Tyska fabryka szykuje się do produkcji nowych modeli

Mija blisko rok od zapowiedzi koncernu Stellantis umieszczenia w Tychach produkcji nowych samochodów hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek: Jeep, Fiat i Alfa Romeo. W zakładzie właśnie rozpoczęto prace budowlane związane z przygotowaniami pod nowe inwestycje.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku Stellantis zapowiedział rozbudowę i modernizację zakładu w Tychach, w wyniku czego w drugiej połowie 2022 roku ma tu zostać uruchomiona seryjna produkcja Jeepa, pierwszego z trzech nowych modeli samochodów. W kilkumiesięcznych odstępach ruszy z kolei montaż Fiata i Alfy Romeo. Przedstawiciele firmy nadal nie ujawniają jednak szczegółów dotyczących modeli planowanych do produkcji. – Mogę jedynie potwierdzić, że montaż Jeepa rozpocznie się pod koniec 2022 roku – mówi Rafał Grzanecki, rzecznik spółki FCA Poland wchodzącej w skład koncernu Stellantis.

Media od wielu miesięcy sugerują, że na początek w grę wchodzi produkcja małego SUV-a Jeepa, która w 2023 roku zostanie uzupełniona o małego crossovera Fiata i prawdopodobnie o mniejszą odmianę Alfy Tonale. Podstawą wszystkich trzech pojazdów miałaby być kompaktowa platforma modułowa (CMP a oraz eCMP) dawnej Grupy PSA, które są używane w Peugeotach 208 i 2008, Opel / Vauxhall Corsa i Mokka, Citroen C4 i DS3 Crossback oraz w zelektryfikowanych wersjach tych aut. Nowe modele Jeepa, Fiata i Alfa mają wykorzystywać głównie silniki i skrzynie biegów byłej Grupy PSA (od stycznia br. tworzącej wraz z FCA koncern Stellantis).

W grudniu ubiegłego roku ówczesny wicepremier Jarosław Gowin napisał na Twitterze, że FCA (obecnie Stellantis) zainwestuje 755 mln zł (204 mln dolarów) w produkcję samochodów w Tychach. Już w tym roku serwis Automotive News Europe napisał, że zgodnie z zapytaniem ofertowym przekazanym dostawcom przez Stellantisa, całkowita wielkość produkcji nowych aut w Tychach ma osiągnąć docelowo 300 tysięcy sztuk rocznie.

Fabryka w Tychach, wybudowana w latach 1972-1975, zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. W 2020 roku, mimo zamknięcia zakładu na ponad 3 miesiące z powodu pandemii, wyprodukowano 173 950 samochodów, w tym 121 789 Fiatów 500, 15 426 Abarthów 500 oraz 36 735 Lancii Ypsilon. W tym roku wynik ma być zbliżony do ubiegłorocznego – Produkcja trwa do świąt Bożego Narodzenia. Końcowy rezultat będzie oscylował wokół 170 tysięcy samochodów – informuje Rafał Grzanecki.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *