Nowy Ford Transit Custom i Tourneo Custom już w Polsce

Podczas warszawskiej premiery nowej generacji najlepiej sprzedającego się w Europie jednotonowego samochodu dostawczego – Forda Transita Custom mieliśmy okazję poznać także osobowy model Tourneo Custom. Oba pojazdy Forda Pro wchodzą na rynek m.in. w wersjach z najnowszą hybrydową jednostką typu plug-in (PHEV) i opcjonalnym napędem na wszystkie koła.

Nowy Ford Transita Custom od momentu swojej międzynarodowej premiery zyskuje pozytywne opinie, czego wyrazem jest mi.in. zdobycie tytułu Van of the Year 2024. Dzięki platformie nowej generacji pojazd zyskał zwiększoną ładowność, wyższy komfort i wygodę obsługi, a także szeroki wybór ekonomicznych układów napędowych. Zaprojektowana od podstaw konstrukcja jest sztywniejsza i o 100 kg lżejsza od platformy pojazdu poprzedniej generacji, a rozstaw osi wydłużono do 200 mm w zależności od wersji, aby uzyskać optymalną pojemność ładunkową.

Z kolei dla uzyskania jak najniższego zużycia paliwa, opracowano nową konstrukcję nadwozia z wykorzystaniem wielu symulacji aerodynamicznych, co w połączeniu ze zmniejszoną powierzchnią czołową modelu pozwoliło uzyskać współczynnik CdA niższy aż o 13 proc. w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Co ważne – konstrukcja nadwozia została opracowana pod kątem uzyskania całkowitej wysokości poniżej dwóch metrów, co pozwala na wjazd do stref o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe, garaże i podziemne rampy załadunkowe.

Ekonomia i uniwersalność

Otwór bocznych drzwi ładunkowych ułatwia załadunek, a nowy stopień wejściowy sprawia, że wchodzenie do wnętrza jest łatwiejsze. Opcjonalne, elektrycznie sterowane przesuwne drzwi boczne, wyposażone w funkcję bezdotykowej obsługi, ułatwiają załadunek paczek lub sprzętu. Przeanalizowano kwestie związane z rozmieszczeniem komponentów zawieszenia i nadwozia, dzięki czemu uzyskano obniżenie podłogi przestrzeni ładunkowej, co ułatwia załadunek i dostęp do kabiny.

Możemy zamówić model z nadwoziem o długości L1 (505 cm) lub L2 (545 cm) o dopuszczalnej masie całkowitej 2,8, 3,0 lub 3,2 tony w wersjach Van (czyli furgon), 6-osobowym wariancie brygadowym oraz w 5-osobowej odmianie MultiCab. Jeżeli chodzi o napędy, to mamy do wyboru silniki wysokoprężne EcoBlue (o mocy 110, 136, 150 lub 170 KM) oraz hybrydową jednostkę typu plug-in o mocy 232 KM. Po raz pierwszy można także zamówić w Transicie Custom napęd na wszystkie koła Intelligent All-Wheel Drive. System inteligentnie rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną osią za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła, reagując na utratę przyczepności w czasie krótszym niż 20 milisekund. Jest dostępny w modelach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Jeżeli zależy nam na podniesieniu przyczepności w trudnych warunkach i preferujemy manualną skrzynię biegów, możemy wyposażyć pojazd w mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który znalazł się w ofercie z silnikami wysokoprężnymi EcoBlue o mocy 136 i 150 KM.

Bezpieczeństwo i sztuczna inteligencja

Transit Custom jest w pełni zintegrowany z platformą oprogramowania i usług Ford Pro; standardowa łączność 5G umożliwia bezprzewodowe aktualizacje, odblokowujące nowe możliwości samochodu. Wraz z wprowadzeniem tego modelu na rynek, po raz pierwszy w tym segmencie pojawiły się takie udogodnienia, jak: odchylana kierownica (jako element pakietu Mobile Office) mogąca służyć jako stolik lub podpórkę pod laptop czy tablet, oszczędzający czas system Delivery Assist oraz nowy system ostrzegający Exit Warning, który podczas wysiadania z auta chroni przed kolizją z pojazdami, w tym rowerami.

