Nadchodzi nowa Kia Sorento

Model Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych w Europie przez Kia. W różnych regionach świata koreańska marka oferuje w sumie aż 5 samochodów tego segmentu: Seltos, Stonic, Telluride, Sportage oraz właśnie Sorento. Czwarta generacja tego modelu ma jeszcze przestronniejsze wnętrze, lepsze osiągi i większą wydajność niż dotychczas produkowana wersja. Do sprzedaży w Europie auto trafi w trzecim kwartału tego roku.

Sorento od wielu lat stanowi podstawę oferty marki Kia na świecie. Od czasu premiery w 2002 roku na świecie sprzedano ponad 3 miliony egzemplarzy tego modelu, z czego około 300 tys. sztuk w Europie. Nowa generacja jest pierwszym samochodem skonstruowanym w oparciu o nową platformę podłogową, przeznaczoną dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów marki Kia. Dzięki niej Sorento czwartej generacji dysponuje nie tylko większym nadwoziem, które zapewnia przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, ale jest również jednym z najbardziej wszechstronnych i przestronnych SUV-ów dostępnych z trzema rzędami siedzeń. Co więcej, nowa platforma podłogowa umożliwia zastosowanie nowych zelektryfikowanych układów napędowych. Po raz pierwszy Sorento jest oferowane jako hybryda, a w przyszłości pojawi się również w wersji hybrydowej typu plug-in.

Design nadwozia

Flagowym modelem odświeżonej linii SUV-ów marki Kia, która obejmuje również modele Stonic, Seltos i Sportage, a także Telluride (oferowany m.in. w Ameryce Północnej). Nowy model jest efektem współpracy studiów projektowych Kia Motors na świecie.

Styliści mieli za zadanie zachować minimalistyczną estetykę wcześniejszych generacji Sorento, jednocześnie czyniąc auto bardziej dostojnym i dodając mu nie tylko więcej elegancji, ale również nieco sportowego charakteru. Nadwozie ma ostre linie i krawędzie i jest zauważalnie bardziej wyrzeźbione niż karoseria poprzednika o bardziej zaokrąglonych krawędziach. Dzięki geometrycznym detalom, długiej pokrywie silnika i przesuniętej bardziej do tyłu kabinie nowe Sorento prezentuje się znacznie ciekawiej od poprzednika.

Przód samochodu wyróżnia się charakterystyczną dla samochodów marki Kia osłoną chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, która jest teraz szersza i optycznie obejmuje nawet reflektory ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED. Ostre „spojrzenie” Sorento uzupełniają szeroki, prostokątny wlot powietrza w zderzaku oraz kurtyny powietrzne po bokach, których zadaniem jest odpowiednie kierowanie przepływem powietrza wokół samochodu. Zderzak od dołu jest zabezpieczony przez płytę ochronną, co nadaje SUV-owi solidnego wyglądu. Nowy model ma 1900 mm szerokości, czyli jest o 10 mm szerszy niż Sorento trzeciej generacji. Jest też o 10 mm dłuższy (4.810 mm) i o 10 mm wyższy, ale ma krótsze zwisy z przodu i z tyłu. Dzięki nowej platformie podłogowej o 35 mm zwiększył się rozstaw osi, który teraz mierzy 2.815 mm.

Pod względem stylistyki nowe Sorento nawiązuje do innych nowych modeli marki Kia: Telluride i ProCeed. Auto będzie dostępne w Europie z 10 kolorami nadwozia oraz z 17-, 18-, 19- lub – po raz pierwszy w ofercie – nawet 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów.

Stylistyka wnętrza

Wnętrze Sorento czwartej generacji stanowi postęp zarówno pod względem jakości wykonania, jak i wzornictwa kabin modeli marki Kia. O ile wnętrze pierwszej generacji cechowało się przede wszystkim offroadową funkcjonalnością, o tyle kabina nowego modelu zapewnia również komfort, najwyższej klasy wzornictwo i dostęp do najnowszych technologii. Obsługa zaawansowanego technologicznie auta, wyposażonego w system multimedialny najwyższej klasy, jest intuicyjna. Dwa ekrany na desce rozdzielczej, czyli 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie łączy się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego. Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Poniżej niego znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji. Mocny akcent na konsoli środkowej stanowią pionowe otwory wentylacyjne z chromowanym obramowaniem, które mają swoją kontynuację na tunelu środkowym.

Kabina jest wyposażona w oświetlenie Mood Lighting, które emituje delikatne światło spod deski rozdzielczej oraz na panelach drzwi. Na półce, u podstawy konsoli środkowej znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfona. W ofercie znalazł się także system audio firmy BOSE.

Wysoką jakość wykonania kabiny podkreślają elementy wykonane z metalu, skórzana tapicerka i wytłaczane satynowe powierzchnie, które znajdują się nie tylko na desce rozdzielczej, ale w różnych miejscach kabiny. W Europie Sorento będzie oferowane z tapicerką z czarnej tkaniny, skóry (czarnej lub szarej) oraz czarnej pikowanej skóry Nappa.

