Czy opłaca się elektryfikować flotę?

Całkowity koszt posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych może wyrównać się już przed upływem roku od rozpoczęcia eksploatacji – wynika z badania „ELAB Miasto Czystego Transportu” przeprowadzonego z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Kluczowym elementem projektu ELAB była analiza porównawcza całkowitych kosztów posiadania (TCO) pojazdów elektrycznych i spalinowych w rzeczywistych warunkach użytkowania. Badanie wykazało, że zakup napędzanych prądem aut osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych może być bardziej opłacalny niż ich konwencjonalnych odpowiedników. Nawet przy założeniu braku obowiązywania programów finansowego wsparcia elektromobilności. Wyższe ceny EV są rekompensowane przez znacznie niższe koszty obciążające ich posiadaczy na etapie eksploatacji. – Wyniki badania udowadniają, że inwestycja w elektromobilność może przynieść wymierne korzyści finansowe. Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynkowe, wprowadzenie dotacji ze środków publicznych pozostaje jednak kluczowym czynnikiem pozwalającym zachęcić do elektromobilności szerokie grono przedsiębiorców. Uwzględnienie dofinansowania w analizie całkowitych kosztów posiadania, prowadzi do wyrównania TCO samochodów elektrycznych i spalinowych we wszystkich segmentach przed upływem roku od momentu wprowadzenia pojazdu do floty – twierdzi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

W ramach projektu przeprowadzono też m.in. analizę porównawczą oddziaływania pojazdów elektrycznych i spalinowych na środowisko w realnych warunkach eksploatacyjnych. Badanie wykazało, że EV zasilane energią ze źródeł odnawialnych mogą być w 100 proc. zeroemisyjne pod względem emisji CO2. W ramach projektu ELAB przeprowadzono również analizę porównawczą emisji hałasu dostawczych pojazdów elektrycznych i spalinowych. Badanie wykazało, że samochody zasilane prądem ograniczają hałas w największym stopniu przy niższych prędkościach.

Kolejnym elementem badania była analiza wpływu masy przewożonego ładunku na zużycie energii przez dostawcze pojazdy elektryczne. Uzyskane wyniki wykazały, że w przypadku lekkich, elektrycznych samochodów dostawczych każde dodatkowe 100 kg masy ładunku wpływa na zwiększenie zużycia energii o ok. 7 proc., zaś w przypadku ciężkich, elektrycznych samochodów dostawczych o ok. 5,25 proc. To według PSPA, lepsze rezultaty niż szacunki zakładane przed rozpoczęciem badania.

Źródło: IBRM Samar/PSPA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *