W warszawskim Volkswagen Home zaprezentowano nowy model ID.7. To pierwsza elektryczna limuzyna marki z Wolfsburga, której deklarowany zasięg dochodzi do 700 km (wg WLTP). Nowy, elektryczny „okręt flagowy” Volkswagena mierzący prawie 5 m długości trafi na rynek w Europie i Chinach po wakacjach, natomiast w sprzedaży w Polsce pojawi się na początku 2024 roku. W premierze uczestniczył m.in. Paweł Szuflak, nowy dyrektor marki Volkswagen w Polsce.
To pierwszy model wykorzystujący platformę MEB w połączeniu z nową, bardziej wydajną generacją układu napędowego. Z mocą 286 KM jest to dysponujący najwyższym momentem obrotowym silnik (545 Nm) w gamie modeli ID. Ten silnik będzie stosowany w ID.7 niezależnie od wybranej pojemności akumulatora. Zespół napędowy o wewnętrznym oznaczeniu APP550 została opracowany wspólnie z Volkswagen Group Components w Kassel i tam też jest produkowany.
Nowy układ napędowy został zoptymalizowany przede wszystkim pod względem zużycia energii. W zależności od pojemności akumulatora przewiduje się, że zasięg wg WLTP będzie wynosił do 700 km (z akumulatorem 88 kWh), a moc ładowania – do ok. 200 kW. Wersja z większym zestawem akumulatorów dołączy do gamy wiosną 2024 roku, a już we wrześniu tego roku zadebiutuje odmiana GTX.
Nadwozie ID.7 ma prawie pięć metrów długości i zostało zaprojektowane tak, by opór powietrza był jak najniższy. Linia dachu elegancko opada ku tyłowi nadwozia, co przypomina samochody coupe. Efekt? Dopracowane pod kątem aerodynamicznym nadwozie – współczynnik cx wynosi zaledwie ok. 0,23, zależnie od wyposażenia. Długi rozstaw osi i krótkie zwisy sprawiają, że we wnętrzu pojazdu jest bardzo dużo miejsca dla wszystkich pasażerów.
Zgodzie z sugestiami klientów
Volkswagen zareagował na sugestie klientów i poprawił obsługę nowego modeli w istotnych obszarach. Do standardowego wyposażenia ID.7 należą m.in.:
–15-calowy ekran systemu infotainment
– wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością
– nowa koncepcja obsługi klimatyzacji, z łatwo dostępnym panelem oraz przyciski, którym
można samodzielnie przypisać ulubione funkcje
– podświetlane dotykowe slidery
Dzięki nowym fotelom z rozszerzoną funkcją masażu oraz automatycznie przyciemnianemu panoramicznemu oknu dachowemu, ID.7 oferuje opcje wyposażenia, które występują tylko w topowych autach. Stopień przezroczystości szyby nowego panoramicznego okna dachowego można przełączać przy pomocy sterowania dotykowego.
Podobnie jak wiele innych funkcji w ID.7, również dach można obsługiwać za pomocą komend głosowych – odbywa się to z wykorzystaniem nowego asystenta głosowego IDA. Nowością są także opcjonalne fotele przednie: po raz pierwszy w Volkswagenie dostępne są adaptacyjne siedzenia Climatronic – z chłodzeniem i ogrzewaniem dostosowanym do potrzeb, a także z funkcją suszenia. Dostępna jest również funkcja masażu z certyfikatem niemieckiej kampanii na rzecz zdrowszych pleców (AGR). Paletę opcji dopełnia 700-watowe nagłośnienie firmy Harman Kardon: 14 wysokiej klasy głośników, w tym głośnik centralny z przodu i subwoofer w przestrzeni bagażowej, gwarantują imponujące wrażenia dźwiękowe w nowej limuzynie Volkswagena.
Systemy pomogą kierowcy
System Travel Assist z danymi tzw. inteligencji zbiorowej pozwala ID.7 na półautomatyczną jazdę. Volkswagen opracował tę funkcję wspólnie z CARIAD, firmą produkującą oprogramowanie dla Grupy Volkswagen. W razie potrzeby ID.7 może również wykorzystywać Travel Assist do wspomaganej zmiany pasa ruchu na autostradzie podczas jazdy z prędkością powyżej 90 km/h. Kierowca monitoruje manewr, ale samo prowadzenie pojazdu jest znacznie łatwiejsze. Jeśli chodzi o parkowanie, flagowy model rodziny ID. Volkswagen może samodzielnie wykonywać różne manewry na parkingu. Jednym z rozwiązań dostępnych w ID.7 jest parkowanie z funkcją pamięci. Kierowca może wówczas siedzieć za kierownicą lub monitorować procedurę parkowania z zewnątrz pojazdu za pomocą aplikacji na smartfonie.
10 nowych modeli EV do 2026 roku
Nowy ID.7 jest jednym z dziesięciu nowych elektrycznych samochodów, które Volkswagen wprowadzi na rynek do 2026 roku. Tylko w tym roku do salonów trafi zmodernizowany ID.3, ID. Buzz z wydłużonym rozstawem osi oraz ID.7. Elektryczny kompaktowy SUV oraz produkcyjna wersja ID. 2all w cenie poniżej 25 000 euro planowane są na 2026 rok. Dzięki temu marka z Wolfsburga będzie mieć najszerszą ofertę pojazdów elektrycznych w porównaniu z konkurencją.
Egzemplarze ID.7, które trafią na rynek europejski i północnoamerykański będą zjeżdżać z taśm produkcyjnych w zakładach Volkswagena w Emden, natomiast w Chinach będą wytwarzane modele przeznaczone na tamtejszy rynek.
Celem niemieckiego producenta jest osiągnięcie do 2030 roku udziału pojazdów elektrycznych w sprzedaży w Europie na poziomie 80 procent. Przypomnijmy, że zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, od 2033 roku Volkswagen będzie produkował na Starym Kontynencie wyłącznie modele elektryczne.
(opr. TSz)
Zdjęcia: Tomasz Szmandra