Funkcjonalność i wszechstronność

Auto zostało skonstruowane na platformie podłogowej trzeciej generacji opracowanej dla SUV-ów średniej wielkości. Nowa platforma pozwala wygospodarować więcej miejsca w kabinie i większy bagażnik, natomiast większy o 35 mm rozstaw osi umożliwia zastosowanie hybrydowego układu napędowego. W tej odmianie akumulator znajduje się pod podłogą kabiny. Dzięki temu duży SUV ma ogromną kabinę dla maksymalnie siedmiu pasażerów oraz jeden z największych w klasie bagażników, który – w zależności od wersji liczy 821 litrów pojemności (w modelu siedmioosobowym) lub 910 litrów (w aucie dla 5 osób). W modelach siedmioosobowych, przy wykorzystaniu wszystkich miejsc, pojemność bagażnika zwiększono o 32% w porównaniu z pojemnością bagażnika Sorento poprzedniej generacji. Teraz wynosi ona 187 litrów (według VDA, w modelu z silnikiem Diesla) lub 179 litrów w Sorento z napędem hybrydowym. Przyciski umieszczone w bocznej ścianie przedziału bagażowego pozwalają szybko i wygodnie złożyć oparcie drugiego rzędu siedzeń również od strony bagażnika. Fotele drugiego rzędu można przesunąć o 45 mm bardziej do przodu, co pozwala wygospodarować szersze przejście do trzeciego rzędu oraz więcej miejsca na stopy i nogi dla pasażerów zajmujących miejsca w trzecim rzędzie. Na słupku C umieszczono uchwyt, na którym pasażerowie trzeciego rzędu mogą się wesprzeć podczas zajmowania miejsca w kabinie. Podłokietniki dla pasażerów trzeciego rzędu przedłużono o 100 mm, co zapewnia lepsze podparcie dla łokci. W podłokietnikach jest nie tylko uchwyt na kubek, ale również miejsce na smartfona.

Układy napędowe

Flagowy SUV marki Kia po raz pierwszy będzie oferowany ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Do wyboru będą wersje hybrydowa i hybrydowa typu plug-in. Hybrydowy układ napędowy składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem benzyny), silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika. Maksymalna moc układu hybrydowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm, co zapewnia dobre osiągi przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo i niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowy 1,6-litrowy silnik T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą systemu CVVD są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.

Moment obrotowy jest przekazywany na koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej i zintegrowanego z nią elektrycznego systemu, które umożliwia jednoczesny transfer momentu obrotowego jednostki napędowej i silnika elektrycznego, przy minimalnych stratach energii. W efekcie reakcja na przyspieszenie przy dowolnej prędkości jazdy jest natychmiastowa.

W chwili rozpoczęcia sprzedaży hybrydowe Sorento będzie oferowane na wybranych rynkach w Europie, natomiast do końca 2020 roku pojawi się także w pozostałych krajach. Jeszcze w tym roku oferta poszerzy się o Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in.

Klienci w Europie do wyboru będą mieli również wersję napędzaną nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra, który należy do rodziny „Smartstream”. Ta jednostka napędowa dysponuje maksymalną mocą 202 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 441 Nm. Nowy aluminiowy blok silnika jest o 19,5 kg lżejszy od żeliwnego, stosowanego w poprzedniej wersji tej jednostki napędowej. Cały silnik waży o 38,2 kg mniej niż analogiczna jednostka napędowa w Sorento trzeciej generacji. Silnik 2.2 CRDi seryjnie współpracuje z nową 8-stopniową przekładnią o dwóch sprzęgłach (8DCT), które pracują w kąpieli olejowej. Nowa skrzynia biegów zapewnia tak samo płynną zmianę przełożeń, jak klasyczne przekładnie automatyczne, ale daje lepszy efekty jeśli chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa niż 8-stopniowe automatyczne skrzynie biegów. Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla nowego Sorento zostaną opublikowane przed rozpoczęciem sprzedaży auta w drugiej połowie 2020 roku.

Komfort i prowadzenie

Pierwsze Sorento (2002-2009) miało nadwozie zbudowane na ramie. Model drugiej generacji (2009-2015) skonstruowano już na nadwoziu samonośnym, co oznaczało skokową poprawę zachowania samochodu na drodze. Nowa platforma stanowi kolejny krok naprzód – została opracowana z myślą o tym, aby poprawić precyzję prowadzenia w każdych warunkach.

Nowy tryb jazdy terenowej – Terrain Mode – zwiększa możliwości Sorento w trudnym terenie w porównaniu z poprzednikami. To rozwiązanie w połączeniu z opcjonalnym napędem na cztery koła, sprawia, że Sorento lepiej radzi sobie w piasku, błocie oraz na śniegu. W każdym z trybów jazdy, wybieranym za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, Terrain Mode kontroluje system stabilizacji toru jazdy (ESC), a także podział momentu obrotowego między cztery koła. System dostosowuje również moment zmiany biegów, aby utrzymać jak najlepszą przyczepność kół w różnych warunkach.

Nowoczesna technologia

W zależności od wersji wyposażenia na desce rozdzielczej znajdują się 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz nowy 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Obydwa ekrany zapewniają wysoki kontrast i przejrzystość wyświetlanych informacji. W standardzie jest oferowany system z 8-calowym ekranem dotykowym. Wszystkie urządzenia informacyjno-rozrywkowe umożliwiają bezproblemowe podłączenia smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay™ lub Android Auto™.

Nowe Sorento oferuje również nowoczesny zestaw usług cyfrowych UVO Connect, który za pośrednictwem ekranu dotykowego w samochodzie i smartfona dostarcza kierowcom cennych informacji. Dzięki usłudze Kia Live i za pomocą opcjonalnego 10,25-calowego ekranu dotykowego, system wyświetla aktualne informacje o natężeniu ruchu, prognozę pogody, interesujące miejsca oraz szczegóły dotyczące parkingów (cenę, lokalizację oraz dostępność miejsc). System UVO Connect umożliwia kierowcom również wysyłanie trasy przejazdu opracowanej na smartfonie do samochodu oraz sprawdzanie lokalizacji auta.

Bezpieczeństwo

Zaawansowane systemy skupione pod nazwą ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) pomagają zminimalizować stres związany z prowadzeniem auta i zwiększają bezpieczeństwo, chroniąc zarówno pasażerów, jak i innych użytkowników dróg. ADAS, w zależności od wersji wyposażenia nowego Sorento, obejmuje systemy: FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i innych pojazdów oraz najnowszy system wykrywania pojazdów nadjeżdżających do skrzyżowania podczas skrętu, BVM (Blind-Spot View Monitor), SVM (Surround View Monitor), BCA (Blind-spot Collision-Avoid Assist), ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), SCC (Smart Cruise Control with Stop&Go) oraz NSCC (Navigation-based SCC), LFA (Lane Following Assist), DAW (Driver Attention Warning) i HDA (Highway Driving Assist).

System LFA (Lane Following Assist) zapewnia jazdę autonomiczną na poziomie drugim, poprzez kontrolowanie przyspieszania, hamowania i kierowania w zależności od ruchu pojazdów, które znajdują się z przodu. LFA działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h i wykorzystuje dane z kamery i radaru, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitorować linie na drodze w celu utrzymania auta na środku pasa ruchu.

Nowe Sorento jest również wyposażone w systemy: RVM (Rear View Monitor) z asystentem unikania kolizji podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkowania PCA (Reverse Parking Collision-Avoidance Assist) i asystentem unikania kolizji w ruchu poprzecznym z tyłu RCCA (Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist). Ponadto Sorento czwartej generacji to pierwsza Kia dostępna w Europie z nowym zdalnie sterowanym asystentem parkowania RSPA (Remote Smart Parking Assist), który umożliwia wyjazd samochodu z miejsca parkingowego do przodu lub do tyłu sterowany za pomocą pilota. Funkcja ta ułatwia pasażerom wysiadanie z samochodu i wsiadanie do auta w ciasnych miejscach parkingowych lub gdy inny kierowca zaparkuje samochód zbyt blisko Sorento i utrudni dostęp do którychkolwiek drzwi. RSPA automatycznie hamuje Sorento, jeśli wykryje inne auto, rowerzystę lub pieszego bezpośrednio za pojazdem lub zbliżające się do niego. Funkcja bezpiecznego wychodzenia z Sorento (Safe Exit Assist) uniemożliwia otwarcie tylnych drzwi, jeśli zostanie wykryty inny pojazd nadjeżdżający z tyłu.

Sorento jest wyposażone w siedem poduszek powietrznych – przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę z przodu. Ta ostatnia zapewnia ochronę głów pasażerów na przednich siedzeniach i została zaprojektowana tak, aby zapobiegać zderzeniom głów podczas uderzenia w bok auta. Wszystkie modele Sorento są standardowo wyposażone w system zarządzania stabilnością auta VSM (Vehicle Stability Management) i systemy stabilności toru jazdy ESC (Electronic Stability Control), które stabilizują Sorento zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów.

W aucie zastosowano także układ hamulcowy, który zapobiega kolejnym kolizjom. System automatycznie uruchamia hamulce, gdy na skutek pierwszego zderzenia eksplodują poduszki powietrzne. W ten sposób pasażerowie są chronieni przed skutkami zderzeń czołowych lub bocznych z kolejnymi samochodami.

Nowe Sorento, podobnie jak model poprzedniej generacji będzie produkowane w fabryce Hwasung w Korei. Na rynki Ameryki Północnej nowy SUV marki Kia będzie powstawał również w zakładzie w West Point w Stanie Georgia (USA). Sprzedaż tego modelu w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2020 roku. Sorento czwartej generacji standardowo będzie objęte siedmioletnią gwarancją lub do przebiegu 150 tys. km.

(TSz)
Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *