Cyfrowe lusterka boczne w Lexusie ES 300h

Japoński producent zastąpił w modelu ES konwencjonalne lusterka boczne cyfrowymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, które przekazują obraz w czasie rzeczywistym do monitorów wewnątrz samochodu. Europejska premiera Lexusa ES 300h z tym rozwiązaniem odbędzie się w marcu podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Cyfrowe lusterka boczne są osłonięte przed deszczem, śniegiem i brudem, by zapewnić optymalną widoczność w każdych warunkach. System zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Według producenta zapewnia on lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania. W Polsce Lexus ES z tym nowoczesnym rozwiązaniem będzie dostępny od kwietnia br.

System zaprojektowany został ergonomicznie i umożliwia obserwowanie otoczenia samochodu, ograniczając ruchy głową w lewo i prawo, aby ograniczyć obciążenie kierowcy. Dwa pięciocalowe, kolorowe monitory są umieszczone u podstawy przednich słupków i ściśle dopasowane do wysokości umieszczonych na drzwiach tradycyjnych lusterek, dzięki czemu mieszczą się w intuicyjnej linii wzroku kierowcy. Oznacza to, że kierowca nie musi znacząco zmieniać swoich przyzwyczajeń i naturalnego sposobu spoglądania w lusterka.

Kamery są umieszczone w cienkich, aerodynamicznych obudowach. Ponieważ są mniejsze niż boczne lusterka, redukują hałas wiatru i w mniejszym stopniu ograniczają widoczność po przekątnej. Urządzenia mają wbudowane ogrzewanie, aby uniknąć zamarzania lub zaparowania i są zamontowane tak, aby nie były narażone na zasłonięcie kroplami deszczu lub płatkami śniegu. W razie potrzeby, za pomocą przełącznika w desce rozdzielczej, kierowca może aktywować urządzenie usuwające zaparowanie, by zawsze mieć dobrą widoczność. System wyposażono w czujnik luminescencyjny, automatycznie redukujący podczas nocnej jazdy odblaski reflektorów pojazdów jadących za samochodem, zapewniając kierowcy lepszą widoczność do tyłu.

Kiedy kierowca korzysta z kierunkowskazów lub włącza wsteczny bieg, cyfrowe boczne monitory automatycznie poszerzają obraz po bokach auta i za samochodem, eliminując martwe pole i pomagając bezpieczniej wykonywać manewry. Ikona w rogu ekranu ostrzega kierowcę o zmianie proporcji. Po zakończeniu manewru skrętu, zmiany pasa lub parkowania, system automatycznie powraca do standardowych ustawień. Kierowca może również ręcznie włączyć rozszerzony widok albo wyłączyć tę funkcję. System można regulować za pomocą takich samych, jak w przypadku konwencjonalnych lusterek, zewnętrznych elementów sterujących w panelu drzwi kierowcy. Funkcja menu zapewnia dostęp do ustawień systemu, w tym jasności i funkcji automatycznego składania kamer po zaparkowaniu samochodu. System ma również funkcję monitorowania martwego pola.

Cyfrowe lusterka pomagają również kierowcy w bezpiecznym manewrowaniu, automatycznie wyświetlając linie referencyjne. Podczas parkowania linie wskazują odległości 20 i 50 cm od tylnego zderzaka oraz 50 cm wzdłuż każdego z boków samochodu. Są one widoczne na obrazie na żywo z kamer, a także w postaci ikon na wyświetlaczu, obrazującym widzianą z góry pozycję samochodu. Podczas jazdy autostradowej, kierowcy łatwiej ocenić bezpieczne odległości od innych uczestników ruchu za pomocą linii odniesienia, wskazujących na drodze odległości 5, 10 i 15 metrów, podczas jazdy z prędkością do 70 km/h. Przy wyższych prędkościach, odległości te wynoszą 5, 10, 15 i 30 metrów.

(TSz)
Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *