Tej zimy Nissan wprowadza na europejskie stoki narciarskie technologię napędu na cztery koła e-4ORCE w postaci koncepcyjnego modelu X-Trail e-4ORCE, który został poddany gruntownym modyfikacjom na potrzeby ratownictwa górskiego.
Nissan X-Trail Mountain Rescue zamiast kół ma gąsienice śniegowe, które zapewniają doskonałą przyczepność na śliskich nawierzchniach. W ramach modyfikacji wnętrza wymontowano tylne siedzenia, aby umożliwić instalację noszy do transportu poszkodowanych narciarzy do najbliższej placówki medycznej oraz zapewnić miejsce dla ratownika medycznego. Na zewnątrz dodano specjalny bagażnik dachowy do przewożenia noszy ewakuacyjnych i łopat do śniegu. Na dachu pojazdu pojawiła się syrena, belka świetlna i mocne światła, a na pokrywie silnika umieszczono dodatkowe reflektory. Z przodu i z tyłu zastosowano szersze błotniki dopasowane do rozmiaru gąsienic, a przedni zderzak został przystosowany do montażu wyciągarki. Do przedniego i tylnego zderzaka dodano wzmocnione haki holownicze, a po bokach umieszczono stopnie ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, ponieważ pojazd ten jest o 23 cm wyższy od wersji drogowej.
Koncepcyjny X-Trail Mountain Rescue powstał w celu podkreślenia zaawansowanego układu napędu na cztery koła e-4ORCE z dwoma silnikami elektrycznymi, w który wyposażony jest model X-Trail. Auto wyróżnia się na tle tradycyjnych układów mechanicznych tym, że potrafi reagować na zmiany poziomu przyczepności w czasie 1/10 000 sekundy, czyli około 1000 razy szybciej niż tradycyjny system napędu na cztery koła. Może on również indywidualnie dostosowywać rozdział mocy pomiędzy kołami w zależności od poziomu przyczepności. Podróżujący mogą cieszyć się spokojem ducha podczas jazdy po mokrych ulicach miast, śliskich przedmieściach, błotnistych drogach wiejskich czy zaśnieżonych górskich trasach, zwykle nie mając pełnej świadomości, jak efektywnie działa układ e-4ORCE w celu zapewnienia trakcji w każdych warunkach.
Nissan X-Trail Mountain Rescue wspiera kampanię prowadzoną w pięciu europejskich ośrodkach narciarskich pod hasłem „Jedź odpowiedzialnie”. Nissan będzie promować zasady uprzejmego zachowania na stoku poprzez cyfrowe oznakowanie, które będzie zachęcać narciarzy do zwalniania w punktach przecięcia się różnych stoków, aby zmniejszyć ryzyko kolizji. Znaki przypominające klasyczne oznakowanie drogowe wyświetlające prędkość pojazdu będą wskazywać prędkość nadjeżdżających narciarzy i wyświetlać komunikat „Dziękuję” dla tych, którzy jadą z odpowiednią prędkością lub „Zwolnij”, gdy prędkość zostanie uznana za nadmierną. X-Trail Mountain Rescue będzie wystawiony w szklanej gablocie w popularnym włoskim ośrodku narciarskim Cervinia.
– Opracowanie koncepcyjnego Nissana X-Trail Mountain Rescue i towarzysząca mu kampania to odważny i innowacyjny pomysł, który pomoże konsumentom zrozumieć zalety zaawansowanego, elektrycznego układu napędu na cztery koła e-4ORCE Nissana. Tysiące miłośników sportów zimowych w pięciu ośrodkach narciarskich zobaczy i doceni spokój i opanowanie, jakie zapewnia na drodze X-Trail wyposażony w system e-4ORCE – powiedziała Coralie Musy, wiceprezeska ds. marki i obsługi klienta na region Nissan AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania).
Film, kóry pozwala doświadczyć ekstremalnie wysokiego poziomu kontroli i prowadzenia samochodu koncepcyjnego Nissan X-Trail Mountain Rescue wyposażonego w technologię napędu na cztery koła e-4ORCE, jest dostępny pod linkiem:
Nissan X-Trail to 5- lub 7-miejscowy zelektryfikowany crossover. Technologia e-POWER w połączeniu z dwusilnikowym układem napędu na cztery koła e‑4ORCE zapewnia elastyczność znaną z samochodów elektrycznych. Model ten jest jednym z najbardziej udanych globalnych pojazdów Nissana, sprzedawanym na ponad 100 rynkach od ponad 20 lat. Czwarta generacja wykorzystuje DNA, które sprawdziło się w trzech poprzednich odsłonach tego modelu.
Najważniejsze parametry Nissana X-Trail e-POWER:
Nissan X-Trail |
e-POWER |
||
Liczba miejsc |
5 |
7 |
|
Napęd |
2WD |
e-4ORCE 4WD |
|
Maksymalna moc (kW/KM) |
150 / 204 |
157 / 213 |
157 / 213 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) |
330 |
Przód 330 + |
Przód 330 + tył 195 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) |
131–134 |
143–145 |
146–148 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) |
5,8–5,9 |
6,3–6,4 |
6,4–6,5 |
Maksymalna prędkość (km/h) |
170 |
180 |
180 |
0–100 km/h (s) |
8,0 |
7,0 |
7,2 |
(TSz) Źródło: Informacja prasowa