Naprawy gwarancyjne już nie tylko w ASO!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ma dobre informacje dla osób kupujących nowe samochody oraz dla niezależnych warsztatów. Naprawy gwarancyjne nie będą uzależniane od serwisowania aut tylko w autoryzowanych stacjach obsługi!

Zgodnie z polskimi i unijnymi przepisami sprzedawcy nowych samochodów nie powinni wymagać od nabywców dokonywania przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi pod groźbą utraty gwarancji. Takie działanie może być uznane za porozumienie ograniczające konkurencję pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO), a jego skutki są niekorzystne zarówno dla kupujących samochody, jak i dla niezależnych warsztatów.

UOKiK sprawdził czy tego typu praktyki stosują polscy importerzy samochodów. Przeanalizowano działania 14 spośród nich: Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland oraz Volkswagen Group Polska. Urząd objął również badaniem ponad 70 przedsiębiorców prowadzących stacje dealerskie lub ASO. – Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UOKiK w opublikowanym komunikacie podkreśla, że zakwestionował praktyki ograniczania uprawnień z tytułu gwarancji wyłącznie z uwagi na fakt dokonywania przeglądów lub serwisów poza ASO. Warto przy tym pamiętać, że te usługi muszą być dokonywane zgodnie ze standardami danej marki. Wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie z tymi standardami może powodować utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *