobem na popularyzację aut ekologicznych

W liczącej 122 tys. aut flocie firm PZWLP w wynajmie długoterminowym niezmiennie największą część, bo 74,2%, stanowią samochody z silnikami dieslowskimi. Ich udział zwiększył się w porównaniu  do pierwszego kwartału bieżącego roku o ponad 1,5 punktu procentowego.

W benzynowe jednostki napędowe wyposażone było 25,5% samochodów. Auta ekologiczne, a więc hybrydowe i elektryczne, stanowią wciąż marginalną część floty, na poziomie ok. 0,3% (286 aut hybrydowych, 10 elektrycznych).

– Największą szansą na popularyzację aut elektrycznych w Polsce jest stworzenie odpowiednich mechanizmów, np. podatkowych, ulgowych, dla firm i przedsiębiorców, którzy zdecydują się na użytkowanie w swoich flotach tego typu aut – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Zachęcenie przedsiębiorców do zakupu samochodów elektrycznych jest kluczowe dla dalszego upowszechnienia tego typu aut. Po pierwsze bowiem, pojazdy te są wciąż relatywnie drogie, po drugie, należy pamiętać, że obecnie 2/3 wszystkich nowych samochodów jest nabywane właśnie przez firmy. Różnego rodzaju ułatwienia dla przedsiębiorców użytkujących e-samochody są stosowane z dużym powodzeniem już w wielu krajach w Europie i na świecie, niestety wciąż nie istnieją w Polsce.

Lista najpopularniejszych modeli samochodów w wynajmie długoterminowym w naszym kraju od wielu miesięcy pozostaje bardzo podobna. Na koniec czerwca 2016 r. znajdowały się na niej:  Škoda Octavia, Ford Focus, Toyota Yaris, Škoda Fabia i Opel Astra.

Bardzo dobre tempo wzrostu branży Rent a Car

Funkcjonująca w PZWLP Grupa Firm Rent a Car skupia już 8 firm. W jej skład wchodzi większość dużych, sieciowych, zarówno polskich, jak i międzynarodowych wypożyczalni samochodów.

Na koniec drugiego kwartału 2016 r. należące do PZWLP wypożyczalnie dysponowały flotą liczącą razem niemalże 14 747 samochodów, oferowanych klientom w ramach usług wynajmu krótkoterminowego (do 30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata). Tym samym, reprezentowana w organizacji branża Rent a Car odnotowała w drugim kwartale wzrost na poziomie aż 30,6% r/r. Podobnie jak w przypadku wynajmu długoterminowego, dynamika rozwoju branży Rent a Car była wyższa w minionym kwartale niż w pierwszych 3 miesiącach bieżącego roku – o ponad 2,5 punktu procentowego.

Jeszcze bardziej imponująco wygląda wzrost branży Rent a Car, jeśli chodzi o liczbę zakupionych nowych samochodów. Skupione w  PZWLP wypożyczalnie aut zarejestrowały w drugim kwartale aż o 2/3 (66,6%) więcej nowych samochodów osobowych, niż w analogicznym okresie przed rokiem (prawie 5,3 tys. wobec niecałych 3,2 tys. aut).

Silna pozycja PZWLP na rynku nowych pojazdów

Rosnąca w Polsce popularność wynajmu długoterminowego samochodów, a także wynajmu krótko- i średnioterminowego, spowodowała, że w drugim kwartale tego roku znacząca wzrosło również znaczenie samego Związku na polskim rynku motoryzacyjnym. Firmy PZWLP, biorąc pod uwagę wszystkie oferowane usługi, a więc wynajem krótko-, średnio- oraz długoterminowy pojazdów, a także klasyczny leasing samochodów (finansowanie floty bez jej obsługi), były w drugim kwartale nabywcami aż 4 na 10 (38,6%) nowych aut osobowych kupowanych przez firmy i przedsiębiorców w polskich salonach.

pzwlp ii kwartal 2

– Należy pamiętać, że obecnie motorem napędowym sprzedaży nowych samochodów w Polsce są właśnie firmy, które generują ok. 2/3 całkowitej sprzedaży – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – W tym kontekście, znaczenie PZWLP, czyli stosunkowo młodej organizacji, funkcjonującej dopiero 11. rok, jest już naprawdę duże dla kondycji całego rynku motoryzacyjnego w naszym kraju. Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że rynki wynajmu długoterminowego i  Rent a Car, reprezentowane w naszej organizacji, są wciąż bardzo nienasycone i  będą w kolejnych lat rozwijać się nadal dynamicznie, możemy się spodziewać, że rola PZWLP będzie w niedalekiej przyszłości jeszcze dużo większa, niż obecnie.

W drugim kwartale firmy PZWLP zakupiły razem prawie 28 740 nowych aut osobowych. Dzięki temu udział Członków organizacji w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce znacząco się zwiększył w porównaniu do stanu z pierwszych 3 miesięcy roku – z poziomu 31% do 38,6%. Do PZWLP należą obecnie 22 firmy.

Źródło: PZWLP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *