DAF — nowa generacja ciężarówek XF, XG i XG+

Firma DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie nową generację samochodów ciężarowych. Najnowsze modele XF, XG i XG+ oferują 10-procentową redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz najwyższy poziom komfortu. Produkcja tych pojazdów ruszy w październiku tego roku.

Komisja Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów, których celem jest dalsze zaostrzanie wymagań w zakresie obniżania poziomu emisji CO2, zwiększania bezpieczeństwa na drodze i komfortu kierowcy. DAF jest pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził nową generację pojazdów o atrakcyjnej i dynamicznej sylwetce, wykorzystując dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy. Jak zapewniają przedstawiciele marki — nowa generacja modeli XF, XG i XG+ łączy wydajność, bezpieczeństwo i komfort kierowcy.

Od chwili wprowadzenia pierwszej generacji w 1997 roku w ponad 50 krajach sprzedano ponad 650 000 samochodów ciężarowych serii XF. Wiele generacji tego modelu zostało wyróżnionych nagrodą „Międzynarodowy samochód ciężarowy roku”.

Stworzone od nowa

Teraz DAF wprowadza zupełnie nowy model XF. Zastosowano w nim całkowicie nową kabinę wydłużoną o 160 mm, co zapewnia najlepszą w branży aerodynamikę i najniższy poziom emisji CO2. Najnowsza generacja XF ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z utytułowanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab, które w dalszym ciągu znajdują się w ofercie firmy. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien auta zapewniają znakomitą widoczność. Wysokość wewnętrzna kabiny mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm w zależności od miejsca.

Oprócz modelu XF firma DAF wprowadza do oferty również pojazdy serii XG i XG+, tworząc nowy segment rynku pojazdów najwyższej klasy, który w maksymalnym zakresie wykorzystuje zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów samochodów ciężarowych. Oba flagowe samochody, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, cechuje dodatkowe 330 mm długości tylnej części kabiny, która zapewnia dużą przestrzeń do pracy i odpoczynku. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduję się o 125 mm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie 3 stopniami i doskonałej pozycji siedzenia, która gwarantuje bardzo dobrą widoczność.
Wnętrze kabiny DAF XG ma wysokość od 1980 do 2105 mm, z kolei model XG+ przewyższa wszystkie dostępne na rynku pojazdy ciężarowe pod względem ilości miejsca we wnętrzu – wysokość jego kabiny dochodzi do imponującej wartości 2220 mm.

Atrakcyjna stylistyka

Ciężarówki XF, XG i XG+ są wyposażone w stylowy grill z chromowanymi akcentami. Wykończono je wyróżniającym się panelem z logo i błyszczącymi wstawkami, a wlot powietrza jest starannie zintegrowany z przodem kabiny, co dodatkowo podkreśla solidną, a zarazem elegancką konstrukcję. Zderzak posiada kompozytową powłokę zewnętrzną i składa się z trzech elementów, które łączą w sobie niską podatność na uszkodzenie z niewielkimi kosztami ewentualnej naprawy.
Główną cechą stylistyczną pojazdu są stylowe reflektory LED, zwieńczone światłami do jazdy dziennej o charakterystycznym kształcie i zintegrowanymi reflektorami doświetlającymi zakręty. Wygląd pojazdu podkreślają światła LED Skylights — standardowe wyposażenie w modelach XG i XG+ — o wyróżniającym wykończeniu, charakterystycznym dla każdego z modeli.

Firma DAF poświęciła wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki pojazdu. Wpływ mają na to przede wszystkim: wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19 proc. lepszą aerodynamikę, co przekłada się na nawet 6,3 proc. z 10 proc. całkowitego obniżenia zużycia paliwa.

Nowe układy napędowe

Aby osiągnąć wyższy poziom wydajności, modele XF, XG i XG+ zostały wyposażone w nowe układy napędowe. Spalanie silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 l i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 l zostało zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy, głowicy i bloku cylindrów — co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach — oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Układ końcowego oczyszczania spalin został przeprojektowany tak, aby zapewnić najkrótszą drogę od wylotu spalin z silnika do wlotu do układu EAS w celu uzyskania najniższych strat temperatury spalin i osiągnięcia najwyższej możliwej wydajności procesu oczyszczania.

Modele XF, XG i XG+ są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano nowe technologie, takie jak automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne oraz (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania maksymalnej wydajności układu napędowego zastosowano zmodernizowane tylne osie i łożyska mechanizmu różnicowego. Nowa generacja zacisków hamulcowych zapewnia mniejsze straty spowodowane tarciem i mniejszą masę własną.

Niska masa pojazdu (masa własna nowej generacji ciągnika XF 4×2 w najczęściej spotykanej specyfikacji wynosi tylko 6912 kg) i rozbudowane systemy wspomagania kierowcy (tempomat Predictive Cruise Control 3 z rozszerzonymi funkcjami EcoRoll i Preview Downhill Speed Control) zapewniają imponujący wzrost wydajności o 10 proc., co stanowi największą poprawę efektywności zużycia paliwa w historii firmy i tworzy nowy standard w branży.

Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz najwyższej klasy sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają wysoką wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 530 KM zapewnia teraz moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu. Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem, jeszcze bardziej zwiększając osiągi silnika DAF-a przy niskiej prędkości obrotowej — maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min. Ponadto hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych, wyznaczając nowy standard również w tym zakresie.

Zdalna aktualizacja oprogramowania

Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji modeli XF, XG i XG+ firma DAF wprowadza zdalne aktualizacje oprogramowania silnika i układów oczyszczania spalin, modułu ECU pojazdu, centralnej bramy bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect. Najdłuższy w branży czas pracy bez przestojów pomagają uzyskać również okresy międzyobsługowe wynoszące do 200 000 km. W przypadku transportu długodystansowego dostępna jest opcja przeglądów wydłużonych. Oznacza to zastosowanie rocznego okresu międzyobsługowego dla wszystkich zastosowań drogowych, co jest rozwiązaniem niespotykanym w branży. Natomiast DAF MultiSupport oferuje ogólnoeuropejskie kontrakty serwisowe, a dzięki nowemu narzędziu do planowania, klienci są na bieżąco informowani o potrzebie wykonania czynności obsługowych.

Bezpieczeństwo

Nowa konstrukcja „body-in-white” charakteryzuje się lekkim, a jednocześnie wyjątkowo solidnym wykonaniem. Posiada ona pochłaniające energię uderzenia elementy na przegrodzie czołowej oraz tylne strefy zgniotu w pełni zintegrowane z tyłem kabiny, które zapewniają ochronę przed przemieszczającymi się ładunkami. Nowa generacja modeli firmy DAF jest również wyposażona w opatentowany system zaprogramowanego przesunięcia kabiny ProCaDis firmy DAF, który w razie wypadku pozwala na jej kontrolowane przesunięcie na podwoziu o 400 mm w celu zapobieżenia jej odłączeniu i pochłonięcia energii uderzenia. Dzięki temu system gwarantuje zachowanie struktury kabiny i maksymalizuje przestrzeń przeżycia dla osób znajdujących się w pojeździe.

W modelach XF, XG i XG+ dostępna jest pełna gama urządzeń zapewniających bezpieczeństwo aktywne. Należą do nich: układ wspomagania hamowania, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i awaryjne światła hamowania. Najnowsza wersja zaawansowanego awaryjnego układu hamulcowego (AEBS-3) może zapewnić w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne, pomagając uniknąć kolizji zarówno z pojazdami nieporuszającymi się, jak i jadącymi z prędkością do 80 km/h. System City Turn Assist wykrywa innych użytkowników dróg lub obiekty po stronie pasażera.

Inne opcjonalne układy to nowy elektroniczny hamulec postojowy DAF, który włącza hamulce automatycznie po wyłączeniu silnika. System hamulca przyczepy/naczepy przy niskiej prędkości włącza niezależnie hamulce przyczepy, aby zapewnić jej bezpieczne podłączenie i odłączenie. Asystent hamulca postojowego włącza wszystkie hamulce pojazdu równolegle do hamulca postojowego, aby zagwarantować, że pojazd ciężarowy nie poruszy się podczas załadunku lub rozładunku przy użyciu żurawia lub podczas obsługi wywrotki.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, filozofia firmy DAF pozostaje niezmienna: „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Dlatego też wszystkie funkcje związane z jazdą są obsługiwane z poziomu kierownicy i za pomocą dźwigni pod kierownicą, podobnie jak menu wyświetlacza cyfrowego, zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon oraz funkcje systemu audio i telefonu. Dodatkowe funkcje związane z prowadzeniem pojazdu są sterowane za pomocą klasycznych przełączników, które rozmieszczono tak, aby zapewnić ich intuicyjną obsługę.

Z myślą o przyszłości

Nowa generacja modeli XF, XG i XG+ — kompletna seria pojazdów do transportu długodystansowego rozpoczyna nową erę w zakresie wydajności transportu, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy. Nowa generacja modeli DAF to całkowicie nowa i energooszczędna platforma pojazdów w pełni przygotowanych do użycia najnowszych układów napędowych, w tym silników elektrycznych, hybryd typu plug-in, ogniw paliwowych i spalinowych silników wodorowych. Z kolei nowoczesne silniki wysokoprężne stosowane w tych pojazdach są ekologiczne i przystosowane do zasilania biopaliwami (w tym GTL i HVO), a także odnawialnymi paliwami typu e-fuels, co umożliwi dalsze obniżenie śladu węglowego w transporcie drogowym.
Firma DAF rozpocznie seryjną produkcję ciągników 4×2 i 6×2 oraz podwozi pod zabudowę nowej generacji pojazdów XF, XG i XG+ w ostatnim kwartale tego roku.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *