Liderzy elektromobilności nagrodzeni

Czwarta edycja „Lidera Elektromobilności” rozstrzygnięta. Firma doradcza PwC oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wybrały cztery podmioty, które na przestrzeni ostatniego roku szczególnie zaangażowane były w rozwój zeroemisyjnej mobilności i transportu.

„Lider Elektromobilności 2021” to najważniejsze w Polsce wyróżnienie przyznawane firmom kreującym rynek e-mobility. Tegorocznych Liderów rankingu wybrano na podstawie analizy zgłoszeń w postaci szczegółowych ankiet, zawierających ponad 100 pytań. Zwycięzców wyłoniono zaś z grona prywatnych i państwowych przedsiębiorstw i instytucji – operatorów flot samochodowych, dostawców pojazdów elektrycznych, infrastruktury ładowania, podzespołów czy też usług związanych z branżą elektromobilności.

Liderzy e-mobility

Tytuł polskiego „Lidera Elektromobilności 2021” trafił do czterech firm. Główną nagrodę otrzymało LG Energy Solution Wrocław – największy producent baterii do samochodów elektrycznych na świecie i w Europie, którego fabryka w Biskupicach Podgórnych jest także pierwszym zakładem produkującymi baterie EV w Polsce. W badaniu wyróżniono także Garo Polska – największego producenta stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, który w ubiegłym roku wypuścił na rynek ponad 50 tysięcy urządzeń typu wallbox, InPost, który intensywnie rozwija swoją flotę elektrycznych pojazdów dostawczych – aktualnie to ponad 315 samochodów elektrycznych, które efektywnie minimalizują ślad węglowego firmy oraz Shell Polska, który jako pierwszy na polskim rynku oddała do użytku kierowców samochodów elektrycznych szybkie ładowarki Ionity o mocy do 350 kW, które są w pełni zasilane zieloną energią.

Jednym z impulsów do rozwoju rynku in#stalacji ładowania elektrycznych pojazdów będzie wdrożony przez NFOŚiGW program dofinansowania budowy ładowarek. Uruchomiony w styczniu 2022 r. przez NFOŚiGW program subsydiów na 2022 r. będzie miał decydujący wpły#w na przyspieszenie rozwoju rynku stacji ładowania elektrycznych aut – ocenia PSPA. Na przyspieszenie rozwoju sieci ładowarek fundusz przeznaczył wprawdzie 700 mln zł na dofinansowanie inwestycji oraz 100 mln zł na infrastrukturę tankowa#nia wodoru. Jednak budżet naboru, obej#mującego ładowarki ultraszybkie (o mocy co najmniej 150 kW), został rozdysponowany zaledwie w ciągu dwóch tygodni – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA oraz wiceprezydent AVERE.

Musimy mieć świadomość, że zarówno tegoroczni jak i ubiegłoroczni kandydaci mieli przed sobą niełatwe zadanie. Czas pandemii i spowodowane nią perturbacje związane z przerwanymi łańcuchami dostaw sprawiły, że prężnie rozwijający się sektor elektromobilności również odczuł skutki negatywnych zmian, choć w porównaniu z transportem konwencjonalnym wychodzi z kryzysu obronną ręką. Europejska presja na redukcję celów emisyjnych i agresja Rosji w Ukrainie potwierdzają potrzebę szybkiego odchodzenia od paliw kopalnych i transportu spalinowego. To także wyzwanie dla rodzimych podmiotów, które dostosowują swoje plany biznesowe do otaczającej, często niełatwej rzeczywistości, dlatego też liderom i trendsetterom proekologicznych zmian należą się wyrazy uznania – tłumaczy Piotr Michalczyk, partner w PwC, lider zespołu usług dla sektora motoryzacyjnego.

Jak wybierano?

Firmy i instytucje, które wzięły udział w czwartej edycji rankingu „Lider Elektromobilności” zostały poproszone o wypełnienie ankiety dostępnej na portalu PwC. Następnie kapituła dokonała analizy porównawczej odpowiedzi, z uwzględnieniem ocen dotyczących inwestycji na badania, sprzedaż pojazdów, infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz planów dalszego rozwoju zeroemisyjnego transportu. Wyróżnienia powędrowały do podmiotów, które w ostatnich 12 miesiącach w sposób najbardziej efektywny realizowały strategię sprzyjającą rozwojowi elektromobilności.

W listopadzie, podczas Global eMobility Forum, PwC oraz PSPA przyznali także tytuły „Global E-Mobility Leader”, które trafią do firm globalnych, dzięki którym transformacja branży motoryzacyjnej w kierunku nisko- i zeroemisyjności nabiera tempa w skali światowej. Kandydaci do wyróżnienia wskazywani są przy udziale ekspertów rynku e-mobility z 39 oddziałów PwC na całym świecie oraz PSPA wraz z partnerami. O wyborze zdecyduje Kapituła.

Partnerem tegorocznej edycji Lidera Elektromobilności jest Webfleet Solutions. – Zrównoważony rozwój i innowacyjne produkty w zakresie mobilności to kluczowe filary strategii Webfleet Solutions. Nie tylko uważnie obserwujemy rozwój rynku elektromobilności, ale staramy się go aktywnie wspierać i kreować oferując rozwiązania do zarządzania pojazdami elektrycznymi. Z naszego raportu dotyczącego potencjału elektryfikacji flot  wynika, że już dziś 61% pojazdów komercyjnych w Europie mogłoby zostać zastąpionych elektryczną alternatywą i widzimy, że ten proces się rozpoczął także na naszym rodzimym rynku. „Lider Elektromobilności” to bardzo ważna i cenna inicjatywa, dlatego bardzo się cieszę, że możemy ją wesprzeć i mieć swój mały wkład w promocję zeroemisyjnej mobilności – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland & EE, Webfleet Solutions.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *