Mercedes-AMG GLA 45 – kompaktowy SUV o sportowych osiągach

Szybkie okrążenie toru wyścigowego albo weekendowa wycieczka w góry ze sprzętem sportowym w bagażniku? W razie potrzeby nowe, kompaktowe SUV-y Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+ oraz GLA 45 S 4MATIC+ mogą popisać się dynamiką jazdy, która zaimponuje nawet właścicielom typowo sportowych samochodów.

Dwulitrowy silnik jest najmocniejszą seryjnie produkowaną 4-cylindrową jednostką turbo i występuje w dwóch wersjach mocy. Już podstawowy wariant, o mocy 387 KM, okazuje się mocniejszy od poprzednika. Wariant S o mocy 421 KM może rywalizować z pojazdami znacznie wyższych kategorii. Aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ selektywnie kieruje siłę napędową do tylnych kół za pomocą AMG Torque Control, zapewniając maksymalną przyczepność w każdych warunkach. To zasługa nowego mechanizmu różnicowego tylnej osi z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi – po jednym na każde tylne koło. Dwusprzęgłowa przekładnia AMG Speedshift DCT 8G w ułamku sekundy dobiera przełożenia zgodnie z warunkami jazdy.

Aktywny napęd 4×4

Jedną z nowości GLA 45 i GLA 45 S  jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Zapewnia on selektywny rozdział siły napędowej pomiędzy tylne koła za pośrednictwem AMG Torque Control. Efekt: moment obrotowy jest tu „elastycznie” kierowany do lewego i prawego koła, przy różnych przełożeniach, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność niezależnie od warunków. To rezultat zastosowania przeprojektowanego tylnego dyferencjału z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi, które selektywnie dbają o dopływ momentu do każdego z kół. Kontrola jego rozdziału pomiędzy osiami odbywa się elektromechanicznie, nie tylko w oparciu o prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i wzdłużne oraz kąt skrętu kół, ale także z uwzględnieniem różnic w prędkości obrotowej poszczególnych kół, aktualnego biegu oraz położenia pedału przyspieszenia. Układ elektromechaniczny pozwala przede wszystkim na szybsze sterowanie niż układ elektrohydrauliczny. Charakterystyka napędu zależy od wybranego trybu jazdy oraz ustawienia kontroli dynamiki jazdy AMG Dynamic. Kierowca GLA 45 ma do wyboru 5 lub 6 trybów jazdy, wpływających nie tylko m.in. na reakcję na gaz i działanie przekładni czy napędu 4×4, ale także na dźwięk układu wydechowego.

Nowy 4-cylindrowy silnik turbo

Zupełnie nowy silnik Mercedes-AMG o pojemności 2,0 litrów i mocy do 421 KM jest obecnie najmocniejszą wytwarzaną seryjnie 4-cylindrową jednostką turbo na świecie. Na tle poprzedniego motoru moc zwiększono nawet o 30 kW (40 KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy, z 475 do nawet 500 Nm. Czterocylindrowy silnik występuje w dwóch wersjach mocy: podstawowej 387 KM oraz jako wariant S o mocy 421 KM. Nowe kompaktowe SUV-y Mercedes-AMG mają sprinterskie osiągi: GLA 45 S 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy, a podstawowy GLA 45 4MATIC+ potrzebuje na to 4,4 sekundy. Maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do, odpowiednio 270 i 250 km/h. Nowa jednostka wyróżnia się natychmiastową reakcją na pedał przyspieszenia. Wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi:  500 Nm (480 Nm w wersji podstawowej) jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (4750-5000 obr./min w wersji podstawowej).

Dzięki tej konfiguracji inżynierowie Mercedes-AMG uzyskali charakterystykę zbliżoną do silnika wolnossącego. Jednostka korzysta z nowej turbosprężarki typu twin-scroll z ciśnieniem doładowania 2,1 bara oraz z dwustopniowego wtrysku paliwa. Do chłodzenia silnika wykorzystywane są dwie pompy cieczy chłodzącej (jedna, mechaniczna, odpowiada za głowicę, druga, elektryczna za blok), tak by w miarę potrzeb różnicować docelową temperaturę tych komponentów.

Według danych producenta Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+ zużywa w cyklu łączonym 9,1-9,2 l benzyny na 100 km, a emisja CO 2 wynosi 209-211 g/km. Natomiast odmiana GLA 45 S 4MATIC+ spala w cyklu łączonym 9,2-9,3 l/100 km, natomiast emisja CO 2 wynosi 210-212 g/km.

Specyficzne komponenty w podwoziu

W porównaniu z poprzednikiem poprawiono komfort jazdy. W konstrukcji zawieszenia przedniej osi zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. GLA 45 korzysta z adaptacyjnych amortyzatorów AMG Ride Control z trzema trybami pracy, od komfortowej po sportową. Układ ten działa w pełni automatycznie, dostosowując siły tłumienia dla każdego koła do sytuacji na drodze. Dzieje się to w ciągu milisekund, bezstopniowo, z szeroką rozpiętością charakterystyk tłumienia. W rezultacie wzrasta zarówno poziom komfortu jazdy, jak i precyzja prowadzenia.

Wysokowydajny układ hamulcowy zapewnia krótką drogę hamowania. W wersji podstawowej z przodu pracują 4-tłoczkowe stałe jednoczęściowe zaciski hamulcowe z tarczami o wymiarach 350 x 34 mm, natomiast z tyłu – 1-tłoczkowe zaciski pływające i tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać „puchnięciu” hamulców nawet przy ekstremalnym użytkowaniu. Szare zaciski hamulcowe zdobią białe litery AMG. Wariant S i wersję podstawową z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus wyposażono w jeszcze większy układ hamulcowy z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami 360 x 36 mm z przodu. W tym przypadku zaciski są polakierowane na czerwono i opatrzone czarnym logo AMG.

Elektromechaniczny układ kierowniczy AMG ma przekładnię o zmiennym przełożeniu i dwa tryby pracy: bardziej „napięty” lub zrelaksowany. Sztywne mocowanie na zintegrowanym wsporniku jeszcze lepiej łączy układ kierowniczy z nadwoziem, zwiększając precyzję prowadzenia.

Wzmocnione nadwozie

Projektanci Mercedes-AMG znacznie wzmocnili nadwozie GLA 45. Pod silnikiem przykręcono lekką aluminiową płytę, zwiększającą sztywność skrętną przedniego pasa, a z przodu i z tyłu – celem dodatkowego zwiększenia sztywności – zastosowano ukośne rozpórki. Również wygląd nowego GLA 45 jest pełen emocji: sportowe geny demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, zwarta kabina i wydatne błotniki. Z profilu w oczy rzucają się 19- lub 20-calowe felgi (zależnie od wersji; opcjonalnie dostępne są także obręcze o średnicy 21 cali), a z tyłu – dwie okrągłe końcówki układu wydechowego „zatopione” w szerokim optycznie zderzaku z masywnym dyfuzorem.

Sportowe akcenty, system operacyjny MBUX oraz wysokiej jakości wykończenie kabiny GLA 45 współtworzą bliską, osobistą więź kierowcy z maszyną. Standardową tapicerkę ze skóry syntetycznej Artico i mikrofibry Dinamica zdobią czerwone przeszycia. Ten sam kolor mają pasy bezpieczeństwa oraz pierścienie wokół otworów wentylacyjnych. W wariancie S motorsportowy charakter podkreślają żółte akcenty oraz standardowa kierownica AMG Performance obszyta skórą Nappa i mikrofibrą Dinamica, wyposażona w specjalne przyciski AMG.

(TSz)
Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *