Hybryda jakiej w Lexusie jeszcze nie było

LBX jest pierwszym modelem Lexusa, w którym zastosowano klasyczny układ hybrydowy wykorzystujący trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 l. Jednostka napędowa ma swój rodowód w motorsporcie, gdzie testowano m.in. ultralekkie tłoki poprawiające osiągi i wydajność. Łączna moc układu wynosi 136 KM, a maksymalny moment obrotowy to 185 Nm. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h szacuje się na 9,2 sekundy, a LBX może pociągnąć przyczepę o masie do 750 kg.

Silnik spalinowy charakteryzuje się wyjątkową sprawnością cieplną, co oznacza, że z każdej kropli paliwa uzyskiwane jest więcej energii. Osiąga się to poprzez szybkie spalanie i minimalizację strat spowodowanych tarciem w całym układzie napędowym. Zmienny układ chłodzenia pomaga szybko nagrzać silnik, dostosowując się automatycznie do warunków pracy i temperatury zewnętrznej. Zastosowano też układ zmiennych faz rozrządu – VVT-ie, które poprawiają wydajność i szybkość działania nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Lżejsze i bardziej kompaktowe podzespoły

Projektując układ napędowy do modelu LBX Lexus skoncentrował się na zmniejszeniu jego rozmiarów i masy, tak by pasował charakterem do miejskiego crossovera. Zastosowano nową jednostkę sterującą mocą (PCU), która lepiej radzi sobie ze zwiększoną mocą baterii, a ponadto umieszczono ją nad przekładnią, by korzystniej rozmieścić podzespoły. Silniki elektryczne również mają kompaktowe rozmiary i zostały umieszczone obok siebie na oddzielnych wałach.

Auto ma zupełnie nową baterię bipolarną niklowo-wodorkową o większej mocy, co pozwala crossoverowi przez dłuższy czas poruszać się wyłącznie na prądzie i jechać w trybie EV z większymi prędkościami. Bateria jest też lżejsza i mniejsza od do tej pory stosowanych rozwiązań.

Lexus LBX może być wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła E-Four, w którym pracuje dodatkowy silnik elektryczny z tyłu. Auta w tej wersji mają jeszcze lepszą przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza w trakcie przyspiesania oraz jazdy w zakrętach. Wrażenia z jazdy w wyższych wersjach wyposażenia potęguje system Shiftmatic, który imituje pracę sześciobiegowej skrzyni.

Lepsze wyciszenie

Podczas prac projektowych nad nowym Lexusem LBX dużo uwagi poświęcono wyciszeniu napędu oraz redukcji wibracji. W zespole napędowym zastosowano wałek wyrównoważający, a w kluczowych punktach umieszczono dodatkowe wygłuszenia.

W obniżeniu hałasu pomogło także zastosowanie nowej baterii. Dzięki większej mocy silnik spalinowy może pracować na obrotach niższych nawet o 20%, co oznacza nie tylko niższe zużycie paliwa, ale także przyjemniejszy dla ucha dźwięk silnika podczas przyspieszania.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *