[GENEWA 2018] Elektryczne mikropojazdy marki Volkswagen

Volkswagen staje się największym na świecie producentem pojazdów z napędem elektrycznym. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie, niemiecki koncern zaprezentował nie tylko samochody koncepcyjne, ale także dwa elektryczne mikropojazdy.

Oprócz premiery studyjnej limuzyny klasy wyższej I.D. VIZZION, stylowego I.D. BUZZ, przestronnego SUV-a I.D. CROZZ i kompaktowego I.D., aż po Streetmate’a i Cityskatera, Volkswagen zaprezentował w Genewie dwa koncepcyjne mikropojazdy przeznaczone do poruszania się na krótkich dystansach: Cityskater oraz Streetmate.

Cityskater jest przeznaczony do jazdy na krótkich odcinkach. Porusza się  na trzech kołach – dwa znajdują się z przodu. Za pośrednictwem tylnego, trzeciego kola, pojazd jest napędzany. Cityskater jest wyposażony w znajdujące się przy kołach podnóżki pod prawą i lewą nogę. Drążek kierowniczy zapewnia użytkownikowi równowagę, pojazdem steruje się przerzucając ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

Pojazd waży tylko 11,9 kg, ma długość 850 mm, wysokość 1.170 mm, może udźwignąć ciężar 120 kg. W jego wyposażeniu znajdują się światła z przodu i z tyłu oraz sygnał dźwiękowy. Tarczowy hamulec umieszczono z tyłu. Pojazd jest tak niewielki, że złożony zmieści się w samochodowym bagażniku.

Elektryczny silnik umieszczony przy tylnym kole ma moc maksymalną o wartości 450 wat. Pojemność litowo-jonowego akumulatora wynosi 200 Wh, można go w niecałą godzinę naładować do 50% pojemności korzystając z domowego gniazda prądu (230 volt). Zasięg w połowie naładowanego akumulatora wynosi 7,5 km, w pełni naładowany umożliwia przejechanie 15 km, a porusza się z prędkością do 20 km/h.

Kompaktowy Cityskatera pojawi się na rynku jeszcze w tym roku.

Drugim mikropojazdem zaprezentowanym przez markę Volkswagen w Genewie jest studyjny pojazd o nazwie Streetmate. Studyjny model jest lekki – waży tylko 65 kg. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 1,3 kWh, został umieszczony w podłodze. Prądem o mocy 500 wat akumulator można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin i 15 minut. Baterię można także wyjąć i naładować ją w domu lub w biurze. Po pełnym naładowaniu baterii skuter może przejechać do 35 km. Streetmate rozwija prędkość do 45 km/h i można wygodnie poruszać się nim siedząc; zależnie od rodzaju homologacji możliwe jest też złożenie siedzenia po to, by elektrycznym skuterem kierować na stojąco.

Prowadzenie Streetmate’a jest proste – moc elektryczną uruchamia się kciukiem na kierownicy. Skuteczne hamowanie zapewniają hamulce z dziurkowanymi tarczami oraz układ ABS. Podczas hamowania umieszczony przy tylnym kole elektryczny silnik pełni rolę generatora i odzyskuje energię poprzez rekuperację. Do kierowania elektrycznym skuterem, który podlega obowiązkowi rejestracji i ubezpieczenia, w Europie są wymagane kask oraz prawo jazdy.

Streetmate jest wyposażony w urządzenia zapewniające łączność. Pośrodku kierownicy znajduje się 5,3-calowy monitor. Jest on odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, jest też wodoodporny. Na jasnym tle wyświetlacza pojawiają się informacje dotyczące parametrów jazdy, jak stan akumulatora czy zasięg pojazdu. Ekran można połączyć ze smartfonem, z którego może on pobierać m.in. dane nawigacyjne.

Galeria

Źródło: Volkswagen

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności