Firma Nissan zaprezentowała niewielki miejski bezemisyjny model Sakura. Sprzedaż kolejnego z gamy pojazdów elektrycznych japońskiego koncernu ma ruszyć latem tego roku. Sakura będzie kosztować od około 1,78 mln jenów (ponad 13 000 euro). Nissan zaoferuje też klientom z kraju Kwitnącej Wiśni opcje zakupów online, poprzez dedykowaną witrynę internetową.
Nazwa auta nawiązuje do japońskiego kwiatu wiśni, a jego przystępna cena ma zapewnić większy wybór konsumentom na rynku pojazdów elektrycznych. – Całkowicie nowa Sakura podąża za modelami Leaf i Ariya jako pojazd elektryczny przeznaczony na rynek masowy. Wierzymy, że zmieni to rynek japoński i sprawi, że pojazdy elektryczne będą znacznie bardziej dostępne dla klientów w Japonii – powiedział Asako Hoshino, wiceprezes Nissana.
Sakura EV może zaimponować parametrami, które wydają się odpowiadać oczekiwaniom konsumentów. Na przykład jego promień skrętu wynoszący 4,8 metra. Umożliwi to kierowcom łatwe wykonywanie ostrych manewrów, co przydaje się zwłaszcza w ruchu miejskim. Pomimo swoich rozmiarów auto ma przestronne wnętrze i duży zasięg, dzięki czemu idealnie nadaje się do codziennych potrzeb, takich jak dojazdy do pracy i zakupy. Jest również wyposażone w zautomatyzowany system parkowania.
„Maluch” Nissana jest wyposażony w zaawansowaną technologię sterowania i silnik wytwarzający 47 kW i 195 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu dysponuje mocnym i płynnym przyspieszeniem. To zaś jest znacznym ułatwieniem w momencie potrzeby włączenia się do jazdy np. na autostradzie. Trzy tryby jazdy — Eco, Standard i Sport — zapewniają optymalną wydajność w różnych sytuacjach. Korzystając z funkcji e-Pedal Step, kierowca może zwalniać płynnie, „puszczając” pedał przyspieszenia — jednocześnie ładując akumulator. Prędkość Sakury można regulować za pomocą samego pedału przyspieszenia. Ponadto nisko położony środek ciężkości poprawia stabilność i zapewnia komfort jazdy na nierównych nawierzchniach.
Sakura jest wyposażona w akumulator litowo-jonowy, którego wydajność i niezawodności została przetestowana w modelu Leaf. Dzięki specjalnej metodzie układania ogniw bateria jest kompaktowa, dlatego Sakura ma przestronne wnętrze. Oferuje zasięg do 180 km. Akumulator może być również używany jako mobilne źródło zasilania w sytuacjach awaryjnych i dostarczać energię elektryczną do domu.
Oprócz systemu wspomagania kierowcy ProPilot 3, Sakura jest wyposażona we wspomniany system ProPilot Park, który automatycznie steruje kierowaniem, przyspieszaniem, hamowaniem, zmianą biegów i hamulcem postojowym podczas parkowania.
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny elektrycznego „malucha” Nissana, to jego przód ma być, zdaniem projektantów kwintesencją pojazdów nowej generacji Nissana. Eleganckie, smukłe reflektory (po raz pierwszy zastosowane w mini pojeździe) zwiększają bezpieczeństwo w nocy. Wersje G i X są również wyposażone w szerokie tylne lampy LED, których wygląd inspirowany jest kratownicą tylnych drzwi. Natomiast port ładowania, znajdujący się po prawej stronie z tyłu pojazdu, zapala się po otwarciu pokrywy, aby ułatwić korzystanie z telefonu w nocy. Dostępnych jest 15 kolorów nadwozia, w tym 4 dwukolorowe opcje, które przywołują pory roku.
We wnętrzu centralnym elementem kokpitu Sakury jest 7-calowy wyświetlacz. Zamontowano także uchwyty na kubki ze stabilizatorami. Dostępne są trzy kolory wnętrza: czarny, beżowy i niebieski szary.
Źródło: Informacja prasowa