Advertisement

[PIERWSZA JAZDA] Skoda Karoq – SUV z ambicjami

Skoda zaprezentowała kolejnego SUV-a tej marki, który zastąpi ceniony przez użytkowników model Yeti. Karoq stylistycznie nawiązuje do większego Kodiaqa, ale bliżej spokrewniony jest z innymi modelami Grupy Volkswagena – VW Tiguanem i Seatem Atecą. W podstawowej wersji z silnikiem 1.0 kosztuje 89 900 zł.

Nazwa Karoq pochodzi z języka Alutiiq (w wolnym tłumaczeniu oznacza „samochód strzałę”), używanego przez przedstawicieli rdzennego plemienia mieszkającego na wyspie położonej w okolicach południowego wybrzeża Alaski. Auto jest konstrukcyjnie spokrewnione z Volkswagenem Tiguanem drugiej generacji oraz Seatem Atecą. Oba te SUV-y zadebiutowały na rynku w ubiegłym roku.

Uniwersalne wnętrze

Nadwozie Karoqa ma 4382 mm długości, 1841 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2638 mm w wersji z napędem na przednią oś lub 2630 mm w odmianie 4×4. Prześwit wynosi 183 mm, a za 700 zł można zamówić komplet osłon chroniących silnik, przewody hamulcowe i wiązki kabli. W dość przestronnej kabinie znajduje się deska rozdzielcza, która na pierwszy rzut oka jest niemal identyczna jak ta w Kodiaqu. To jednak tylko pozory, bo zastosowano tu rozwiązania, których do tej pory nie było w żadnym innym modelu tej marki. Należy do nich m.in. cyfrowy zestaw wskaźników z opcją indywidualizacji – informacje wyświetlane na ekranie można dopasować do preferencji kierowcy. Oprócz tego w kabinie, jako opcja, może się znaleźć znany z modeli Roomster i Yeti system VarioFlex, czyli tylna kanapa składająca się z trzech oddzielnych siedzeń, które można dowolnie przestawiać, a w razie potrzeby całkowicie wymontować z samochodu. Bagażnik Karoqa ma pojemność 521 litrów, ale po złożeniu oparcia tylnej kanapy można go powiększyć do 1630 litrów. Z kolei w wersji z systemem VarioFlex można regulować pojemność bagażnika w zakresie od 479 do 588 litrów, natomiast przy wymontowanych siedzeniach przestrzeń ładunkowa rośnie aż do 1810 litrów.

Pewny na drodze

Pod maską nowego modelu Skody może pracować jeden z 5 silników – 2 benzynowe i 3 Diesle. Wszystkie jednostki są turbodoładowane, posiadają bezpośredni wtrysk paliwa, system Start-Stop oraz układ odzysku energii podczas hamowania. Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe – 1.0 TSI o mocy 115 KM i 1.5 TSI, rozwijająca 150 KM oraz dwie wysokoprężne – 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzeci turbodiesel w gamie to silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM. Wszystkie odmiany silnikowe, z wyjątkiem 2.0 TDI (190 KM), mogą być wyposażone w 6-stopniową manualną skrzynię biegów lub 7-stopniową przekładnię DSG. Najmocniejszy turbodiesel, który został zestawiony z napędem 4×4 i 7-biegową skrzynią DSG, okazuje się bardzo przyjemny w prowadzeniu – i to zarówno na asfalcie, jak i na drogach gruntowych. W razie potrzeby silnikowi nie brakuje mocy i elastyczności, a skrzynia DSG płynnie zmienia poszczególne przełożenia. W aucie siedzi się dość wysoko, dzięki czemu widoczność zza kierownicy jest bardzo dobra. Ponadto Karoq znakomicie radzi sobie z wszelkiego rodzaju nierównościami, które pokonuje płynnie i bez uszczerbku na komforcie pasażerów. W czasie jazdy po asfaltowych drogach auto prowadzi się jak dobrej klasy „osobówka”, zapewniając przy tym dobre wyciszenie wnętrza. W testowanej odmianie Karoq posiadał przy tylnej osi wielowahaczowe zawieszenie, które w opcji może być wyposażone w adaptacyjne amortyzatory. Wersje z napędem na przednią oś występują tylko z belką skrętną i nieregulowanym zawieszeniem.

Nowoczesne rozwiązania

Skodę Karoq wyposażono w wiele systemów wspomagających kierowcę. Należą do nich m.in.: układ wspomagania parkowania, asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Assist), wspomaganie jazdy w korku, układ wykrywania pojazdów w martwej strefie (Blind Spot Detect) i utrzymania odstępu od poprzedzającego pojazdu (Front Assist) z ochroną pieszych oraz nadzór aktywności kierowcy (Emergency Assist).

Oprócz tego auto posiada nowoczesne urządzenia infotainment, należące do drugiej generacji modułowych systemów informacyjno-multimedialnych, stosowanych w samochodach koncernu Volkswagena. Opcjonalnie z nawigacją Columbus system może być wyposażony w moduł LTE, który pozwala na szybkie połączenie z internetem. Dostęp do sieci wykorzystują także nowe mobilne usługi online systemu Skoda Connect. Funkcje Infotainment Online przedstawiają informacje i służą do nawigacji, zaś funkcje Care Connect umożliwiają uzyskanie pomocy w razie wypadku czy awarii. Pozostałe funkcje online są dostępne jako aplikacja Skoda Connect na smartfonie. Za jej pomocą można np. zdalnie sprawdzić i odszukać auto oraz skonfigurować dostępne funkcje.

Podsumowanie

Nowa Skoda posiada przestronne wnętrze, wygodne fotele, łatwy w obsłudze, dobrze wykonany i pełen praktycznych rozwiązań kokpit, a także zapewnia znakomitą widoczność. Duży bagażnik i funkcjonalne rozwiązania w kabinie sprawiają, że Karoq sprawdzi się jako rodzinne auto, a dzięki dopracowanemu zawieszeniu i niezłym silnikom doskonale poradzi sobie zarówno na autostradzie, jak i na szutrowych duktach. W polskich salonach Skody można już składać zamówienia na ten model. Jego ceny rozpoczynają się od 87 900 zł za podstawową wersję Ambition z silnikiem 1.0 TSI (115 KM). Za najtańszą odmianę z silnikiem Diesla 1.6 TDI (115 KM) trzeba zapłacić 99 900 zł.

Galeria



Wideo

TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
II Międzynarodowe Targi EkoFlota w skrócie
Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności