Menadżer Floty – specjalne wydanie na Targi EkoFlota

Wydawnictwo Menadżer Floty wspólnie z partnerem merytorycznym – Polskim Związkiem Paliw Alternatywnych przygotował na Targi Eko Flota – Motoryzacja Przyszłości, specjalne wydanie Menadżera Floty, które znajdziecie w Poznaniu podczas trwania Targów. Ten specjalny numer w całości poświęcony jest tematyce elektromobilności i paliwom alternatywnym, a tematy zostały ujęte w taki sposób, by stworzyły kompendium wiedzy, z której w łatwy sposób korzystać będą mogli flotowcy, kadra zarządzająca oraz użytkownicy samochodów elektrycznych. Zachęcamy więc, byście oprócz wrażeń i nowych kontaktów biznesowych zabrali ze sobą egzemplarz tego specjalnego wydania miesięcznika Menadżer Floty.

W numerze znajdziecie podsumowanie Kongresu Nowej Mobilności, który był największymi w Polsce, dwudniowymi warsztatami dla samorządów, poświęconymi elektromobilności. Ponad 500 przedstawicieli polskich miast wspólnie z praktykami rynku w sumie przez pełne 24 godziny omawiało najlepsze rozwiązania przyczyniające się do rozwoju rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. W tekście Przedstawiamy wybrane wnioski z Kongresu.

Z badań PSPA wynika, że dziewięćdziesiąt sześć procent polskich kierowców nie zna przywilejów wynikających z użytkowania pojazdów elektrycznych, a 95% z nich nie orientuje się, gdzie jest najbliższa ładowarka. Z kolei 85% użytkowników EV spotkało się z nieodpowiednią reakcją pozostałych uczestników ruchu drogowego, np. na buspasach, a 55% nie mogło skorzystać z ładowarki przez źle zaparkowany pojazd konwencjonalny. Aby edukować użytkowników dróg i zminimalizować skutki niewiedzy kierowców, PSPA opracowało System Identyfikacji Elektromobilności, w tym propozycje znaków drogowych pionowych i poziomych. Takie oznakowanie wdrożyło już Miasto Łódź.

Zastanawialiście się, jak zaplanować strefy czystego transportu? Po polskich drogach porusza się ponad 20 mln samochodów. Co roku rejestrowanych jest 1,5 mln. Emisje pochodzące z transportu drogowego odpowiadają nawet za 80% zanieczyszczeń powietrza w miastach. Efektem jest zjawisko smogu i zły stan powietrza, którym oddychamy. Do tej pory w Polsce powstała na razie tylko jedna, pilotażowa strefa niskoemisyjna w Krakowie, która i tak bardzo szybko została oprotestowana. Dlaczego? Przeczytajcie tekst poświęcony temu zagadnieniu, by nie popełniać błędów poprzedników.

Według danych z końca sierpnia br. po polskich drogach jeżdżą już  6672 samochody osobowe z napędem elektrycznym. W okresie od stycznia do sierpnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2416 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, czyli o 89% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Do dyspozycji kierowców jest także 888 stacji ładowania – wynika z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM, który bije coraz szybciej. Do zakładanego miliona jest jednak jeszcze bardzo daleko. W tekście poznacie strukturę i proporcje rynku samochodów zero- i niskoemisyjnych w Polsce.

W ramach PSPA, przy współudziale niemal całej polskiej branży e-mobility, realizowany jest obecnie szeroko zakrojony projekt „Biała Księga Elektromobilności”, którego celem jest usunięcie przeszkód stojących na drodze swobodnemu rozwojowi zrównoważonego transportu w Polsce. W ramach projektu powołanych zostało sześć grup roboczych, składających się często z kilkudziesięciu podmiotów, odpowiadających następującym obszarom tematycznym: ogólnodostępna infrastruktura ładowania, infrastruktura budynkowa, podatki i taryfy, rynek flotowy, wsparcie i promocja rynku oraz samorządy. To właśnie w tych obszarach potrzeba zmian zarówno na szczeblu legislacyjnym, jak i administracyjnym.

Rozbudowa stacji ładowania w naszym kraju przebiega w tempie odpowiadającym rozwojowi rynku pojazdów elektrycznych. Według Licznika elektromobilności opracowanego przez PSPA oraz PZPM w Polsce pod koniec sierpnia br. funkcjonowało 888 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych – 264 (30%) z nich stanowiły szybkie stacje DC, zaś pozostałą część – wolne ładowarki AC. W dniu 30 lipca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Energii w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego, będące jednym z aktów wykonawczych ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jakie są całkowite koszty posiadania elektrycznego vana we flocie firmowej? Sprawdziło to PSPA, wspólnie z 9 partnerami zaangażowanymi w projekt „Flota z energią”. Przez 6 tygodni zeroemisyjny Mercedes-Benz eVito oraz Vito z napędem konwencjonalnym były eksploatowane w rzeczywistych warunkach użytkowania przez 3 różne firmy: Polkomtel, Zespół Elektrowni Pątnów – Adamów – Konin oraz Hotel Ossa.

Podczas tegorocznej edycji Targów EkoFlota zadebiutuje w Polsce elektryczny Volkswagen ID.3, ale działalność niemieckiego koncernu nie ogranicza się do wprowadzania nowych, bezemisyjnych modeli samochodów. Do 2025 r. koncern zamierza uruchomić w Europie 36 000 punktów ładowania. W Polsce do końca przyszłego roku zostanie oddanych do użytku 350 publicznych stacji ładowania przy salonach marek należących do Grupy. Niektóre ze stacji już działają.

W numerze znajdziecie także obszerną zapowiedź Swiatowego Forum Elektromobilności, które odbędzie się 21 listopada 2019 roku w Warszawie. Jak zapowiedział wiceminister środowiska, prezydent COP24, Michał Kurtyka, Global e-Mobility Forum ma być największym i najbardziej znaczącym miejscem do dyskusji o elektromobilności. Współorganizatorem wydarzenia jest PSPA.

Polscy klienci mają już do wyboru ponad 60 samochodów z napędem elektrycznym. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaprezentowało 3. edycję katalogu pojazdów elektrycznych dostępnych w Polsce. To zestawienie zawierające przegląd wszystkich modeli całkowicie elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) znajdujących się w ofercie koncernów motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku. Partnerami PSPA w ramach prac przy katalogu są firmy Alphabet, ENGIE oraz Garo.