Strefa Czystego Transportu w Krakowie wyeliminuje starsze samochody

Krakowscy Radni zdecydowali że od 1 lipca 2024 roku całe miasto zostanie objęte Strefą Czystego Transportu, która ma przyczynić się do eliminacji najstarszych pojazdów z miasta, a tym samym znacząco ograniczyć emisję zanieczyszczeń.

Już za półtora roku w Polsce zostanie wdrożona pierwsza Strefa Czystego Transportu (SCT). Zgodnie z przyjętą uchwałą, wdrożenie SCT w stolicy Małopolski przebiegać będzie w dwóch etapach. Pierwszy przewidziany jest między 1 lipca 2024 roku a 30 czerwca 2026 r. W tym okresie do SCT będą mogły wjechać pojazdy benzynowe oraz zasilane gazem LPG spełniające normę Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku Diesli obowiązywać ma norma Euro 2 (lub produkcja od 1995 r.). Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. zostaną objęte surowszymi limitami. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi minimalny limit stanowić będzie norma Euro 3 (produkcja od 2000 r.), a dla samochodów z silnikami Diesla – norma Euro 5 (produkcja po 2008 r.). Docelowe ograniczenia mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2026 r. To właśnie wtedy pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W efekcie do Krakowa nie będą mogły wjechać samochody zasilane benzyną oraz LPG niespełniające normy Euro 3 lub produkowane przed 2000 r., natomiast dla silników Diesla mowa o normach poniżej Euro 5 lub produkcji przed 2008 r.

Chociaż pierwsze założenia obejmowały implementację Strefy w wydzielonej części miasta, obejmującej teren od Kleparza do Starego Podgórza oraz pomiędzy Nowym Światem a Grzegórzkami, ostatecznie – w celu zwiększenia efektywności rozwiązania – zdecydowano, by Strefa objęła cały obszar miejski.

Źródło: PSPA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *