Nowe samochody w Polsce coraz droższe

Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny w salonach rosną. W styczniu tego roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce przekroczyła 115,5 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym trzecia najwyższa wartość. W porównaniu do pierwszego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 10 tys. złotych. Auta których marek najbardziej podrożały, a które staniały?

W styczniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych wyniosła dokładnie 115 540 złotych i była o 10,48% wyższa niż rok wcześniej.

10 marek których średnia cena sprzedaży najbardziej wzrosła:

1. smart +83,7%

2. DS +50,4%

3. Citroen +19,2%

4. Peugeot +16,9%

5. Suzuki +13,3%

6. Toyota +13,1%

7. Dacia +12,9%

8. Infiniti +12,8%

9. Skoda +10,4%

10. Opel +10,4%

Pierwsze miejsce smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne 3 pozycje zajmują marki z grupy PSA, co może być powodem bardzo niskich pozycji tych marek w rankingu sprzedaży. Według tegorocznych danych CEP (za okres od 1 stycznia do 20 lutego) Peugeot zajmuje dopiero 16, Citroen 18, a DS 31 pozycję na rynku.

W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508 (147 vs 17 sztuk w ub. roku). Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 z pewnością przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.

10 marek których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła:

1. Land Rover -24,9%

2. Ssangyong -13,7%

3. Mercedes -8,8%

4. Mitsubishi -7,3%

5. Lexus -6,5%

6. Jeep -6,4%

7. Audi -4,7%

8. Alfa Romeo -3,8%

9. Volvo -2%

10. Fiat -1,7%

Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym w tym roku te samochody zasilają już rynek wtórny. W przypadku Land Rovera zmniejszyła się sprzedaż najdroższych modeli Range Rovera i Range Rovera Sport, wzrosła natomiast modelu Evoque oraz Doscovery Sport. Z oferty Ssangyonga został wycofany model Rexton, a więcej nabywców znalazł tańszy Korando. W Mercedesie, podobnie jak w innych markach premium, za spadek średniej ceny sprzedaży odpowiada coraz większy udział w sprzedaży mniejszych i tańszych modeli, głównie z nadwoziem SUV.

Warto dodać, że w analizie uwzględniono ceny katalogowe samochodów, bez promocji, rabatów i wyposażenia opcjonalnego.

Źródło: IBRM SAMAR

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *