Na koniec lutego 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 60 387 szt. Park osobowych BEV składał się z 54 266 szt. (+65% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 369 szt. (+24% r/r). Na koniec lutego flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 6121 szt. (+74% r/r). Natomiast park osobowych, wodorowych modeli FCEV liczył 201 szt. (+21% r/r).
Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi samochodami BEV w lutym tego roku były Tesla Model 3 (214 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (212 szt.) oraz Volvo EX30 (135 szt.). Na podium w klasyfikacji marek znalazły się: Tesla, Volvo oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w lutym 2024 r. wyniósł 3,0%.
Infrastruktura ładowania
W Polsce na koniec lutego 2024 r. funkcjonowało 6213 (+33% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4507 AC (+26% r/r) oraz 1706 DC (+55% r/r). W lutym uruchomiono 127 nowych punktów. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (64%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec lutego 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 707 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (595 punktów w lutym 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (277), Szczecin (222), Poznań (207) i Kraków (198). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec lutego 2024 r. 625, co oznacza wzrost o 14% r/r.
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w naszym kraju. Pod koniec lutego 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4146. To wzrost o 107% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 0,7% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (353 ogłoszenia w lutym 2024 r. ze średnią ceną 70 229 zł), BMW i3 (254 ogłoszenia ze średnią ceną 88 383 zł) oraz Tesla Model 3 (177 ogłoszeń ze średnią ceną 149 571 zł).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSPA od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Źródło: Informacja prasowa