Ciekawy rozwiązaniem, nie tylko dla firm kurierskich, jest wspomniany powyżej system automatyzacji powtarzalnych działań Delivery Assist 5, który wpływa na usprawnienie dostaw poprzez automatyzację niektórych zadań, oszczędzając czas i zwiększając bezpieczeństwo. Po wybraniu tej funkcji, system aktywuje się, gdy kierowca przełączy wybierak przekładni na pozycję „P”. Transit Custom automatycznie włącza wtedy światła awaryjne, zamyka wszystkie otwarte okna i blokuje drzwi po wyjściu kierowcy z samochodu. Po powrocie kierowca może wsiąść do kabiny bez kluczyka i uruchomić pojazd. Światła awaryjne wyłączą się, a szyby wrócą do poprzedniego położenia.

Transit Custom jest również fabrycznie wyposażony w funkcję Alexa, zintegrowaną z 13‑calowym ekranem dotykowym. Oznacza to, że użytkownik ma do dyspozycji sztuczną inteligencję, która pomaga mu w komunikowaniu się ze światem i organizowaniu pracy, dzięki czemu spędza przyjemniej i efektywniej czas za kierownicą. Funkcja Alexa sprawia, że kierowcy mogą używać prostych poleceń głosowych do takich zadań, jak ustawianie kolejnych punktów trasy w nawigacji czy wykonywanie połączeń telefonicznych.

Ford Tourneo Custom także po zmianach

W większość wymienionych rozwiązań wyposażony został również odświeżony Ford Tourneo Custom, oferujący obszerne wnętrze dla maksymalnie dziewięciu osób. Nowy model wchodzi na rynek z pełnym pakietem wyposażenia premium, m.in. z elastycznie regulowanymi tylnymi siedzeniami montowanymi na szynach, drzwiami bocznymi obsługiwanymi bez użycia rąk, systemem audio B&O i panoramicznym szklanym dachem. Superszybka łączność za pośrednictwem standardowego modemu 5G, umożliwia wygodne, intuicyjne korzystanie z usług cyfrowych Ford Pro, dzięki czemu eksploatacja Tourneo Custom jest prostsza i bardziej ekonomiczna. Właściciele mogą zdalnie blokować drzwi i monitorować bezpieczeństwo pojazdu, a także odbierać alerty dotyczące stanu technicznego auta za pośrednictwem aplikacji FordPass 5 lub – w przypadku przedsiębiorców – oprogramowania Ford Pro, zwiększającego produktywność. Modem FordPass Connect umożliwia również bezprzewodową aktualizację oprogramowania poprzez Ford Power-Up.

Natomiast system kamer 360 stopni, który zapewnia pełny widok otoczenia wokół pojazdu i ułatwia manewry w przestrzeni miejskiej. Po raz pierwszy w Tourneo Custom i całej rodzinie minibusów Tourneo Forda dostępny jest też system ostrzegania podczas opuszczania pojazdu. Ostrzega on pasażerów wysiadających z pojazdu o zbliżaniu się z tyłu samochodów lub rowerów, aby zapobiec wypadkom związanym z opuszczaniem pojazdu w niewłaściwym momencie. Może także ostrzegać rodziców, jeśli dzieci siedzące w drugim lub trzecim rzędzie otwierają przesuwane drzwi boczne i mogłyby wybiec na drogę.

Najnowszego Transita Custom (w cenie od 142 010 zł netto) i Tourneo Custom (od 190 780 zł netto) można już zamawiać w salonach Ford Pro, a wkrótce ruszą zamówienia na w pełni elektryczne wersje tych aut, które trafią do klientów jesienią 2024 roku.

Oprac. Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *