Wynajem długoterminowy najodporniejszy na kryzys

Wynajem długoterminowy okazał się najodporniejszy na kryzys. Ta forma finansowania samochodów dla firm w I kwartale roku zanotowała rekordowy udział w sprzedaży nowych aut przedsiębiorcom. Wśród najpopularniejszych samochodów dominują: Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Skoda Fabia, Opel Astra i Volkswagen Passat.

Zakłócone łańcuchy dostaw, braki komponentów spowodowane pandemią koronawirusa i pogłębione wojną w Ukrainie, negatywnie odbijają się na rynku motoryzacyjnym w Polsce i w całej Europie. Problemy z dostępnością nowych samochodów przyczyniły się do dwucyfrowych spadków sprzedaży pojazdów na całym Starym Kontynencie, w tym także w Polsce. Jak jednak zaznacza Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), po I kwartale roku poziom spadków na rynku motoryzacyjnym w Polsce znacznie różni się w zależności od rodzaju finansowania samochodów.

Według danych PZWLP, w przypadku samochodów kupowanych w kredycie, ze środków własnych i z wykorzystaniem klasycznego leasingu liczonych razem sprzedaż była mniejsza o 18,7 proc. r/r. Najniższy spadek, bo 7,6 proc. r/r został natomiast zanotowany w przypadku wynajmu długoterminowego, w którym w pierwszym kwartale znalazło się 19,4 tys. nowych aut osobowych kupowanych przez firmy. W efekcie relatywnie najlepszych rezultatów osiągniętych przez tę formę finansowania, w wynajmie długoterminowym znalazło się 27,4 proc. nowych samochodów osobowych sprzedanych w I kwartale do firm w Polsce. Oznacza to wzrost o 2,5 punktu procentowego w stosunku do takiego samego okresu ubiegłego roku. PZWLP w opublikowanym w poniedziałek komunikacie podkreśla, że taki udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut jest rekordowy w kilkunastoletniej historii analiz statystycznych prowadzonych przez Związek. – Co więcej, udział wynajmu długoterminowego był wysoki również w odniesieniu do sprzedaży całkowitej nowych samochodów w naszym kraju, a więc uwzględniającej segment zarówno firm, jak i klientów indywidualnych. W wynajmie długoterminowym znalazło się bowiem 19 proc. wszystkich nowych aut sprzedanych w tym czasie w Polsce – twierdzi PZWLP.Analitycy Związku zwracają ponadto uwagę, że poziom 19,4 tys. nowych aut w wynajmie długoterminowym w I kwartale 2022 r. jest dokładnie taki sam jak w okresie przed pandemią, czyli w 2019 roku. I to mimo dużych problemów z dostępnością samochodów.

Duży wzrost udziału wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut do firm w Polsce w pierwszym kwartale bieżącego roku to jednak efekt nie tylko trwającego od wielu lat szybkiego rozwoju branży, zakłóconego jedynie na relatywnie krótki czas pandemią. Dynamicznie rosnąca popularność wynajmu długoterminowego na początku tego roku jest również powodowana zyskującymi jeszcze bardziej na wartości w obecnej sytuacji zaletami tego sposobu finansowania. Rosnące w dużym tempie ceny aut, wysoka inflacja i w związku z tym niska przewidywalność kosztów związanych z samochodami jeszcze bardziej niż wcześniej skłaniają firmy i przedsiębiorców do wynajmu długoterminowego, gdzie rata za wynajem, uwzględniająca nie tylko finansowanie pojazdu, ale zryczałtowane koszty napraw, serwisu, ubezpieczenia, opon itp. jest przez cały okres kontraktu np. 3 lata stałej wysokości. Ten argument przekonuje obecnie silniej niż do tej pory, nie tylko duże firmy, ale i małych przedsiębiorców. Na dodatek, w przypadku wynajmu długoterminowego nie ma konieczności żadnego finansowego wkładu własnego. W znacznej części przypadków pierwszym kosztem dla przedsiębiorcy jest pierwsza miesięczna rata za wynajem”- mówi Rogier Klop, członek zarządu PZWLP i dyrektor zarządzający LeasePlan Polska.

Na koniec marca 2022 r. łączna flota aut w wynajmie długoterminowym firm skupionych w PZWLP liczyła 194,5 tys. aut. Wśród najpopularniejszych samochodów znalazły się Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Skoda Fabia, Opel Astra i Volkswagen Passat.

Dane PZWLP podsumowujące I kwartał pokazują również bardzo dobrą sytuację w branży Rent a Car w Polsce. Zgodnie z danymi PZWLP po pierwszym kwartale 2022 roku, wypożyczalnie samochodów wracają do dobrej kondycji po turbulencjach ostatnich dwóch lat. Tempo rozwoju branży szybko rośnie i na koniec marca wynosiło już 20,1 proc. r/r. Wypożyczalnie samochodów bardzo dotkliwie odczuły skutki lockdownów podczas pandemii, co miało odzwierciedlenie we wskaźnikach PZWLP dotyczących dynamiki rozwoju tej branży. Jeszcze rok temu firmy z segmentu Rent a Car notowały z tego tytułu spadek na poziomie 8,5 proc. r/r.

Wypożyczalnie samochodów szybko odbudowują się po pandemii i gdyby nie ograniczona podaż nowych aut tempo wzrostu mogłoby być jeszcze wyższe. Obecna dynamika rozwoju jest już wysoka, ale musimy pamiętać, że porównujemy się do pierwszego kwartału zeszłego roku, kiedy w branży Rent a Car wciąż występował jeszcze kryzys spowodowany koronawirusem, a więc mamy w tym przypadku efekt niskiej bazy. Dane na koniec pierwszego półrocza pokażą nam bardziej obiektywny obraz. Zakładamy jednak, że będą one dobre. Prognozy rozwoju są bowiem optymistyczne, zdecydowana większość ograniczeń covidowych wpływających na ruch turystyczny, lotniczy i biznesowy została już zniesiona. Jednocześnie, obserwujemy również inny coraz silniejszy czynnik stymulujący rozwój w postaci rosnącej świadomości Polaków usług Rent a Car. Nasze społeczeństwo przekonuje się do korzystania z aut z wypożyczalni nie tylko podczas np. zagranicznych wakacji, ale również na co dzień, we własnym kraju, w różnych sytuacjach życiowych np. przeprowadzek, podróży turystycznych czy awarii swojego pojazdu”- mówi Paweł Piórkowski, członek zarządu PZWLP i prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.).

Branża Rent a Car jest obecnie reprezentowana w PZWLP przez 6 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, których łączna flota (bez firmy Avis Budget / Jupol) w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła na koniec marca 13,6 tys. aut.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *