Jaguar Land Rover uhonorował Królową Elżbietę II

Wyjątkowy konwój pojazdów królewskich Jaguar Land Rover (JLR) przejechał okrążenie legendarnego toru Goodwood w hołdzie dla Jej Królewskiej Mości Królowej Elżbiety II w pierwszą rocznicę jej śmierci. Konwój składał się z dziewięciu historycznych modeli Defendera oraz Range Rovera i był częścią corocznej imprezy odbywającej się pod nazwą Goodwood Revival.

W przejażdżce uczestniczyły pojazdy JLR używane przez rodzinę królewską zarówno oficjalnie, jak i prywatnie – jako część floty domowej. Znalazły się w nim zarówno pojazdy należące do rodziny królewskiej, jak również z JLR Classic oraz z kolekcji prywatnych. W sumie w wydarzeniu wzięło udział 11 historycznych modeli, w tym 2 najwcześniejsze auta królewskie, a więc pojazdy z pierwszej serii State Review oraz samochód zamówiony przez Króla Jerzego VI. Po raz pierwszy w historii w jednym miejscu zgromadzono tak wyjątkową kolekcję aut.

Jesteśmy dumni z naszej królewskiej współpracy, której początki sięgają samych początków naszej firmy. Chcieliśmy w ten sposób uhonorować Jej Wysokość Królową Elżbietę II stosownym hołdem w rocznicę jej śmierci. Nigdy nie zgromadziliśmy tak bogatej kolekcji pojazdów królewskich, a parada pamiątkowa była odpowiednim momentem na takie wspomnienia – powiedział Lennard Hoornik, dyrektor handlowy JLR.

DNA oryginalnej serii Land Rovera, która zapoczątkowała bliską współpracę z rodziną królewską, jest nadal bardzo widoczne we współczesnych markach JLR, takich jak: Defender, Range Rover czy Discovery.

A oto lista modeli pokazanych podczas Goodwood Revival:

Seria I State Review

Już pierwszy State Review Land Rover posiadał specjalnie zaprojektowaną tylną platformę i towarzyszył Królowej Elżbiecie II i Księciu Filipowi podczas sześciomiesięcznej podróży po Wspólnocie Narodów. Dziś stanowi część Królewskiej Kolekcji w Brytyjskim Muzeum Motoryzacji w Gaydon.

Seria I (LXC 894D)

Pierwotnie zamówiony przez Króla Jerzego VI, był używany przez Królową Elżbietę II i innych starszych członków rodziny królewskiej w Balmoral. Został odrestaurowany w 2010 roku i obecnie znajduje się w kolekcji Land Rover Classic.

Prototyp (HAC 379)

Jeden z oryginalnych prototypów przedprodukcyjnych z 1948 roku, z których wykonano tylko 48 sztuk. Nosi numer podwozia L31 i był używany do testów, prac badawczych i działań reklamowych wraz ze swoim siostrzanym pojazdem R32. Obecnie należy do prywatnego kolekcjonera.

Seria II State Review

To drugi oficjalny Land Rover, mający niebieskie soczewki świateł bocznych, które włączały się za każdym razem, gdy przewożono członka rodziny królewskiej. Był pojazdem rezerwowym, co wyjaśnia jego niski przebieg, wynoszący około 20 tys. km. Stanowi część Królewskiej Kolekcji w Brytyjskim Muzeum Motoryzacji w Gaydon.

Seria IIa Station Wagon (OGU 362D)

Jeździła nim osobiście Królowa Elżbieta II. Był to pierwszy tego typu model wyposażony w sześciocylindrowy silnik. Posiada również szereg specjalnych elementów, w tym skórzane siedzenia, drewnianą osłonę dla psa i boczne stopnie. Obecnie stanowi część Królewskiej Kolekcji w Brytyjskim Muzeum Motoryzacji w Gaydon.

1974 Range Rover State Review

To pierwszy Range Rover, który pełnił funkcję pojazdu ceremonialnego. Wszedł do służby w 1975 roku i był używany do roku 2002. Jego specjalnie zmodyfikowany tył zawierał składane siedzenia i mównicę z ukrytymi parasolami. Dodatkowy tłumik wydechu zapewniał królewskim pasażerom ograniczenie hałasu silnika V8. Obecnie stanowi część Królewskiej Kolekcji w Brytyjskim Muzeum Motoryzacji w Gaydon.

Defender 130 „Jumbo”

Z trojgiem drzwi po każdej stronie ten Defender 130 z długim rozstawem osi nosi przydomek Jumbo i został zmodyfikowany na potrzeby rodziny królewskiej, aby umożliwić wycieczki po posiadłości Sandringham, gdzie nadal jest używany. Zajął swoje miejsce podczas parady w Goodwood Revival po uzyskaniu zgody Króla Karola III.

1990 Range Rover State Review

Ten model znalazł się na zdjęciu wybranym przez Królową Elżbietę II do jej kartki bożonarodzeniowej z 1994 roku, na którym ona i Książę Filip, książę Edynburga, byli sfotografowani podczas 50. rocznicy lądowania aliantów w Arromanches. Dziś pojazd ten jest częścią kolekcji Brytyjskiego Muzeum Motoryzacji.

Defender 110 V8

Osobisty pojazd używany był przez Królową Elżbietę II w posiadłości Sandringham. Obecnie pojazd ten stanowi część prywatnej kolekcji ale stanowi część aktywnej floty królewskiej.

2009 Range Rover (CK58 NPJ)

Istnieje wiele zdjęć Królowej Elżbiety II za kierownicą tego Range Rovera, ponieważ od momentu dołączenia do królewskiej floty, był to jej ulubiony pojazd. Słynna maskotka labradora, zdobiąca maskę, została schowana w bezpiecznym miejscu na czas parady.

2015 Range Rover State Review

Pojazd pochodzi z 2015 roku, opiera się na modelu z dużym rozstawem osi i jest wyposażony w hybrydowy napęd wysokoprężno-elektryczny, dzięki czemu podczas uroczystości państwowych może poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Został zaprojektowany i skonstruowany przez Special Vehicle Operations JLR.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *