Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny w salonach rosną. W styczniu tego roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce przekroczyła 115,5 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym trzecia najwyższa wartość. W porównaniu do pierwszego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 10 tys. złotych. Auta których marek najbardziej podrożały, a które staniały?
W styczniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych wyniosła dokładnie 115 540 złotych i była o 10,48% wyższa niż rok wcześniej.
10 marek których średnia cena sprzedaży najbardziej wzrosła:
1. smart +83,7%
2. DS +50,4%
3. Citroen +19,2%
4. Peugeot +16,9%
5. Suzuki +13,3%
6. Toyota +13,1%
7. Dacia +12,9%
8. Infiniti +12,8%
9. Skoda +10,4%
10. Opel +10,4%
Pierwsze miejsce smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne 3 pozycje zajmują marki z grupy PSA, co może być powodem bardzo niskich pozycji tych marek w rankingu sprzedaży. Według tegorocznych danych CEP (za okres od 1 stycznia do 20 lutego) Peugeot zajmuje dopiero 16, Citroen 18, a DS 31 pozycję na rynku.
W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508 (147 vs 17 sztuk w ub. roku). Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 z pewnością przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.
10 marek których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła:
1. Land Rover -24,9%
2. Ssangyong -13,7%
3. Mercedes -8,8%
4. Mitsubishi -7,3%
5. Lexus -6,5%
6. Jeep -6,4%
7. Audi -4,7%
8. Alfa Romeo -3,8%
9. Volvo -2%
10. Fiat -1,7%
Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym w tym roku te samochody zasilają już rynek wtórny. W przypadku Land Rovera zmniejszyła się sprzedaż najdroższych modeli Range Rovera i Range Rovera Sport, wzrosła natomiast modelu Evoque oraz Doscovery Sport. Z oferty Ssangyonga został wycofany model Rexton, a więcej nabywców znalazł tańszy Korando. W Mercedesie, podobnie jak w innych markach premium, za spadek średniej ceny sprzedaży odpowiada coraz większy udział w sprzedaży mniejszych i tańszych modeli, głównie z nadwoziem SUV.
Warto dodać, że w analizie uwzględniono ceny katalogowe samochodów, bez promocji, rabatów i wyposażenia opcjonalnego.
Źródło: IBRM SAMAR